/
טיפים רפואיים
/
צניחת עפעף

צניחת עפעף מה כדאי לעשות במקום ניתוח?

צניחת עפעף או צניחת עפעפיים בשתי העיניים מטופלת בדרך כלל באמצעות ניתוח הרמת עפעפיים - טיפול נפוץ בקרב נשים מעל גיל 50 שסובלות מעור עודף באיזור העפעפיים, כזה שאינו נעלם עם שינה מספקת. עור עודף בעפעפיים איננו רק בעיה קוסמטית אלא גם בעיה רפואית, שעלולה לגרום לתחושת כבדות ועייפות, ובהמשך אף להגביל את שדה הראייה של המטופל/ת.

הרמת עפעפיים קלאסית הינה ניתוח פלסטי, בה מוסר העור העודף בהרדמה מלאה, וכרוך בתהליך החלמה של כחודשיים ובכך פותר את בעיית צניחת העפעף. כמו כן, ניתוח בהרדמה כללית כולל תמיד את הסיכונים של ההרדמה עצמה, כמו גם סכנה של דלקות וזיהום באיזור הניתוח, אותם ניתן למזער על ידי טיפול הולם באיזור הניתוח לאחר הטיפול.

צניחת עפעף - טיפול ללא ניתוח

ישנם טיפולים חדשניים יותר המציעים צורות שונות של הרמת עפעפיים ללא ניתוח, החל מטיפול קוסמטיים נטו, טיפולים מיידיים וזמניים, ועד לטיפולים בעלי השפעות ארוכות טווח.

אחד מהטיפולים הקוסמטיים שיכולים לשפר את מראה העיניים, אך אינו מטפל בבעיה עצמה, ואשר מתאים בעיקר לאנשים להם העור העודף טרם הפך לבעיה רפואית, הינו איפור קבוע. איפור קבוע הינו מעין קעקוע זמני אותו ניתן לעשות באזור העיניים, אשר משפר את המראה העפעפיים ונותן אשליה של עיניים פקוחות יותר.

פתרונות זמניים כוללים מדבקות המרימות את העור העודף, או הזרקות כגון בוטוקס או פילרים. בוטוקס מקנה לעין מראה מורם על ידי שיתוק השריר שמוריד את הגבה, ונותנים לגבה מראה קמור ומורם, למשך כ3-4 חודשים לאחר הטיפול. פילרים, כגון Juvaderm ודומיה, ממלאים את העור העודף ומושכים אותו כלפי מעלה.

גם הם מתמוססים עם הזמן ויהיה צורך בהזרקה חוזרת לאחר מספר חודשים. לבוטוקס ופילרים לא נזקק זמן הכנה מראש או זמן החלמה לאחר הטיפול, והתהליך לוקח מספר דקות קצרות בלבד.

טיפול נוסף הפופולארי בארה"ב הינו Microneedling, בו מחטים מזעריות מוחדרות על ידי המכשיר כמילימטר או שניים לתוך העור, וגורמים לנזק מבוקר. בתגובה לנזק הגוף מזרים לאזור דם וחומרים שמשקמים את המקום. התוצאה תהיה עור מתוח יותר בעל מרקם טוב יותר. הטיפול לוקח כ30 דקות וגורם לנפיחות ואדמומיות במשך כשבוע. מומלץ לחזור על הטיפול כל 2-5 חודשים. 

בשנים האחרונות ישנם גם פתרונות ארוכי טווח חדישים, המשמשים אלטרנטיבה לניתוח. ישנם טיפולים באולטראסאונד, הלוקחים דקות קצרות ומשיגים תוצאות ארוכת טווח, המופיעות בהדרגה לאורך כשלושה חודשים.

ישנם טיפולים בגלי רדיו, המטפלים בקמטים ובעור העודף במהלך סדרה של 4-6 מפגשים. לאחר כל טיפול תהיה אדמומיות ונפיחות באזור הטיפול אשר תעלם בתוך מספר ימים. השימוש באולטראסאונד וגלי רדיו גורם לעור להתחיל להפריש יותר קולגן, ולגרום למיצוק העור מבפנים החוצה. 

טיפול נוסף שהשימוש בו עולה בשנים האחרונות הינו PRP – פלזמה עשירה בטסיות, בו מזריקים לעור הפנים פלזמה שמופקת מהדם של המטופל עצמו. הטיפול עוזר לעור להתחדש ויכול לעזור ליצור מראה צעיר יותר. המחקר בתחום עוד בחיתוליו, אך ידוע שטיפולים כאלה עוזרים בהפרעות רפואיות אחרות, כגון ארתריטיס.

במהלך הטיפול נלקח דם מהמטופל, הדם עובר בצנטריפוגה על מנת להסיר ממנה את תאי הדם ולהותיר רק את הפלזמה והטסיות, אשר מוזרקות לתוך עור הפנים. השימוש ב-PRP נעשה בד"כ יחד עם טיפולים נוספים, כגון טיפול בלייזר ובוטוקס. 

ישנם טיפולים המשתמשים בלייזר על מנת להסיר את השכבה העליונה ביותר של העור, כך שהעור שיגדל בחזרה יהיה חדש וחלק יותר. טיפול זה לוקח זמן החלמה של כ10 ימי בהם תהיה אדמומיות וקילוף באזור הטיפול.  תוצאות הטיפול נחשבות לקרובות ביותר לניתוח, ונשארות בעינן במשך כשנה.