/
/
פיברומיאלגיה אבחון עצמי: איך תאבחנו את המחלה בעצמכם | MIOK

פיברומיאלגיה אבחון עצמי: איך תאבחנו את המחלה בעצמכם

אתם סובלים מכאבים בשרירים או בעצמות על בסיס קבוע, חשים עייפות ו"חוסר חשק" להתחיל את היום. ייתכן שאתם סובלים גם מקשיי עיכול או מתסמינים שמזכירים את תסמונת המעי הרגיש – עצירות ושלשולים לחילופין. אם בעבר היתה נטייה לקטלג תסמינים אלה ככאלה הנובעים מהמצב הנפשי, מעומס יתר או מ"פינוק" (בעיקר אצל נשים, אגב), היום כבר יודעים שמדובר בתסמונת מורכבת שמעיבה מאוד על איכות החיים, היא פיברומיאלגיה (דאבת השרירים).

מומחים רלוונטיים

כשהכאבים מלווים אתכם לאורך ימים ארוכים, כאשר ישנן תקופות של נסיגה אולם מידי פעם בפעם ישנה התפרצות של אותו הכאב המפושט שלא נותן מנוח, לא בפעילות ולא במנוחה, לא בבוקר ולא בערב, כאשר הכאבים מגיעים גם לצד תסמינים נוספים אופייניים, כדאי שתשאלו את עצמכם אם ייתכן שאתם סובלים מפיברומיאלגיה. הנה שלושת השאלות שיעזרו לכם לחשוד, שכדאי להתחיל תהליך של אבחון.

פיברומיאלגיה אבחון

1 – האם אתם סובלים מכאבים?

פיברומיאלגיה היא תסמונת, שהתסמין האחד המאפיין אותה ביותר הוא כאבים. מי שסובלים מפיברומיאלגיה מתארים כאבים מפושטים בכל הגוף, בשרירים או בעצמות. הכאבים אינם מגיבים לשינויים כמו מנוחה או פעילות והכאבים הם בדרך כלל חזקים במיוחד בגב, בעורף, בידיים וברגליים.

אולי כבר ניגשתם להיבדק בנוגע לכאבים שאתם חשים, במקרה כזה אתם מגלים כי אין אבחון קליני למצב: כל בדיקות ההדמיה חוזרות ללא ממצאים חריגים, כמו גם בדיקות הדם שאתם מבצעים. 

אופייני שמי שסובלים מפיברומיאלגיה סובלים גם ממצב רגשי מורכב: הכאבים מביאים איתם לא אחת תחושות של דיכאון וחרדה בדרגת חריפות הנדרשת לטיפול תרופתי מתאים. 

2 – 18 נקודות הלחיצה של פיברומיאלגיה

אחד מהסממנים הבולטים של פיברומיאלגיה הוא הכאבים, וספציפית רגישות גבוהה לכאב ב – 18 "נקודות כאב" אופייניות, כאשר האבחון של פיברומיאלגיה מסתמך על רגישות גבוהה ללחיצה בנקודות אלה.

נקודות הכאב של פיברומיאלגיה הן למשל:

•    בשני צידי הצוואר
•    במרפקים
•    במפרקי כפות הידיים
•    בכתפיים
•    בברכיים
•    במעלה האגן בנקודת החיבור עם הגוו התחתון
•    בשכמות

הבדיקה של רגישות יתר בנקודות הכאב האופייניות לפיברומיאלגיה צריכה להיעשות בניסיון וברגישות. אחרי הכל, לחיצה חזקה מספיק תאבחן כל אדם נורמטיבי כחולה בפיברומיאלגיה... ההיכרות עם המיקום המדוייק של נקודות הכאב ועוצמת הלחיצה הנדרשת, הם מהיתרונות הגדולים של ביצוע אבחון רפואי, אם כי בדיקה ביתית עדינה יכולה לתת לכם מושג אם ייתכן שאתם סובלים מרגישות יתר באזורים האופייניים.

3 – עייפות, חוסר ריכוז, דיכאון, חרדה

בעוד הכאבים האופייניים, המפושטים, של פיברומיאלגיה מגיעים כהתפרצויות ושוככים בגלים, תחושת העייפות, הדכדוך, הקושי לקום בבוקר, הירידה ביכולות המנטאליות ובזיכרון ואפילו חרדה – כל אלה הם אופייניים באופן כרוני אצל מי שאובחנו כסובלים מפיברומיאלגיה. את השינויים בריכוז, בערנות ובשמחת החיים תוכלו לאבחן לא רק על בסיס התפישה העצמית שלכם אלא גם על ידי תשאול קצר של חברים קרובים ובני משפחה. זה הזמן להיות ערים לשינויים שאחרים חווים בהתנהגות שלכם, גם אם אתם לא ערים לשינויים אלה. 

אבחון בבית הוא רק השלב הראשון

בכל מקרה של הופעת תסמינים בריאותיים מדאיגים, כמו כאב מפושט, עייפות, כאבים נקודתיים, שינוי מדאיג שאינו חולף בפעילות מערכת העיכול וכדומה – מומלץ לגשת ללא דיחוי לרופא המשפחה ולהתחיל תהליך מסודר ומקצועי של אבחון. 

בעוד פיברומיאלגיה לא נוטה להצביע על מחלות אחרות שהן מסכנות חיים או להחמיר עם הזמן, תמיכה טיפולית והמלצות לשינוי אורח החיים לכזה שיאפשר חיים בריאים יותר ונטולי כאב, יאפשרו לכל חולה בפיברומיאלגיה איכות חיים טובה יותר (כמו גם לבני המשפחה). 
אם זיהיתם חלק מהתסמינים של פיברומיאלגיה ואתם סובלים מהם, מומלץ שתיגשו לרופא למפגש בו תתארו את התסמינים מהם אתם סובלים. אבחון התסמונת יסייע לכם להתמודד איתה ביתר יעילות. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך