/
/
חומר ניגוד mri

חומר ניגוד mri - מה כדאי לדעת?

בדיקת MRI (Magnetic Resonance Imaging, בדיקת תהודה מגנטית) הינה שיטת סריקה רפואית לא פולשנית, בה ממפים את האיברים הפנימיים וכלי הדם הנבדקים בעזרת שדה מגנטי חזק וגלי רדיו. בדיקות MRI מייצרות תמונות ברורות יחסית ואפילו תלת מימדיות, הניתנות לעיבוד וניתוח ואף מאפשרת "פריסה" של האיברים הסרוקים בכדי לספק לרופאים מידע מירבי לניתוח המצב הקיים ולהבחין בפרטים חשובים.

להתייעצות וקביעת תור מהיר ל-MRI כבר עכשיו (תוך 72 שעות) - התקשרו: 072-3312200 

מומחים רלוונטיים

מהי בדיקת MRI, ובדיקת MRI עם ניגוד?

במקרים מסוימים (כ-70% מבדיקות ה-MRI) הרופאים יורו על בדיקת MRI עם חומר ניגוד. בבדיקת MRI עם ניגוד יוזרק למטופל חומר ניגוד מיוחד, הכולל גדוליניום, שהוא סוג של מתכת. בדיקה זו מעלה את החדות של התמונות המתקבלות במהלך הסריקה, ומגבירים את הבהירות של כלי דם ואיברים מסוימים. עם זאת, לא תמיד יש צורך בניגוד, והרופא ירשום את הבדיקה המתאימה לפי שיקול דעתו ולפי מצב המטופל.

הזרקת חומר הניגוד מגבירה את החדות של גידולים, דלקות, אספקת הדם של איברים מסוימים, ואת כלי הדם. בדיקות MRI עם חומר ניגוד שימושיות במיוחד בבדיקה לגילוי גידולים, מכיוון שניתן לראות בה גידולים, גם קטנים מאד, בבירור רב יותר ובבהירות יחסית לבדיקת MRI פשוטה. כמו כן, הבדיקה משמשת לגילוי ומעקב אחר התפתחות טרשת נפוצה (MS, Multiple Sclerosis), מכיוון שניתן לראות בעזרתה את הנגעים גם תוך כדי התפתחותם. היא ניתנת גם כאשר פשוט דרושה סריקה חדה במיוחד של איברים. לרוב היא לא תינתן במצב של תאונות עבודה או פציעות ספורטיביות, או בעיות גב, שם היא לא מקנה יתרון משמעותי. 

מה הסיכונים?

גדוליניום, בניגוד ליוד הניתן בבדיקות CT, כמעט ואינו גורם לתגובות אלרגיות. אך במקרים חריגים הוא עלול לגרום לתגובה אלרגית, הכוללת פריחה, כאב באיזור ההזרקה, סחרחורת או חום, בחילה והקאות. במקרים קיצוניים ונדירים היא יכולה לגרום להתקף אנפילפטי הדורש טיפול רפואי. 

הגדוליניום נמצא בשימוש מאז 1998 וניתן למיליוני אנשים, ונחשב לבטוח לשימוש ואינו מהווה סכנה לאנשים שאינם בקבוצת הסיכון. כ90% מהחומר יוצא מהגוף דרך השתן תוך כ-24 שעות מזמן הבדיקה. עם זאת ב-2017 רשות המזון והתרופות האמריקאית (הFDA) הוסיפה אזהרת בטיחות לגבי השימוש בגדוליניום, עקב סדרת מחקרים המראים שכמויות קטנות של הגדוליניום יכולות להצטבר באזורים מסוימים בגוף במטופלים שעברו בדיקות חוזרות עם ניגוד.

חשוב לציין שכרגע אין שום עדות לכך שהצטברות חומר הניגוד עלולה לגרום לסיכונים, ונדרש מחקר נוסף בנושא. ליתר ביטחון הורו ב-FDA להימנע בשימוש מיותר בחומר ניגוד בבדיקות חוזרות.

למי זה לא מומלץ?

עם כל יתרונותיה, בדיקת MRI עם חומר ניגוד איננה מועילה בכלל המקרים, וההנחיה לרופאים היא שלא לרשום בדיקה עם ניגוד שלא לצורך. כמו כן, הבדיקה איננה מומלצת כלל לאנשים בעלי גורמי סיכון, כגון אנשים שהיתה להם בעבר תגובה אלרגית לגדוליניום, אנשים בעלי בעיות בתפקוד הכליות (שתפקידן להוציא את הגדוליניום מהגוף), אנשים בעלי סיכון למחלה נדירה הקרויה Nephrogenic systemic fibrosis (NSF) בה שוקע גדוליניום ברקמות הגוף ויוצר פיברוזיס (לייפת).

כמו כן, הבדיקה איננה מומלצת לנשים הרות. אנא דווחו לרופאיכם אם אתם משתייכים לאחת מקבוצות הסיכון, או שיש סיכוי שתיכנסו להריון לפני מועד הבדיקה. בדיקות MRI בכללותן אינן מומלצות לאנשים בעלי שתלים מתכתיים מסוימים, כולל קוצב לב. אם הינכם בעלי שתל כלשהו אנא דווחו לרופאיכם ולטכנאי ה-MRI לפני הבדיקה כדי שיעריך האם הבדיקה ניתנת לביצוע או לא. 

איך מתכוננים לבדיקה?

•    אלא אם קיבלתם הנחיות שונות מהרופא, אתם יכולים לאכול, לשתות וליטול תרופות כרגיל לפני הבדיקה. 
•    עליכם להסיר את כל תכשיטי המתכת והשעונים שלכם לפני הבדיקה. כמו כן, תצטרכו להסיר כל פריט מתכתי אחר, כגון אבזמי חגורות, מטבעות, מפתחות, עזרי שמיעה, מכשירים אלקטרוניים ואף הפסים המתכתיים שעל כרטיסי אשראי. 
•    עליכם להישאר רגועים ולא לזוז במהלך כל הבדיקה, אנא דווחו לרופאיכם או לטכנאי אם יש לכם פחדים כגון קלאוסטרופוביה (פחד ממקומות קטנים וסגורים).
•    אם אתם חווים תגובה אלרגית כגון פריחה לאחר הזרקת חומר הניגוד, דווחו על כך לטכנאי באופן מיידי.
•    אם אתם עוברים את הבדיקה בהרדמה, תצטרכו שמישהו יסיע אתכם הביתה, אז הביאו אתכם מלווה. 

להתייעצות וקביעת תור מהיר ל-MRI כבר עכשיו (תוך 72 שעות) - התקשרו: 072-3312200 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לתיאום תור לבדיקת MRI התקשרו עכשיו

התקשרו 072-3312200

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין