/
עיניים
/
ניתוח לייזר בעיניים

ניתוח לייזר בעיניים - למי מומלץ הניתוח ולמי לא?

בעבר מי שהיו להם ליקויי ראיה יכולים היו לבחור בין משקפיים לעדשות מגע. כיום ניתן לעבור ניתוח לייזר בעיניים אשר בכוחו לתקן לחלוטין את הליקוי ולהפסיק לגמרי את הצורך להשתמש בעדשה חיצונית לתיקון הראיה.

לפניכם סקירה תמציתית אודות הסרת משקפיים בלייזר. בין היתר נפרט למי כדאי לעבור ניתוח כזה? איך מבוצע ההליך? מה הסיכונים הכרוכים בו? האם יש לו תופעות לוואי? ועוד.

העין שלנו היא איבר בעל מבנה מורכב ומסקרן, הבנוי לקלוט גלים של חלקיקי פוטונים (קרני אור) בתחום תדרים מסוים (גווני סגול בתחתית סקלת התדרים וגווני אדום בקצה העליון שלה), לרכז אותם, דרך עדשת העין, אל הרשתית (רקמה המכסה את החלק העמוק ביותר של גלגל העין) שתפקידה לתרגם את האור לאותות חשמליים הזורמים אל המוח דרך עצב הראיה. 

כדי שנראה היטב על קרני האור להיות מרוכזות במדויק אל הרשתית, ממש כמו שצריך לכוון את המיקוד, כשמביטים דרך משקפת. 

אצל רבים מאיתנו, מסיבות שונות, המיקוד לוקה בחסר ואז אנו סובלים מקוצר ראיה (רואים דברים רחוקים במטושטש) או רוחק ראיה (קושי במיקוד על דברים קרובים). כדי לתקן את המיקוד ניתן להיעזר בתוספת של עדשה חיצונית, בדמות משקפיים או עדשות מגע.

ככל שנדרש תיקון גדול יותר, כך אנו אומרים שצריך מספר גדול יותר, זו הסיבה שאנו אומרים שדרושים משקפיים במספר 1, 2, 3 וכן הלאה (מספר חיובי מעיד על ליקוי מסוג רוחק ראיה, מספר שלילי על קוצר ראיה). 

מובן שבפועל הדברים אינם פשוטים כל כך, ישנם מי שליקוי הראיה שלהם מורכב יותר והם צריכים תיקון הן עבור ראיה למרחוק והן לצורך מיקוד על עצמים קרובים, ישנם מי שאינם רואים היטב בחשיכה, יש מי שמתקשים למקד את שתי עיניהם אל אותה נקודה (פזילה), ישנם מי שעדשת העין שלהם הופכת עכורה עכב קטרקט ועוד. 

הליך זעיר כירורגי בטוח המאפשר הסרת משקפיים

ניתוחי לייזר בעיניים מבוצעים מזה עשרות שנים בעולם ובישראל. למעשה, עוד לפני שהחל שימוש בלייזר בניתוחים להסרת משקפיים נעשו ניתוחים כאלה באמצעים כירורגיים מתקדמים פחות.

אמנם, הטכניקות המשמשות לביצוע ניתוחי לייזר בעיניים הפכו משוכללות הרבה יותר מבעבר, הניסיון הרב שנצבר הפך ניתוחים כאלה לבטוחים מאוד והתוצאות המקוות מושגות באופן כמעט וודאי.

שיטות שונות לביצוע ניתוח לייזר בעיניים

ישנן כמה שיטות בהן מבוצעים ניתוחי לייזר בעיניים. בניתוח מסוג PRK נעזרים בלייזר כדי ליצור פצע מבוקר של רקמת הקרנית אשר החלמתו יוצרת שינוי המאפשר תיקון ליקוי מסוג קוצר ראיה. 

בניתוח לייזר בעיניים מסוג LASIK מופרדת פרוסה דקה מן הקרנית כדי להרימה ולבצע צריבה מעט עזה יותר של עומק רקמת הקרנית. ניתוח כזה אינו מתאים למי שיש להם קרנית דקה או שמשתמשים במשקפיים (או עדשות מגע) במספר גבוה.  

מי לא יכול לעבור ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

ניתוח לייזר בעיניים אינו מתאים למי שיש להם קוצר ראיה גבוה מאוד (מספר קטן יותר ממינוס 10) או רוחק ראיה גדול (פלוס חמש ומעלה).

הניתוח אינו מתאים גם עבור מי שהמספר שלהם השתנה משמעותית במהלך השנה האחרונה, למי שסובלים ממחלת עיניים כגון יובש חמור, קטרקט (בו ניתן לטפל באמצעות ניתוח להחלפת עדשה), קרנית דקה, פני קרנית לא סדירים, גלאוקומה (פגיעה בעצב הראיה, בדרך כלל כתוצאה מעליה בלחץ התוך עיני) ועוד.

בנוסף, לא נהוג לבצע ניתוח עיניים בלייזר לנשים הרות, לחולי סרטן ולמי שנוטלים סטרואידים. 

ניתוחי לייזר בעיניים הם בטוחים מאוד ותופעות הלוואי הכרוכות בהן מתגמדות לעומת השיפור שניתן להשיג באיכות החיים. הניתוח מבוצע על עיין אחת ורק אז גם על השנייה.

בימים שלאחר ניתוח לייזר בעיניים יש להקפיד לשמור על הנחיות כגון שימוש ברטייה להגנת העין המנותחת (בזמנים כאלה ואחרים), שימוש בטיפות עיניים בכל כמה שעות למשך כמה ימים, הימנעות מפעילות העשויה להעמיס על העין, הימנעות משחייה בבריכות ומעיינות (בשל סכנת זיהום) ועוד.

ראיה טובה ללא משקפיים אפשרית בתוך כמה ימים וניתן לחזור לשגרה חזרה מיד לאחר שהמצב משתפר דיו, לעיתים אפילו יומיים לאחר הניתוח.