/
/
5 עובדות שלא ידעתם על טחורים

5 עובדות שלא ידעתם על טחורים

אם אתם סובלים מטחורים, יש כמה דברים שחשוב שתדעו:

מומחים רלוונטיים

1. לכל בני האדם יש טחורים

טחורים הם כלי דם המצויים אצל כולנו. הם ממוקמים בפי הטבעת ובחלק האחרון של המעי הגס, ותפקידם לסייע לנו לשלוט על היציאות. התרחבות של כלי דם אלה, צניחתם או מתיחתם גורמים לדלקת או לקרע באזור פי הטבעת, המלווים בתחושות של גרד, צריבה או כאב, ומסבים ללוקה בטחורים סבל ואי-נוחות. התסמינים האופייניים לטחורים מופיעים בדרך כלל מגיל 30 ומעלה, ונפוצים יותר בקרב נשים. יש משערים כי הסיבה לכך היא ההריונות והלידות, אשר יוצרים לחץ רב על אזור פי הטבעת. ההערכה היא כי כעשירית מאוכלוסיית העולם תסבול מטחורים במהלך החיים.  

2. הגורמים לטחורים

מגוון סיבות מובילות להופעת טחורים. עם הגורמים העיקריים נמנים:

עודף משקל – הסובלים מהשמנה נוטים יותר לפתח טחורים

גיל – עם העלייה בגיל גובר הסיכוי להיווצרות טחורים, זאת עקב האטה בחילוף החומרים, נטייה רבה יותר לעצירות והיחלשות השרירים

מצבי סְטְרֶס

פעילות גופנית מועטה – אורח חיים יושבני, המתאפיין באי-ביצוע פעילות גופנית או ביצוע פעילות מועטה, מעלה את הסיכוי להתפתחותם של טחורים

היריון – בתקופה זו חלים בגופה של האישה שינויים רבים לרבות עלייה בנפח הדם, עלייה ברמת הורמון הפרוגסטרון שגורם להיחלשות השרירים, ולחץ כבד שמפעיל הרחם על פי הטבעת – כל אלה מגבירים את הסיכוי להיווצרות טחורים

עצירות – עשויה להוביל לטחורים עקב המאמץ המופעל בעת ההתרוקנות

אי-ספיקת לב – כאשר הלב לא מצליח לשאוב את הדם מהוורידים חזרה. התנפחות הוורידים באזור פי הטבעת עשויה ליצור טחורים

גנטיקה – משערים כי כעשירית ממקרי הטחורים נגרמים עקב תורשה.

3. סוגים שונים של טחורים

ישנם שני סוגי טחורים: טחורים חיצוניים – טחורים אלה מצויים על פי הטבעת ומחוץ לו. רקמת העור העבה והרב-שכבתית של פי הטבעת, העשירה בתאי עצב, עוטפת אותם. לפיכך, טחורים מסוג זה כואבים יותר, אך מדממים פחות. הסוג השני הוא טחורים פנימיים – אלה ממוקמים בתוך פי הטבעת ובחלק התחתון של הרקטום, לעיתים בולטים החוצה בשעת התרוקנות. רירית המעי הגס –  שכבה שבה מעט תאי עצב, מכסה אותם. לכן טחורים אלה כואבים פחות, אך מדממים יותר.

4. שיטות להקלה על טחורים

תופעת הטחורים כרוכה בתחושות כאב, גרד וצריבה. תחום הטיפול בטחורים התפתח מאוד, וכיום ישנם מגוון שיטות ואמצעים להקלה על סבלו של המתמודד עימם, בהן: שטיפה במים של אזור פי הטבעת לאחר כל התרוקנות ואף מעבר לכך – במקלחת או בבִּידֶה; שימוש בתחבושות מגנזיום קרות; טבילה באמבטיות מים חמימים; ריכוך הצואה בדרכים טבעיות כדי להפחית את הכאב בעת ההתרוקנות – זאת על ידי שתיית נוזלים בכמות רבה, צריכת סובין וכן שמן זית או שמן פרפין; הימנעות ממאמץ בעת התרוקנות ומישיבה ממושכת בשירותים; שיפור היציבה וטונוס השרירים באזור האגן; נטילת משככי כאבים ושימוש במשחות אלחוש – משחות אלה מכילות חומר הרדמה מקומי וכן חומרים המכווצים את הטחורים ומשקמים את העור הפצוע.

5. המלצות תזונה לסובלים מטחורים

למי שמתמודד עם טחורים מומלץ לשנות את אורח חייו ולהנהיג שינויים בתזונה שהוא צורך. במסגרת זו יש להקפיד על דיאטה מאוזנת המבוססת על מזונות עתירי סובין כמו פירות וירקות טריים, קטניות מסוגים שונים, אגוזים, זרעים למיניהם ודגנים מלאים – כל אלה מסייעים בתהליך העיכול, תורמים לריכוך הצואה ומקלים על ההתרוקנות. בד בבד יש להרבות בשתיים מים. מומלץ להימנע ממשקאות אלכוהוליים, מאכלים חריפים, קפה ופירות הדר, שכּן אלה עלולים לגרות את הטחורים ולהגביר את תחושות הגרד והצריבה.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך