/
/
נקודת חן מגרדת

נקודת חן מגרדת - דברים שחשוב לדעת

נקודות חן היא ריכוז של תאי פיגמנט (מלאנוציטים) בשכבות העליונות של העור. לכל אחד יש נקודות חן, ברוב המקרים מדובר בתופעה טבעית של העור אולם, כפי שכולנו יודעים, לעיתים נקודות חן מסוימות עלולות להתפתח לגידול ממאיר מסוג מלנומה, סרטן העור. ישנן נקודות חן עימן אנו נולדים וייתכנו נקודות שתופענה במהלך חיינו, עם הזדקנות העור. חשיפה לשמש עשויה לגרום להתפתחות נקודות חן חדשות ולשינויים בנקודות חן קיימות. 
 

מומחים רלוונטיים

לפניכם סקירה אודות נקודת חן מגרדת. בין היתר נפרט מעט אודות נקודות חן בכלל, נתאר סימנים שיש לשים לב עליהם מכיוון שהם עלולים להעיד על התפתחות גידול ממאיר, נסביר כיצד יש להתייחס למצב בו נקודת חן הופכת מגרדת ונענה על שאלות כגון מה צריך לעשות כאשר נקודת חן מתחילה לגרד? מתי ימליץ הרופא להסיר את נקודת החן? איך מבוצעת הסרת נקודת חן מגרדת? ועוד.

ברוב המקרים צבען של נקודות הוא כהה, חום או אפילו שחור, אולם יש גם נקודות חן אדומות, בגוון וורוד (מעט כהה מצבע העור) ואפילו נקודות חן כחולות. שומה היא כינוי לנקודת חן בולטת מעל פני העור. קורה לא פעם שנקודת חן הופכת מגרדת. מכיוון שאנו מודעים לכך שיש לשים לב לשינויים בנקודות חן תופעה כזו עלולה לגרום לנו למתח. כדאי לדעת שברובם המוחלט של מקרי נקודת חן מגרדת אין מדובר בהתפתחות מדאיגה אלא בתוצאה של אירוע תמים כגון שפשוף נקודת החן בבגד. עם זאת, חשוב להיבדק אצל דרמטולוג (רופא עור) כדי לוודא שאכן אין צורך בטיפול. 

1. נקודות חן ושומות הן הצטברות תאי פיגמנטציה

תאי פיגמנטציה הם המעניקים לעור שלנו את צבעו. נקודות חן הן אזורים בהם קיימת הצטברות של תאי פיגמנטציה. נקודות חן ושומות יכולות להיות מולדות, ואז הן מכונות "נקודת חן ושומות ומולדות", או להיווצר במהלך החיים, ואז הן מכונות "נקודות חן ושומות נרכשות". נקודות חן ושומות יכולות גם להיעלם עם השנים (במיוחד כאלה מן הסוג הנרכש). כדאי לדעת שככול שיש על גופנו יותר נקודות חן ושומות כך גדל הסיכון לחלות בסרטן העור.

עוד חשוב לדעת שחשיפה מוגזמת לשמש עלולה להפוך נקודות חן תמימות לגידול ממאיר. 

2. נקודת חן מגרדת צריכה להדאיג אותנו רק אם נלווים לה סימפטומים נוספים

אין כל סיבה להיבהל רק משום שנקודת חן הפכה מגרדת. תופעה כזו יכולה בהחלט לקרות מאירועים כגון שפשוף נקודת החן בבגדים, עקיצה בסמוך לנקודת החן, חשיפה מוגזמת לשמש ללא תכשיר הגנה, גירוד וגירוי נקודת החן מבלי משים ועוד. 

נקודת חן מגרדת צריכה להדליק נורה אדומה כאשר לתחושת הצורך לגרד נלווים סימפטומים נוספים כגון שינויים בגודל, בגוון או בצורה, דימום, היווצרות קרום (שאינו גלד של פצע שנוצר בשל גירוד אינטנסיבי מדי), גבולות מחוספסים ולא סדירים, צבע לא אחיד, כאב או התקשות הנקודה. 

3. למרות שאין סיבה להיות במתח, יש להיבדק אצל רופא עור

מכיוון שנקודת חן מגרדת, ברוב המקרים, אינה עדות להתפתחות מלנומה, אין סיבה לחשש או להיות במתח. עם זאת, יש לקבוע תור לרופא עור ולהיבדק כדי לוודא שאכן מדובר בנקודת חן תמימה ושתחושת הצורך לגרד אותה עתידה לחלוף. ישנם מקרים בהם הרופא ימליץ להסיר נקודת חן מגרדת למרות שמסתבר, לפחות לעת עתה, שהיא אינה מתפתחת לגידול ממאיר. 

הסרת נקודת חן היא הליך פשוט המבוצע בניתוח בהרדמה מקומית, בצריבה בלייזר, במחט חשמלית או הקפאה בחנקן נוזלי. הסרה כירורגית מאפשרת שליחת רקמות מנקודת החן המגרדת שהוסרה לבדיקה במעבדה כדי לברר אם קיימים בה תאים סרטניים או טרום סרטניים. ניתוח מוז הוא אחת השיטות החדשניות להסרת נגעים ונקודות חן והוא נחשב יעיל מאוד בטיפול בסרטן עור מסוגים מסוימים.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת תור מהיר

התקשרו 073-7817949

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין