/
טיפים רפואיים
/
פריצת דיסק צווארי

פריצת דיסק צווארי - כל מה שכדאי לדעת

פריצת דיסק הינה פגיעה בדיסקים הבין חוליתיים בעמוד השדרה שלנו. אם גם לכם זה נשמע כמו סינית, בואו נחזור לבסיס. עמוד השדרה שלנו בנוי מעצמות, הנקראות חוליות, שתפקידן לשמור עלינו זקופים, ולהגן על חוט השדרה שלנו. חוט השדרה הוא עצב התנועה והחישה המרכזי היוצא לגוף שלנו מהמוח, והוא ממוקם במעין צינור מלא נוזל העובר בין החוליות. חוט השדרה הינו רגיש מאד, ולכן זקוק להגנה מירבית מעמוד השדרה שלנו.

בין החוליות בעמוד השדרה ישנן שכבות ספוגיות הנקראות דיסקים, שתפקידם לבלום זעזועים שנוצרים מהתנועות שלנו – ריצה, קפיצה, הליכה וכד'. הדיסקים בנויים משכבות חיצוניות קשיחות יחסית, העשויות סחוס, ושכבות פנימיות עשויות מחומר בעל מרקם ג'לי. פריצת דיסק הוא מצב בו השכבה החיצונית נפגעת, וחלק מהג'ל נוזל החוצה. ישנם גם מצבים של בלט דיסק או בקע דיסק, בהם הפגישה בדיסק קטנה יחסית לפריצת דיסק מלאה, אך חלק מהרופאים ישתמשו המונחים בצורה נזילה. 

עמוד השדרה מחולק לשלושה חלקים – עמוד השדרה הצווארי המורכב משעת החוליות העליונות, עמוד השדרה החזי, ועמוד השדרה המותני. פריצות דיסק צוואריות נדירות יחסית לפריצות דיסק אחרות, כגון פריצות דיסק מותניות. עם זאת, מחקרים מראים שכ-25% מכלל המקרים של כאב צווארי במבוגרים נובעים מפגיעה בדיסקים הבין חולייתיים בצוואר. 

מדוע זה קורה?

פריצות דיסק מתרחשות עקב עומס על חוליות הצוואר. עומס זה יכול להיות רב פעמי מצטבר, הנובע מאורך חיים כגון אורך חיים יושבני, או שהוא יכול להיות עומס חד פעמי כגון חבטה, תאונה או נפילה. ישנם גורמים שונים המגבירים את הסיכוי לפתח פריצת דיסק:

  • תורשה – נטייה לפריצות דיסק יכולה לעבור בגנים
  • גיל – עם ההתבגרות הדיסקים נוטים יותר להיפגע, עקב השחיקה הטבעית שנוצרת לאורך זמן
  • משקל עודף - גורם לעומס רק על חוט השדרה
  • עישון – החומרים שבסיגריות רעילים לדיסקים ופוגעים בהם
  • פגיעה פתאומית – סיבוב פתאומי של הגוף או הרמת חפצים כבדים מהר מדי יכולות לגרום לפגיעה בדיסקים
  • תזזיתיות – אנשים הנוטים לתנועות פתאומיות נוטים יותר לפתח פריצות דיסק
  • עבודה פיזית הדורשת כיפופים רבים של הגב, או הדורשות הרמת משקלים כבדים רבים, כגון מטפלים 
  • ישיבה ממושכת, ובייחוד ישיבה על כיסאות רוטטים (כגון בנהיגה) או ברכינה קדימה 


מהם התסמינים של פריצת דיסק צווארי?

הסובלים מפריצת דיסק צווארי יחוו כאבים עזים באיזור הפריצה, עם הקרנת כאבים אל הצוואר והעורף וחלקה התחתון של הגולגולת. כו כן יכולות להיות בעיות תחושה כגון הירדמויות, נימול, ריפיון או קשיחות בשרירים בכתפיים, בזרוע וביד, בדגש על אזור המרפק, האמה, הזרת והאצבע המורה. עם זאת, במקרים רבים הפריצה יכולה להיות א-סימפטומטית לחלוטין, ותתגלה דרך בדיקה אחרת של רופא. 

איך מטפלים? האם חובה ניתוח?

הטיפול בכאבים בצוואר יכול לכלול טיפול במשככי כאבים ומריחת ג'ל להקלה בתסמינים, עיסוי ו/או פיזיותרפיה, והמלצה למנוחה. במקרים מסוימים תינתן המלצה לצווארון קיבוע להפחתת התנועתיות של הצוואר. במקרה והתסמינים אינם מגיבים לטיפול ונמשכים לאורך זמן, תתכן הפנייה לניתוח. תסמינים מסוימים, והעיקר איבוד תחושה או תנועה באיבר המושפע, יכולים להעיד על פגיעה בעצבים באיזור הפריצה, ודורשים טיפול כירורגי דחוף על מנת למנוע מהתסמינים להיהפך לבלתי הפיכים.

טיפולים אחרים כוללים הזרקות סטרואידים בשילוב תרגילים פיזיותרפיים, טיפול כירופרקטי, זרמי חשמל, הזרמת דם לאיזור הפגיעה, טיפול בקור או בחום, ושיפור גמישות האיזור וחיזוק שרירי הגב והצוואר. כמו כן, ישנם טיפולי דיקור שונים שמראים שיפור משמעותי ברמת הכאב. פעילות של חיזוק שרירי הליבה כמו יוגה ופילאטיס או שחיה הם מאוד מומלצים למי שסובל מבעיות גב או פריצת דיסק.

כמובן שחשוב לשלב כל טיפול עם הימנעות מהרמת משקלים כבדים מדי ומתנועות חדות מדי בצוואר. 

אם הטיפולים הללו לא עובדים מספיק טוב ניתן ללכת לטיפול במרפאת כאב, שם ניתן לקבל טיפולים שונים ש"ישתקו" את העצב הפגוע בעזרת הזרקות או צריבה. אם טיפולים אלו לא עובדים ניתן גם לשקול טיפול בקנאביס רפואי. 

במקרים בהם אין ברירה אלא לעבור ניתוח, לאחר חוסר תגובה לטיפולים אחרים או שיתוק חלקי של הגפיים, ישנן מספר אופציות כירורגיות. כל מנתח מתמקצע בסוג אחר של ניתוח, אך המטרה של כולם היא להפחית לחץ מהעצב על ידי הסרה מלאה או חלקית של הדיסק שפרץ, או הלחמה של שתיים מהחוליות יחד על מנת לייצב את עמוד השדרה.

חשוב לציין שניתוח אמנם מטפל בבעיה המקומית, אבל הוא לא פותר את הבעיה הבסיסית שעלולה לגרום לפריצות דיסק נוספות, כגון יציבה לא נכונה או עישון. אם חוויתם פריצת דיסק או שאתם חוששים שאתם עלולים לפתח אחת, ישנם כמה פעולות שאתם יכולים לעשות על מנת למנוע היווצרות של פריצת דיסק בעתיד, כגון עבודה על יציבה תקינה, למידה איך להרים חפצים בצורה נכונה, שמירה על משקל גוף תקין והימנעות מעישון. 

קראו עוד על עמוד שדרה צווארי והטיפול בו >