/
עיניים
/
הסרת משקפיים ללא ניתוח

הסרת משקפיים ללא ניתוח - יש דבר כזה?

בעבר הדרך היחידה לתקן ליקויי ראייה הייתה באמצעות שימוש בעדשה חיצונית, במשקפיים או עדשות מגע, המדייקת את המיקוד אל הרשתית. כיום ישנן כמה שיטות לתיקון הראייה והסרת משקפיים. המוכרת ביותר מבין אלה היא ניתוח עיניים בלייזר אולם חשוב לדעת שיש אפשרויות נוספות העשויות לאפשר לכם להיפטר מן המשקפיים ללא צורך בהליך כירורגי, או בקיצור, הסרת משקפיים ללא ניתוח. 

לפניכם סקירה תמציתית אודות הסרת משקפיים ללא ניתוח. בין היתר נפרט אודות שיטות שונות לתיקון כזה של הראייה, נרחיב על מועמדים מתאימים להסרת משקפיים ללא ניתוח, יתרונות וחסרונות של שיטות אלה לעומת הסרת משקפיים בלייזר ועוד. 
 

אנחנו קולטים את המידע מסביבתנו באמצעות החושים שלנו, כשהמרכזי שבהם הוא חוש הראייה. מאחורי היכולת שאנחנו אולי לוקחים כמובנת מאליה, עומד מערך מרשים של איברים ויכולות, שקולטים את המידע החזותי ומעבדים אותו לכדי תמונה במוח: העין קולטת את קרני האור שחודרות דרך האישון, וממקדת אותן באמצעות עדשת העין בדיוק אל משטח הרשתית הממוקמת בחלקו הפנימי האחורי של גלגל העין. שם התמונות מתורגמות לאותות חשמליים המוזנים אל המוח דרך עצב הראיה. 

מכיוון שאפילו סטיות קלות מאוד במיקוד מספיקות כדי שלא נוכל לראות היטב ליקויי ראייה הם דבר נפוץ. כ- 40% מן האוכלוסייה סובלים מליקוי ראייה כזה או אחר כאשר הנפוצים ביותר מביניהם הם קוצר ראייה (רואים עצמים רחוקים במטושטש) או רוחק ראייה (קשה לראות היטב עצמים קרובים אלינו). 

תוכנית ריפוי השתברות אור הקרנית, אורטוקרתולוגיה 

שיטה מתקדמת להסרת משקפיים ללא ניתוח אושרה לפני מספר שנים על ידי ה- FDA (מנהל התרופות והמזון) האמריקני ומכונה אורטוקרתולוגיה (אורטו-קיי בקיצור) או Corneal Refractive therapy (תרפיה לתיקון השתברות האור דרך הקרנית). בשיטה זו מיוצרות עבור המטופל עדשות קשיחות המהוות מעין תותבות אותן יש להרכיב בעיקר בלילה, במהלך השינה.

התותבות מפעילות לחץ עדין על הקרנית וכך משתנה הקימור הטבעי שלה וכושר המיקוד של העין משתפר. עם השגת תיקון משביע רצון ניתן להפסיק להשתמש בעדשות הקשיחות. שימוש חוזר בעדשות נחוץ אם הראייה מתדרדרת ואצל רוב המטופלים התוצאה הסופית היא תיקון משמעותי וקבוע של הראייה.

למי מתאים טיפול הסרת משקפיים ללא ניתוח? 

בניגוד לניתוח תיקון ראייה בלייזר (שאין מבצעים למי שטרם מלאו להם 18), טיפול אורטו-קיי להסרת משקפיים ללא ניתוח מתאים גם לילדים וגם למבוגרים.המועמדים המתאימים ביותר הם מי שסובלים מקוצר ראייה ומשתמשים בעדשות מגע או משקפיים במספר שש ומטה. מגבלה נוספת היא שלא יהיה הבדל של מעל למספר וחצי בין העיניים והכרחי שהקרנית תהיה בריאה לחלוטין. 

שיטת נוירוויז'ן לתרגול העיניים ותיקון ליקוי הראייה

שיטה יעילה נוספת להסרת משקפיים ללא ניתוח מכונה נוירוויז'ן. בשיטה זו המטופל מבצע תרגילים למיקוד הראייה מול מסך מחשב. נדרשים 30 אימונים בני 40 דקות כל אחד וכך מושג שיפור משמעותי ולפרק זמן ארוך.

מועמדים מתאימים לטיפול הסרת משקפיים ללא ניתוח בשיטת נוירווויז'ן הם מי שליקוי הראייה שלהם אינו חמור (משתמשים במשקפיים אן עדשות מגע במספר נמוך), מי שעברו ניתוח תיקון ראייה בלייזר אשר לא להניב תוצאות משביעות רצון,  כמו גם מי שסובלים מעין עצלה.

היתרונות של הסרת משקפיים ללא ניתוח

בין היתרונות הבולטים של הסרת משקפיים ללא ניתוח הם שיפור הראייה ללא התערבות כירורגית (על הסיכונים ותופעות הלוואי האפשריות הכרוכות בה), העובדה שלא מבוצע שינוי במבנה העין כך שתמיד אפשר לחזור למצב שהיה לפני הטיפול, אין מגבלת גיל ועלות הטיפול נמוכה יחסית לניתוח תיקון ראייה בלייזר.