/
/
ניתוח קיצור קיבה - סיכונים

ניתוח קיצור קיבה - סיכונים שיש לקחת בחשבון

על פי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, מעל חצי מיליון אנשים במדינות העולם המערבי סובלים מהשמנת יתר חולנית – והמספרים הולכים ועולים. אנחנו רואים היום מחלות שנובעות מהשמנה (כמו טרשת עורקים וסוכרת מסוג 2, שפעם כונתה סוכרת מבוגרים) גם אצל ילדים צעירים, שסובלים מתזונה עתירת סוכר וממשקל גוף גבוה מידי. על אף שיש מה לעשות כדי למנוע ולטפל במשקל עודף – המספרים והבעיות הבריאותיות, שנערמות והולכות מסביב לעולם, מצביעים על כך שאנחנו מתקשים לשמור על אורח חיים בריא לנוכח הפינוקים הקולינריים שכל כך קל להרשות לעצמנו.

מומחים רלוונטיים

מחקרים מוכיחים שהשמנה פוגעת לא רק במראה ובדימוי העצמי אלא גם מעלה מאוד את הסיכוי להתפתחות מחלות חמורות כגון סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן ועוד. בממוצע, תוחלת החיים של מי שסובלים מעודף משקל חולני נמוכה בשמונה שנים מזו של מי ששומרים על משקל תקין.

הדרך הטובה ביותר להפחית משקל היא לסגל הרגלי תזונה בריאים ולאמץ שגרת פעילות גופנית המתאימה למאפיינים הפיזיולוגיים שלנו. למרבה הצער רבים מגלים שהם לא מצליחים לשנות את אורח החיים ולהוריד במשקל לאורך זמן. 

ניתוחים בריאטריים הם הליכים כירורגיים שמטרתם לסייע למי שסובלים מעודף משקל משמעותי להגיע למשקל גוף תקין. יש כמה סוגים של ניתוחים כאלה אולם בקרב הציבור הם הפכו מוכרים בשם הכולל "ניתוח קיצור קיבה" אשר נתפס כפתרון קסם שעשוי להביא להשלת עד 40% ממשקל הגוף. 

ניתוח קיצור קיבה בהחלט יכול להיות הטיפול הטוב ביותר עבור מי שאינם מצליחים להגיע למשקל גוף תקין בדרך אחרת אבל חשוב לזכור שלמרות שניתוחים כאלה נחשבים בטוחים הניתוח לא יועיל לאורך זמן – בלי שינויים מהותיים באורח החיים. בנוסף, ישנם סיכונים ותופעות לוואי אפשריות שמוכרחים להביא בחשבון. לפניכם סקירה שתסייע לכם להבין אלו סיבוכים עלולים להיות לניתוחי קיצור קיבה.

ניתוחי קיצור קיבה מבוצעים תחת הרדמה כללית

הרדמה כללית מאפשרת התערבות כירורגית, נדיר שההרדמה עצמה גורמת נזק למנותח אולם ישנם מקרים כאלה. מכיוון שניתוחי קיצור קיבה מבוצעים בהרדמה כללית יש לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בה, כל זאת במיוחד משום שמשקל יתר מגדיל את הסיכוי להתפתחות כזו.  

בין התופעות הבלתי צפויות שההרדמה הכללית עלולה לגרום להן ניתן למנות תגובה אלרגית לחומר ההרדמה, נזק כתוצאה מירידה בכמות החמצן בגוף בשל קושי להחדיר את צינור ההנשמה (פעולה המכונה צנרור או אינטובציה), הקאה הגורמת לתוכן הקיבה להגיע לריאות (תופעה המכונה אספירציה), שבץ מוחי או התקף לב (במיוחד אצל מנותחים מבוגרים עם מחלת לב) ועוד. 

הצוות הרפואי נוקט באמצעים שונים כדי למזער את הסיכוי לסיבוכים הקשורים להרדמה הכללית. כך למשל נערך בירור מקיף אודות מחלות רקע ואלו נלקחות בחשבון בהכנות לקראת הניתוח, המנותח נשאל אם הייתה לו בעבר תגובה אלרגית לחומר כלשהו, אל הניתוח יש להגיע בצום בן שש שעות לפחות (הצום מתחיל מחצות הלילה שלפני הניתוח) ועוד.

סיבוכים אפשריים של הניתוח

ישנם כמה סוגים של ניתוחי קיצור קיבה, שרוול קיבה ומעקף קיבה הם הנפוצים ביותר כאשר מטרתם היא הפחתה משמעותית של נפח הקיבה. מכיוון שמבוצעות פעולות חיתוך ותפירה של רקמות בקיבה ובמעי אחת הסכנות היא שיוותר נקב דרכו תוכן המעי או הקיבה יוכל לחדור לחלל הבטן. מצב כזה מכונה דלף והוא עלול לגרום לזיהום, אשר מחייב טיפול שימנע התדרדרות עד כדי סכנת חיים. 

סיכון נוסף של ניתוח קיצור קיבה, כמו בכל התערבות כירורגית בה מבוצע חיתוך רקמות באיברים פנימיים, הוא דימום או פגיעה באיברים כגון הכבד או הטחול. לעיתים קרובות דימום פנימי אינו מחייב טיפול אלא רק מעקב והשגחה אולם ישנם מקרים בהם דימום כזה גורם לנפילת לחץ דם עד כדי צורך בהתערבות כירורגית דחופה לאיתור ועצירת הדימום. 

סיבוכים שעלולים להתפתח לאחר הניתוח

במקרים נדירים עלולים להתפתח סיבוכים גם לאחר ניתוח קיצור קיבה שהסתיים בהצלחה וללא תקלות. כך למשל אוורור בלתי מספיק של הריאות כתוצאה מנשימה רדודה בשל חולשת הגוף בימים שלאחר הניתוח עלול לגרום לדלקת באחת הריאות או בשתיהן. תנועת דם איטית בזמן התאוששות מניתוח עלולה לגרום להיווצרות קריש דם. הצלקות הנותרות במעיים עלולות לגרום להידבקות החוסמת את המעיים ומצריכה התערבות כירורגית דחופה. ניתוח קיצור קיבה מסוג מעקף קיבה עלול, בהסתברות נמוכה מאוד, לגרום לחסימת מוצא הקיבה.

תופעות לוואי

מלבד סיכונים כגון אלה שפורטו לעיל ישנן תופעות לוואי אפשריות הגורמות לאי נוחות. כך למשל כשליש ממי שעוברים ניתוח קיצור קיבה מספרים על בחילות והקאות, צרבת, כאבי בטן, שינויים במצב הרוח, שינויים בספיגת תרופות ועוד.

מי ששוקלים להיעזר בניתוח קיצור קיבה כדי להפחית משקל ולשפר את בריאותם חשוב שייקחו בחשבון את הסיכונים הכרוכים בהליך הכירורגי ויפעלו בהתאם להנחיות הצוות הרפואי כדי להפחית את רמת הסיכון ככל שניתן. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך