/
טיפים רפואיים
/
תא לחץ פיברומיאלגיה

תא לחץ פיברומיאלגיה - יכול להיות אפקטיבי

פיברומיאלגיה היא תסמונת הגורמת למגוון תסמינים כמו כאבים בשרירים, במפרקים או בעצמות כמו גם תשישות. חשוב להבין שמדובר במצב רפואי הגורם לאוסף תסמינים כאשר הסיבות הפיזיולוגיות להיווצרותם אינו ברור. מכיוון שלא ניתן לשים את האצבע על הבעיה, הסובלים מפיברומיאלגיה נחשבו שנים רבות למי שמתלוננים ללא סיבה מוצדקת. 

כיום פיברומיאלגיה היא בעיה רפואית מוכרת וניתן לאבחן אותה על דרך השלילה, מסיקים שמדובר בה לאחר שמבצעים סדרת בדיקות ולא מוצאים גורם אחר לסימפטומים. בפיברומיאלגיה קשה לטפל מכיוון שהמנגנונים הפיזיולוגים הגורמים לכאב ולתשישות אינם מובנים די צרכם. זו בדיוק הסיבה שהאפשרות להשיג שיפור משמעותי במסגרת הרפואה ההיפרברית (טיפול בתא לחץ), היא בשורה של ממש לסובלים מן התסמונת שפוגעת באיכות חייהם של נשים רבות וגם לא מעט גברים (כ- 85% מן הסובלים מפיברומיאלגיה הן נשים). 

לפניכם סקירה אודות שיטת טיפול חדשה בפיברומיאלגיה, טיפול בתא לחץ המוכיח עצמו כדרך יעילה להשיג הקלה משמעותית בסימפטומים. בין היתר נרחיב על התסמונת עצמה ועל טיפולים בתא לחץ ונסביר מדוע שהייה מבוקרת בתא לחץ, תוך ספיגת חמצן בלחץ גבוה, מסייעת כל כך למי שמתמודדים עם פיברומיאלגיה. 
 

תסמונת מתעתעת שקשה לטפל בה

פיברומיאלגיה, "דאבת שרירים" בעברית, היא תסמונת שהסובלים ממנה מתמודדים עם אוסף תסמינים העשויים לכלול כאבים באיברים שונים בגוף ותשישות כללית. מאפיין נוסף של תסמונת מתעתעת זו הוא תקופות של הקלה ולאחריהן תקופות של החמרה. 

המנגנונים הפיזיולוגיים הגורמים לתסמינים של פיברומיאלגיה אינם ברורים. בבדיקות שעוברים מי שמתלוננים על הכאבים והתשישות מתקבלות תוצאות תקינות ולכן שנים רבות נחשבו הסובלים מפיברומיאלגיה ל"קוטרים" או אפילו למי שמנסים להתחזות לחולים. רק בשנת 1993 הוכרה התסמונת על ידי ארגוני בריאות ברחבי העולם כאשר האבחון שלה נעשה על דרך השלילה.  

דהיינו, לאחר תלונות חוזרות ונשנות על תסמינים כרוניים של כאב ותשישות ולאחר ביצוע מגוון בדיקות במטרה לאתר את הסיבה לאותם תסמינים, אם לא נמצא גורם שניתן לזהות כאחראי להם אפשר להסיק שהבעיה היא פיברומיאלגיה. ההערכה היא שכ- 8% מן האוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה, כ- 85% מן הסובלים מפיברומיאלגיה הן נשים. גם כיום, רק מיעוט מקרב מי שסובלים מפיברומיאלגיה מאובחנים ומקבלים טיפול. 

טיפול בתא לחץ – רפואה היפרברית

רפואה היפרברית היא תחום שהתפתח מאוד ב- 15 השנים האחרונות וישראל היא אחת המדינות המובילות בו. מחקרים הוכיחו ששהייה בתא לחץ בכוחה לסייע להתמודד עם מגוון בעיות רפואיות, זאת בזכות ספיגה מוגברת של חמצן, לא רק מן הריאות אלא גם דרך העור. טיפולים בתא לחץ מסייעים למי שמחלימים מפצעים קשים, לסובלים מסכרת, מבצקות ועוד. בנוסף, הוכח שטיפולים בתא לחץ משפרים תפקוד של ילדים על הרצף האוטיסטי, מפחיתים חרדות ומורידים עוצמת הפרעות קשב וריכוז ועוד.

בשנים האחרונות הסתבר שגם מי שסובלים מפיברומיאלגיה יכולים להיעזר בטיפולים בתא לחץ ולהפחית משמעותית את הכאב והתשישות שהתסמונת גורמת להם. 

השיפור נובע מספיגה מוגברת של חמצן ברקמות

מכיוון שהמנגנונים הגורמים לסימפטומים של פיברומיאלגיה אינם ברורים, גם הדרך המדויקת בה טיפול בתא לחץ מסייע להפחיתם אינה מובנת לגמרי, אולם אין ספק שהדבר קשור לספיגת חמצן ברקמות. כל תא בגופנו זקוק לחמצן, שהייה בתא לחץ מאפשרת חשיפת המטופל ללחץ גבוה של חמצן, עד פי שמונה מן הלחץ הרגיל. האוויר שסביבנו מכיל 20% חמצן ומכיוון שאנו נמצאים בלחץ של אטמוספירה אחת הלחץ החלקי של החמצן הוא 0.2 אטמוספירות. בתא לחץ ניתן לשהות בסביבה של 100% בלחץ של 1.6 אטמוספירות, בתנאים כאלה ספיגת החמצן ברקמות גוברת וכך ניתן לזרז תהליכי ריפוי. 

חשוב לדעת שטיפולים בתא לחץ כלולים בסל הבריאות וניתנים כמעט ללא עלות במגוון מקרים. עם זאת, הסובלים מפיברומיאלגיה צריכים עדיין להתעקש ולהוכיח שמדובר בטיפול חיוני עבורם. לבעלי פוליסות ביטוח בריאות משלים הדרך עשויה להיות פשוטה יותר.

מעטים יכולים להרשות לעצמם לשלם עבור טיפולים בתא לחץ מכיסם, עלות טיפול בודד בתא לחץ במכון רפואה היפרברית בבית חולים עומדת על כ- 2,000 שקלים. לאחרונה הפכו זמינים גם טיפולים בתאי לחץ קטנים במכונים פרטיים, מחיר טיפול בודד כזה עשוי לנוע סביב 500 ש"ח. 

היכנסו למאמר המלא על טיפול בתא לחץ >