/
הריון ולידה
/
בדיקות הריון לפי שבועות

בדיקות הריון לפי שבועות – המדריך המלא

הריון מלא נמשך 40 שבועות, כאשר השבוע הראשון לספירה הוא בעצם השבוע הראשון של הווסת האחרונה לפני ההריון, העיבור עצמו מתרחש בסביבות השבוע השלישי להריון, ובסביבות השבוע החמישי בדיקות הריון שיבוצעו – עשויות לצאת חיוביות. החל מהשבוע השמיני ועד לסוף ההריון, מתוזמנות מספר בדיקות הריון לפי התפתחות ההריון.

הנה הרשימה המלאה של כל בדיקות ההריון שתוכלו לבצע, חשיבותן, והזמן הנכון לבצע אותן בהריון 

בדיקת "הריון צעיר" (בין השבועות 8-12)

בדיקת "הריון צעיר" היא בדיקת האולטרסאונד הראשונה שתבצעו, ותוכלו לזהות בה צבר של תאים, שהוא העובר ממש בתחילת התפתחותו. בשלב מוקדם זה, כבר ניתן לזהות לב פועם. עוד ייבדקו מיקום ההריון (על מנת לוודא שלא מדובר בהריון חוץ רחמי) ונתונים נוספים שיבטיחו שלשלב מוקדם זה, הכל מתקדם כצפוי.

סקר ביוכימי שליש ראשון (שבועות 11-13)

בדיקת דם שמטרתה מדידת הורמונים בדם האם, שנוכחותם מגדילה, מבחינה סטטיסטית בלבד, את הסיכוי למומים גנטיים בעובר. את תוצאות בדיקות הסקר הביוכימי של השליש הראשון להריון משקללים עם תוצאות בדיקת השקיפות העורפית המתבצעות גם הן בסביבות שבועות אלה של ההריון, למדידת הסבירות הסטטיסטית למומים כרומוזומליים בעובר.

בדיקת שקיפות עורפית (בין השבועות 11-13+6)

השליש השני מתחיל בשבוע ה-13 להריון, ובו מרוכזות הרוב המכריע של בדיקות ההריון שתבצעו. הסיבה היא, שבמהלך שליש זה, בין השבועות 13-26, יתפתחו כל מערכות הגוף של העובר, ולמעשה בשבוע 26 העובר שלכם כבר יהיה אדם זעיר, במשקל של פחות מקילו אחד, אולם בעל כל מערכות הגוף הנדרשות לחיים (אם כי לא כל המערכות מבשילות בשלב מוקדם זה של ההריון). הראשונה שבבדיקות השליש השני היא בדיקת שקיפות עורפית – בדיקת אולטרסאונד למדידת עובי עמוד הנוזלים שבעמוד השדרה של התינוק. מבחינה סטטיסטית, נמצא קשר בין עובי הנוזל לבין מומים גנטיים כמו תסמונת דאון.

סקירת מערכות מוקדמת (בין השבועות 14-16)

סקירת מערכות היא בדיקה המבוצעת באולטרסאונד לסקירת התפתחות העובר. בסקירת המערכות הראשונה נבדקת תחילת ההתפתחות של הלב וכלי הדם, המוח על אזוריו השונים, מערכת העיכול והשתן, הגפיים והאצבעות, ועוד. במהלך ההריון מקובל לבצע שתי סקירות מערכות בשלבים שונים של התפתחות העובר, כאשר יש מי שמגדילים לעשות ומבצעים גם סקירת מערכות שלישית.

בדיקות הסקירה הן בדיקות חשובות המאפשרות לא רק צפייה בעובר המתפתח, אלא גם אמדן ההתפתחות ביחס לגיל ההריון, על מנת לוודא שכל מערכות הגוף של העובר מתפתחות על פי הצפוי – ולהמשיך בירורים, במקרה שנמצאות חריגות בהתפתחות העובר, ביחס לנורמה.

בדיקת חלבון עוברי (בין השבועות 16-19)

בדיקת דם המשמשת גם היא להערכת הסיכויים למומים גנטיים בעובר

דיקור מי שפיר (בין השבועות 16-20)

דיקור מי שפיר הינה בדיקה פולשנית, במהלכה מוחדרת בהנחיית אולטרסאונד מחט דקיקה אל הרחם (האולטרסאונד מאפשר להחדיר את המחט מבלי להפריע את מנוחתו של העובר ברחם) ובה נאספת כמות קטנה של מי השפיר. במי השפיר נמצאים תאים של העובר, אותם מנתחים במעבדה על מנת לבחון קיום של מומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון.

כמו בדיקת סיסי שילייה שניתן לעשות בשלבים הראשונים של ההריון (בין השבועות 11-13), גם דיקור מי שפיר היא בדיקה שמבוצעת רק על פי רצון ההורים ובהינתן התוויה רפואית מתאימה. תוצאות נמוכות של בדיקת החלבון העוברי, בדיקת השקיפות העורפית או הסקר הביוכימי של השליש הראשון, בשילוב עם גיל מבוגר יחסית (מעל 35) של האם, יובילו בדרך כלל להמלצה לבצע דיקור מי שפיר.

סקירת מערכות מורחבת (בין השבועות 21-24)

בשלב זה של ההריון, מערכות הגוף הזעיר של העובר כמעט התפתחו לחלוטין, ובסקירת מערכות מורחבת ניתן לזהות בוודאות (בתנאי שהתנוחה של העובר מאפשרת) את מין העובר, ולבחון לעומק את התפתחות מערכת העיכול, מערכת הלב וכלי הדם, המוח ומערכת העצבים, הגפיים, מבנה הפנים, ועוד. 

בדיקת העמסת סוכר (בין השבועות 24-28)

מהבדיקות המבוצעות לקראת סוף ההריון, העמסת סוכר מטרתה לאתר סוכרת הריון בשלבים בהם היא יכולה להוביל לרעלת הריון או לסיבוכים במהלך הלידה. בדיקת העמסת סוכר ראשונה מבוצעת בשעה אחת: בתחילת הבדיקה מתבקשת הנבדקת לשתות כוס אחת של מיץ מתוק במיוחד, ולאחר שעה נמדדת (באמצעות בדיקת דם) כמות הגלוקוז בדם. במידה וערכי העמסת הסוכר הראשונה גבוהים – תבוצע בדיקת העמסת סוכר על פני שלוש שעות, בהם תיבדק רמת הסוכר בדם לאחר שעה, שעתיים ושלוש שעות משתיית התמיסה הממותקת.

אקו לב עובר (בין השבועות 19-25)

במידה ואותרה התפתחות לא תקינה בלב, יומלץ על בדיקת המשך שבמהלכה יתמקד הרופא במבנה הלב של העובר, ויבחן שהלב תקין, על שני חדריו, שתי העליות שלו, וכלי הדם המרכזיים הנכנסים ויוצאים ממנו. בדיקת אקו לב עובר מבוצעת רק על בסיס תוצאות סקירת מערכות המחייבות המשך בירור.

בדיקות מעקב אצל הרופא ואחות קופת חולים

לקראת סוף ההריון, יש להגיע אל הרופא המטפל אחת לשבועיים או שלושה ואל אחות קופת החולים, לבחינת התקדמות ההריון לקראת הלידה. הרופא יבחן את כמות מי השפיר, את מנח העובר ומוכנותו ללידה, את מיקום השיליה ועוד. האחות תבדוק מדדים כמו לחץ דם, דופק ומשקל האם לעתיד ותוודא שהיא שומרת על בריאותה לקראת הלידה, זה גם יהיה הזמן לשאול שאלות בנוגע ללידה ולאימהות הצפויים בקרוב.