/
הריון ולידה
/
מתי עושים סקירה מוקדמת

מתי עושים סקירה מוקדמת?

הריון הוא תקופה מרגשת מאוד בחיים – הראשון, כמו אלה שמגיעים אחריו. בכל פעם, מדובר בתהליך מופלא של התפתחות עובר שיהפוך בתוך 40 שבועות להיות בן משפחה קטן נוסף. לצד השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים ושינויים נוספים אישיים – תצטרכו לעקוב אחר שבועות ההריון ותוכלו, לאורך שבועות ההריון מתחילתו ובעיקר במהלך השליש השני, בין השבועות 13-26, לעקוב אחר התפתחות העובר באמצעות בדיקות הריון.
 

היום, נהוג לבצע שתי בדיקות סקירה במהלך ההריון: סקירת מערכות מוקדמת, בין השבועות 14-16 להריון (ממש בתחילת השליש השני), וסקירת מערכות מורחבת, בין השבועות 21-24 להריון.

מה ההבדלים בין התזמונים לסקירות השונות? מדוע חשוב לבצע את סקירת המערכות המוקדמת (כמו גם המורחבת) ומה אפשר ללמוד מאותה "הצצה" קסומה אל עולמו של התינוק בתוך הבטן? על כל אלה ועוד – לפניכם.

מתי עושים סקירת מערכות מוקדמת, ולמה זה כל כך חשוב?

בשבוע הראשון של ההריון, הוא שבוע הוסת שלפני העיבור, העובר הוא תא בודד אחד – הוא הביצית המופרה. לאחר שמונה שבועות, ניתן כבר להבחין בלב זעיר פועם בתוך צבר של תאים (וזה בדרך כלל הזמן לבצע בסיקת הריון צעיר, מיקום ודופק). בתחילת השליש השני, העובר מתפתח וביחד איתו מתחילות להתפתח כל מערכות הגוף: מערכת כלי הדם, מערכת העיכול, מערכת השתן, המוח על האזורים השונים שלו, איברי הרבייה, ועוד.

סקירת המערכות המוקדמת מבוצעת בתחילת השליש הראשון, בשלב זה התפתחות המערכות של העובר נמצאת בשלבים המוקדמים שלה. ראשו גדול ביחס לגופו, ישנם ניתנים של גפיים ואצבעות, ובשלב מוקדם זה נבחנת ההתפתחות הבסיסית של כל מערכות הגוף של העובר. 

תוצאות סקירת המערכות, המוקדמת כמו גם המורחבת, הם נתונים כמו למשל אורך עצם הירך (הפמור) של העובר, היקף ראשו וכדומה. תוצאות אלה נבדקות ביחס לנתונים סטטיסטיים של עוברים באותו שלב הריון – ומכאן החשיבות בדיוק בחלון הזמנים לכל סקירת מערכות.

ההשוואה בין נתוני העובר שלכם, לנתונים של אלפי ואולי מאות אלפי עוברים באותו שלב התפתחות בישראל, תסייע לאתר עיכובים והתפתחויות בלתי צפויות ולהמשיך לבחון אותם, ובמקרה הצורך – לאתר מומים בשלב מוקדם של ההריון.

למה צריך סקירה מערכות מוקדמת רק חמישה שבועות לפני הסקירה המאוחרת?

כל בדיקות המעקב במהלך ההריון נועדו לוודא שהעובר שמתפתח הוא בריא ושלם. במידה וישנו מום או שונות בהתפתחות – ניתן לתמוך בממצאים (למשל, באמצעות תרופות שהאם נוטלת או הליכים במהלך ההריון, או הליכים שיתוכננו לאחר ההריון) להגדלת הסיכוי להריון תקין ותינוק בריא. כמובן, שיש יתרון משמעותי לאיתור וטיפול בחלק מהבעיות בשלב המוקדם ביותר האפשרי של ההריון.

בנוסף, חלון ההזדמנויות לביצוע בדיקת תקינות הכרומוזומים של העובר באמצעות דיקור מי שפיר נסגר עוד לפני סקירת המערכות המורחבת, בין השבועות 16-20 להריון. בדיקה זו תגלה בוודאות אם ישנם מומים כרומוזומליים מסויימים, ביניהם תסמונת דאון. 

על כן, מבצעים במהלך ההריון סקירת מערכות מוקדמת, ולאחריה סקירת מערכות מורחבת (בה נבדקות מערכות הגוף בשלב מתקדם של התפתחותן) ולעיתים סקירת מערכות נוספת, שלישית, על פי בחירת ההורים. במרבית המקרים, למבוטחי קופות החולים ניתנת האפשרות לבצע את שתי הסקירות – אחת ללא עלות והשנייה ללא עלות או בעלות סמלית, ועל כן – מומלץ לבצע את שתיהן, בטווח השבועות המיועד להן.

עוד נקודה אחת לסיום – במהלך ההריון, התפתחות העובר היא נחבאת מן העין. בדיקות ההריון כמו למשל סקירת המערכות המוקדמת והמאוחרת, הן הזדמנויות מרגשות לפגוש את התינוק שבבטן ולהתרשם ממנו. במרבים המקרים הוא ינוע, ישנה תנוחות, לפעמים הוא מכניס אצבע לפה או מניע את כפות הידיים הזעירות ממש כאילו שהוא יודע שצופים בו. על כן, בדיקות סקירת המערכות הן גם הזדמנות מרגשת לפגוש את התינוק החדש ולראות מה שלומו.