/
/
כל מה שכדאי לדעת על נסיגת חניכיים

כל מה שכדאי לדעת על נסיגת חניכיים

החניכיים הן הרקמות הרכות סביב השיניים, המהוות חלק ממערך האחיזה של מערכת השיניים. נסיבות שונות מובילות לתופעה של נסיגת חניכיים בהן תהליכי ספיגה של העצם, פגיעה בחניכיים, נזקים עקב צחצוח אגרסיבי של השיניים, טראומה לשיניים כתוצאה מתאונה או נפילה, עישון, בריאות לקויה של הפה, מחלות חניכיים ועוד.

מומחים רלוונטיים

לעיתים נסיגת חניכיים נגרמת באופן טבעי, כחלק מהיחלשות מערכות הגוף במהלך החיים, ובסופו של דבר מרבית האוכלוסייה תסבול מהתופעה. נסיגה שסיבתה מחלות חניכיים תופיע בעיקר בגילים מבוגרים שבהם עולה השכיחות להופעת מחלות אלה. מחלת חניכיים היא זיהום ודלקת בחניכיים וברקמות אחרות בפה שתומכות בשיניים. הזיהום נוצר בשל הצטברות רובד חיידקים בקו החניכיים עקב נטייה גנטית, שיניים שבורות או רקובות, היגיינת פה לא טובה, שינויים הורמונליים בהיריון, מתח ועוד. בשלב הראשון מופיעה הדלקת, שגורמת לנפיחות בחניכיים, לאודם ולדימום. אם הדלקת אינה מטופלת כראוי היא עשויה להתפתח למחלת חניכיים, שעלולה להוביל לנסיגת חניכיים בשל הצטברות חיידקים רבים בקו החניכיים. 

נסיגת חניכיים היא תהליך המתקדם באופן הדרגתי על פני תקופה ממושכת, ולפיכך נודעת חשיבות רבה לאבחון הבעיה בשלב מוקדם, כדי שאפשר יהיה לטפל בה. לצורך אבחון מומלץ לפנות לרופא שיניים המתמחה במחלות חניכיים, שיוכל להצביע על מקור הבעיה ולהציע פתרון מותאם לצורכי המטופל.

לאלו תופעות גורמת נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים מובילה לשלל תופעות: ראשית, בעקבות הנסיגה נחשף שורש השן, אותו חלק שהחניכיים אמורים להגן עליו. עקב כך נגרמת רגישות גבוהה לשינויי חום-קור בפה, שהולכת ומתגברת ככל שהנסיגה מחריפה. בעקבות חשיפת שורש השן נוצר מראה לא אסתטי של שיניים לא ישרות וארוכות. במצב של נסיגה עקב מחלת חניכיים החולה אף עשוי לסבול מאובדן שיניים. במקרים אלה יש לפנות לרופא שיניים המתמחה בחניכיים כדי לטפל לפני הכול במחלה, ולהפסיק את התדרדרותה ואת החרפת הנסיגה. 

כיצד אפשר למנוע נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים נוטה להתקדם ולהחמיר בחלוף הזמן, וישנן כמה פעולות שאפשר לנקוט כדי לשמור על בריאות הפה ולצמצם את הנסיגה. בין היתר מומלץ להקפיד על היגיינת השיניים והפה בדרך של צחצוח נכון לפי הוראות רופא השיניים, ועשיית שימוש במברשת שיניים רכה ובחוט דנטלי, להשגת ניקיון מיטבי. מומלץ להקפיד על שגרת טיפולים אצל רופא השיניים לצורך זיהוי מוקדם של מחלות חניכיים לפני שיתפתחו לנסיגת חניכיים ולצורך טיפול בעששת, וכן על ביקורים אצל שיננית מדי שישה חודשים, למטרת הסרת אבנית. כמו כן, מומלץ שלא להכניס עצמים קשיחים לפה כדי להימנע מפציעת החניכיים, לצד הימנעות מעישון. 

אמצעים נוספים שיכולים לסייע הם החלפת תותבת בלתי מתאימה, שעשויה לגרום לגירוי החניכיים ונסיגתן סביב השיניים הבריאות; החלפת סתימות בלתי מתאימות שמגרות את קו החניכיים וכן שימוש בסד לילה שיכול לסייע אם הנסיגה נובעת מעומס יתר על המִשְׁנָן או משחיקת שיניים. הסד מחלק את העומס על השיניים ומפריד בין השיניים העליונות לתחתונות. 

אופני הטיפול בנסיגת חניכיים

קביעת אופן הטיפול בנסיגת חניכיים תלויה בשלב שבו מצויה הנסיגה. אם מדובר בשלב התחלתי מקובל לבצע טיפול הקצעת שורשים שהוא ניקוי עמוק של כיס החניכיים, על ידי רופא מומחה, בהרדמה מקומית. מטרת הטיפול היא להסיר רקמת חניכיים דלקתית ואבנית המצויה מתחת לחניכיים, ולצורך כך מתבצע ניקוי הן של שורש השן החשוף לכיס החניכיים הן של רקמות החניכיים. בד בבד המטופל יצטרך ליטול אנטיביוטיקה למניעת התפתחות זיהומים.

הטיפול יתמשך על פני כמה מפגשים היות שבכל פעם נהוג לבצע את הקצעת השורשים ברבע מחלל הפה. אם נסיגת החניכיים מצויה בשלב מתקדם, אין די בניקוי עמוק ונדרש לבצע השתלת חניכיים כטיפול כירורגי מקומי. אם המטופל סובל מדלקת חניכיים, יש לטפל בה לפני השתלת החניכיים. במסגרת ההשתלה משתילים רקמת חניכיים סביב השיניים הסובלות מנסיגה כדי לכסות את השתל או את שורש השן החשופה. 

אפשרות נפוצה נוספת בנסיגת חניכיים מתקדמת, היא לעשות שימוש ברקמת השתלה עצמית. רקמה זו נלקחת מאזורים הסמוכים לאזור הנסיגה או מהחך של המטופל. לאחר ההחלמה, השתל נהיה לחלק מהחניכיים. החיסרון בשיטה זו הוא הפציעה הנלווית לתהליך הסרת הרקמה, באזור נוסף בחלל הפה של המטופל. כדי להתגבר על כך ניתן כיום לעשות שימוש בתחליפים ביולוגיים כחומרי רקמת חניכיים, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. היות שחומרים אלה לא כוללים תאים חיים, גוף המטופל אינו דוחה אותם, והם נקלטים היטב בפה. 

השתלת חניכיים מתבצעת במרפאת השיניים תחת השפעת הרדמה מקומית. בימים הראשונים לאחר ההשתלה המטופל יכול לחוש כאב מקומי, ויטופל במשככי כאבים רגילים. משך ההחלמה מהטיפול הוא כמה שבועות. בחלוף שבועיים מההשתלה מוּסרים התפרים, וכעבור כמה חודשים הרקמה המושתלת נקלטת כחלק מהחניכיים, והאזור בפה שממנו הוצאה הרקמה להשתלה מתרפא (אם ההשתלה בוצעה בשיטת רקמת השתלה עצמית). כדי למנוע נסיגת חניכיים חוזרת יש להקפיד לשמור על בריאות החניכיים והשיניים, בכל הדרכים שתוארו לעיל. 
 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך