/
/
אולטרסאונד הריון

אולטרסאונד הריון - כל מה שחשוב לדעת על בדיקת אולטרסאונד הריון

במהלך 40 שבועות ההריון, המעקב אחר התפתחות התינוק מאפשר לא רק לדעת שהעובר בריא ומתפתח בהתאם למצופה – אלא גם לפגוש אותו, לגלות מה מינו (או מינה), ולהתרגש בכל פעם מחדש, כשחמש אצבעות קטנטנות מתנפנפות מבעד למסך ועוצרות את נשימתכם – זהו התינוק שלכם, שמתפתח בנינוחות ברחם אימו. 

לאורך ההריון, ובמיוחד בשליש השני שלו, מספר רב של בדיקות הריון שהרוב המכריע של נשים בוחות לעבור, ביניהן בדיקת שקיפות עורפית בין השבועות 11-13 להריון, סקירת מערכות מוקדמת ולאחריה סקירת מערכות מאוחרת ועוד. בין הבדיקות והחל מהשבוע השמיני להריון, אז תוכלו לראות דופק פועם בעובר שהוא רק צבר של תאים, תפגשו את הרופא הגניקולוג לאולטרסאונד הריון שגרתי, במהלכו ייבדקו משתנים כמו כמות מי השפיר, מנח ומצג העובר (בשבועות הריון מתקדמים), מיקום השליה ועוד.

מה היא אותה טכנולוגיית אולטרסאונד המשמשת בהריון, ועד כמה אמינות תוצאות בדיקת אולטרסאונד? על אלה ועוד – לפניכם.
 

קבעו תור מהיר לאולטרסאונד תוך 72 שעות - התקשרו: 072-3305631 (החזר למבוטחים)

מומחים רלוונטיים

מהי בעצם בדיקת אולטרסאונד ואיך היא מאפשרת לכם לצפות בעובר שבתוך הבטן?

בדיקת אולטרסאונד, או בעברית על-קול, היא בדיקה שהופכת את ההחזרים של גלי הקול לתמונות שאפשר לצפות בהן. הבדיקה מתבססת על הבדלים בין צפיפויות החומר של הרכיבים השונים של הגוף: אוויר, מים, עצמות, וכדומה. כך, כאשר גל קול חודר את מעטפת העור של הגוף, הוא נתקל בהתנגדויות שונות בצפיפות חומרים שונה, וזמני ההיזון החוזר מאפשרים לצייר תמונה של מבנים שונים בתוך הגוף – על פי צפיפותם. 

בדיקות אולטרסאונד משמשות ברפואה האבחנתית על בסיס יום יומי, בבדיקות של איברי הבטן, הלב והריאות ועוד. הבדיקה פחות יעילה בהדמיה של עצמות או של איברים המכילים אוויר (כמו איברי מערכת העיכול).
בדיקות האולטרסאונד של ההריון, כולל אלה של בדיקות השקיפות העורפית וסקירות המערכות – ואפילו בדיקת דיקור מי שפיר המבוצעת בהנחיית אולטרסאונד, מאפשרות לזהות את המבנים המתפתחים של העובר באמצעות אותו העיקרון בדיוק.

בשבועות הראשונים של ההריון, בדיקת האולטרסאונד מבוצעת בדרך כלל בגישה וגינאלית. כדאי לגשת לשירותים ולרוקן את השלפוחית טרם הבדיקה, מפני ששלפוחית שתן מלאה תפריע לצפות בעובר הקטן שברחם. החל מאמצע ההריון בערך, ניתן לצפות בהתפתחות העובר בגישה בטנית.

איך מבוצעת בדיקת אולטרסאונד בהריון?

לפני כל בדיקת אולטרסאונד, יש למשוח את האזור הנבדק בג'ל מוליך. זהו ג'ל על בסיס מים, הוא קריר למגע ושקוף. הג'ל מגביר את מוליכות הצלילים ומשפר את תפקוד מערכת האולטרסאונד. לאחר משיחת הג'ל, בדרך כלל נעטה מתמר הבדיקה בכיסוי לטקס היגייני חד פעמי. את המתמר ניתן להעביר מעל האזור המשוח בג'ל, כאשר המתמר שולח אותו צליל ומפענח את האותות לכדי תצוגה מעל מסך במרפאה. במכשירי אולטרסאונד חדישים ניתן להציג תמונה תלת ממדית של הבדיקה, מה שיאפשר להורים לצפות בעובר המתפתח במראה אמיתי וצבעוני.

לקביעת תור מהיר לאולטרסאונד תוך 72 שעות - התקשרו: 072-3305631 (החזר למבוטחים)

האם בדיקת האולטרסאונד מזיקה לאם או לעובר?

בניגוד לבדיקות דימות שעושות שימוש בקרינה מייננת (כמו בדיקות MRI או בדיקות CT), בדיקת אולטרסאונד אינה מזיקה כלל – לא לעובר ולא לאם. היא מבוצעת בתוך זמן קצר, תוצאותיה בדרך כלל אמינות, והיא אינה כרוכה בסיכונים לסיבוכים כלל. אמנם, בדיקת אולטרסאונד וגינאלית היא לא נוחה כמו זו המבוצעת בגישה הבטנית – אבל מעבר לאי הנוחות, הדומה לזו שבבדיקה וגינאלית רגילה, לא צפויים סיבוכים, זמני החלמה והתאוששות, וכדומה לאחר בדיקת אולטרסאונד. זו גם הסיבה, שניתן לבצע כל כך הרבה בדיקות אולטרסאונד שגרתיות, בכל ביקור אצל הרופא הגניקולוג המבצע את מעקב ההריון, ללא חשש.

מהי רמת המהימנות של תוצאות בדיקת האולטרסאונד בהריון?

אומרים שבבדיקת השקיפות העורפית, תוצאות אולטרסאונד של עובי נוזל עמוד השידרה של העובר עשוי לאתר מעל 85% מהמקרים של פגמים במטען הגנטי אצל העובר. ביחד עם זאת, חשוב להבין שתוצאות כל בדיקת אולטרסאונד ובפרט מדידות של מימדי האיברים או העצמות של העובר – נסמכים על איכות מכשיר האולטרסאונד ועל מקצועיות הרופא המבצע את הבדיקה.

מכאן קל להבין, כי ככל שהבדיקה מבוצעת בידי רופא מיומן במרפאה המצוידת במכשיר אולטרסאונד בעל רזולוציה גבוהה ורמת דיוק מרשימה – תוצאות הבדיקה שתבצעו בהריון יהיו מהימנות ומדויקות יותר. זוהי אחת הסיבות לכך שבדיקות הריון רבות מבוצעות במרפאות פרטיות, המאפשרות להורים לעתיד לבחור את הרופא הבודק על פי ניסיונו, מקצועיותו, ומשתנים נוספים.
 

לייעוץ ולקביעת תור מהיר לאולטרסאונד תוך 72 שעות - התקשרו: 072-3305631 (החזר למבוטחים)

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

קביעת תור מהיר לאולטרסאונד הריון