/
/
טחורים אחרי לידה

טחורים אחרי לידה

לצד אושר גדול, ציפייה והתרגשות, היריון ולידה מְזַמְּנִים שפע תמורות בגוף היולדת – מחשקים וסלידות בתחום הקולינרי, עבור בשינויים הורמונליים, ועד בחילות וכאבי גב. אחת התופעות הפיזיולוגיות שחוות חלק מהנשים לאחר לידה, היא התפתחות טחורים (Hemorrhoids). אלה עשויים להופיע אף אם היולדת הצליחה שלא לסבול מהם במהלך ההיריון. טחורים מלווים בכאב ומקשים על ההתנהלות היומיומית. אולם אין מדובר בגזירת גורל. ישנן דרכים להתמודד עם טחורים לאחר לידה ולהקל על חוסר-הנוחות הנלווה אליהם.

מומחים רלוונטיים

על אודות טחורים והסיבות להיווצרותם

מעניין לדעת שטחורים קיימים אצל כולנו. אלה הם כלי דם הנמצאים בפי הטבעת ובחלק האחרון של המעי הגס, וברגיל עוזרים לנו לשלוט על היציאות. שעה שבטחורים חלים תהליכי מתיחה, התרחבות וצניחה, נוצר גודש של ורידים באזור פי הטבעת אשר גורם לנפיחוּת ולהרחבת כלי הדם. בחלק מהמקרים נגרמים קרע או דלקת בפי הטבעת, מלוּוים בדימום ובכאב רב.

ככלל, יש שני סוגים מרכזיים של טחורים:

פנימיים – ממוקמים בחלק התחתון של הרקטום ובתוך פי הטבעת ומופיעים בדרגות חומרה שונות, כשהחמורה בהן היא ורידים בולטים שאי אפשר להכניסם פנימה. טחורים אלה מדממים יותר, אך כואבים פחות.
חיצוניים –  ממוקמים על פי הטבעת ומחוץ לו. סוג זה מדמם פחות, אך כואב יותר.

טחורים מתפתחים כשמתרחשת הפרעה בהחזר הוורידי (כמות הדם המגיעה לעלייה הימנית של הלב) מאיברי האגן בכלל ומהמעי הגס בפרט. הסיבות לכך מגוונות ובהן פעילות גופנית מועטה, תזונה לקויה, אורח חיים יושבני, עישון, עודף משקל, תורשה, הרמת משאות כבדים, עצירות כרונית ואף מצבי לחץ ומתח.

מדוע מתפתחים טחורים אחרי לידה?

בהיריון נגרמת עלייה הדרגתית בלחץ התוך-בטני בשל גורמים החוברים יחד ובהם משקל העובר, שינויים ביציבה ושינויים הורמונליים אשר מאיטים את פעולת המעיים ומביאים לעצירות. אלה, לצד שיבושים בהחזר הוורידי המתרחשים בהיריון, בשילוב חרדה ומתח, מגבירים את הסיכוי להיווצרות טחורים שעשויים להופיע לאורך ההיריון, סמוך לאחר הלידה ואף כמה חודשים אחריה. סיבה נוספת להופעת טחורים אחרי הלידה היא הלחץ הרב שמופעל על רצפת האגן בלידה.

בממוצע, כרבע מהיולדות מתמודדות עם טחורים בחצי השנה שלאחר הלידה.

תסמיני טחורים בכלל ולאחר לידה בפרט

טחורים מתבטאים במגוון דרכים, ועשויים להופיע באופן שונה אצל אנשים שונים. עם התסמינים העיקריים נמנים: בליטת כלי דם מחוץ לפי הטבעת; נפיחוּת; דימום (עשוי להופיע כדמם בניגוב לאחר התרוקנות); כאב ואי-נוחות; תחושות גירוד וצריבה באזור.

אופני הטיפול בטחורים אחרי לידה

כיום מוצעות דרכים שונות להקלה על סבלה של היולדת המתמודדת עם טחורים לאחר הלידה, כחלק מהרפואה הקונבנציונלית וגם במסגרת הרפואה האלטרנטיבית.

1. שינויים בתזונה – התפתחות טחורים מצריכה שינוי אורח החיים גם בהיבט התזונה, ושמירה על דיאטה מוקפדת. זו כוללת מזונות עתירי סובין כמו ירקות ופירות טריים, שיבולת שועל, זרעים למיניהם, אגוזים, קטניות ודגנים מלאים. מומלץ לשלב בארוחות שמנים דוגמת שומשום, אבוקדו וזית. בד בבד יש להימנע ממזונות ומשקאות שעלולים לגרות את הטחורים ולהגביר את תחושות הגרד והצריבה כמו שתייה אלכוהולית ומוגזת, מאכלים חריפים, קפה ופירות הדר. רצוי לאכול ארוחות קטנות הפרושות על פני כל היום.

2. הקפדה על יציאות רכות וסדירות – כדי שלא לגרום לגירוי הטחורים. זאת על ידי צריכת כמות מים רבה, אכילת סובין, שתיית מיץ שזיפים ושילוב שמן פרפין ושמני מאכל בתפריט. כמו כן יש להימנע מישיבה ממושכת בשירותים ומהפעלת מאמץ חריג בעת ההתרוקנות, ולהשתדל לקום מהכיסא מעת לעת במהלך היום.

3. שמירה על היגיינה – עם הופעת טחורים לאחר הלידה חשוב מאוד להקפיד על היגיינה הכוללת שטיפת האזור במים זורמים לאחר כל התרוקנות, אמבטיות חמימות או ישיבה בגיגית. לאחר התייעצות עם רופא ובאישורו אפשר להוסיף למים תמצית צמחי מרפא בעלי השפעה אנטי-דלקתית מרגיעה. כדאי להימנע משימוש בנייר טואלט שמגביר את הגירוי ולהעדיף מגבונים מיוחדים לטחורים ושטיפות.

4. הגבּרת התנוּעתיוּת – בעת הופעת טחורים מומלץ להוסיף לסדר היום עיסוק בפעילות גופנית מתונה, כמו הליכות קצרות מִדֵּי שעה. כמו כן כדאי לפנות לייעוץ עם פיזיותרפיסט המתמחה ברצפת האגן – מומחה או מומחית בתחום יוכלו להדריך לגבי שיפור היציבה לאחר הלידה, הפעלה תקינה של שרירי רצפת האגן, נשימה סרעפתית ולייעץ לגבי פעילות גופנית המתאימה לנשים לאחר לידה. הדרכה כזו תורמת להקלה על הטחורים ולמניעת חזרתם.

5. טיפול תרופתי – בשונה מתקופת ההיריון, בטחורים לאחר הלידה ניתן לטפל באופן תרופתי, לרבות נטילת משככי כאבים, מריחת משחות אלחוש ושימוש בנרות לפני ההתרוקנות. אם היולדת מניקה יש להיוועץ ברופא. נוסף על כך אפשר להצמיד לטחורים תחבושת מגנזיום קרה, המקלה על הכאב ומסייעת בהפחתת הנפיחוּת והבצקת באזור.

6. התערבות כירורגית – אם היולדת סבלה מטחורים לפני ההיריון והלידה, ומצבם החריף בעקבותיהם, מומלץ לשקול התערבות בביצוע ניתוח.

בדיקת הריון פלוס+

משחה להקלת טחורים לרכישה מיידית בסופר פארם במחיר אטרקטיבי שלא יחזור -

לחצו כאן לרכישה

טיפול אלטרנטיבי בטחורים אחרי לידה

הרפואה הסינית מציעה מזוֹר בתחומים רפואיים שונים, ובהם גם טחורים אחרי לידה. היא נודעת כבעלת השפעה על ממדי הטחורים ועל חוסר-הנוחות והכאב שנגרמים בעקבותיהם.

שיטה זו מבוססת על ניתוח המצב לפי דרגות חולשה וחוסר באנרגיה של איבר מסוים, וחסימות בזרימת הדם אליו. עבור נשים לאחר לידה האבחנה הנפוצה היא של חולשה הנוצרת בגוף עקב עומס על מערכות הגוף וחוסר איזון ביניהן.

הטיפול הוא בהחדרת מחטים עדינות לנקודות שונות בגוף. מטרתן לטפל בטחורים עצמם ובמצב הפנימי שהוביל להתפתחות הטחורים. כחלק מכך ניתן דגש לחיזוק הגוף המוחלש לאחר ההיריון.

מומלץ להתחיל בטיפול בסמוך להופעת הטחורים כדי להקל על סבלה של היולדת, ולתרום לכיווץ הטחורים ולהקטנתם. לרוב, כבר בסיום הטיפול הראשון תחוש האישה שיפור מיידי והפחתה בכאב.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך