/
/
ניתוח קיצור קיבה מאיזה משקל

ניתוח קיצור קיבה - מאיזה משקל ממליצים על התהליך?

בחברה המערבית, נראה שרבים מאתנו מתקשים לשמור על משקל גוף תקין לנוכח הפיתויים והמאכלים שמקיפים אותנו מכל עבר. השמנת יתר אולי אינה בעיה רפואית בפני עצמה אולם כיום כבר ברור וידוע שהשמנת יתר חולנית מגדילה מאוד את הסיכון להתפתחות מגוון מחלות חמורות שפוגעות באיכות החיים ואף מקצרת את תוחלת החיים. כך למשל מי שסובלים מהשמנת יתר נמצאים בקבוצות סיכון לחלות בסוכרת, לפתח בעיות לב וכלי דם, לחלות בסרטן ועוד.
 

מומחים רלוונטיים

העובדה שהשמנה נחשבת לא אטרקטיבית יחד עם ההבנה שעודף משקל פוגע בבריאות הכללית גורמות לנו לרצות לשמור על משקל גוף תקין. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא אימוץ הרגלי תזונה נכונה ושגרת פעילות גופנית מספקת. למרבה הצער רבים מגלים שהם לא עומדים לאורך זמן בשינויים הנדרשים באורח החיים, לשמירה על משקל גוף תקין.

ניתוח קיצור קיבה הוא שם כולל למספר הליכים כירורגיים המכונים ניתוחים בריאטריים ומטרתם לסייע למי שסובלים מהשמנה חמורה להגיע למשקל גוף תקין ולשמור עליו לאורך זמן. 

למעשה ישנן כמה שיטות המשמשות בניתוחים לקיצור קיבה, הצרת הקיבה באמצעות טבעת, שרוול קיבה (ניתוח הגורם להפחתת נפח הקיבה ורמת ההורמון הגורם לרעב), מעקף קיבה (מביא לתת ספיגה של מזון והורדת רמת ההורמון הגורם לתחושת רעב), מעקף תריסריון (גורם לתת ספיגה משמעותית והפחתת נפח הקיבה) ומיני מעקף קיבה.

ניתוחים כאלה מסייעים לרבים להוריד עד 40% ממשקל גופם אבל חשוב לזכור שאין מדובר בפתרון קסם המתאים לכל מי שמעוניינים לרזות. לפניכם סקירה שבכוחה לסייע לכם להבין למי כדאי לשקול ניתוח קיצור קיבה ובמיוחד מהו עודף המשקל המצדיק התערבות כירורגית כזו.

המדד הקובע הוא מדד מסת הגוף –BMI

אי אפשר לנקוב במספר של קילוגרמים שמי שמשקלם מגיע אליו צריכים לשקול ניתוח קיצור קיבה. זאת מכיוון שלכל אחד מאתנו מבנה גוף שונה ומשקל תקין עבור אדם אחד עשוי להיות משקל יתר או תת משקל עבור אדם אחר. המדד המראה עד כמה אנו קרובים למשקל התקין עבורנו מכונה BMI, ראשי תיבות של Body Mass Index, או בעברית מדד מסת הגוף. חישוב ערך ה- BMI שלנו הוא פשוט, יש לחלק את משקל הגוף בקילוגרמים לריבוע הגובה שלנו במטרים. כך למשל עבור אדם השוקל 90 קילוגרמים וגובהו מטר ושבעים מדד מסת הגוף יהיה 31.14 (תשעים לחלק ל- 1.7 בריבוע). 

מדד מסת הגוף אומץ בשנות השמונים כתקן רפואי לפיו ניתן לדרג רמת השמנה כאשר ערך הנמוך מ- 18.5 מעיד על תת משקל, מי שה- BMI שלהם בין 18.5 ל- 25 נחשבים בעלי משקל תקין, בין 25 ל- 29.9 משקל עודף, 30 – 34.9 השמנה, 35 – 39.9 השמנה חמורה, 40 ומעלה השמנה חמורה מאוד. 

הקשר בין מדד מסת הגוף לסיכוי לחלות

כפי שכבר הזכרנו, יש קשר מובהק בין משקל עודף לסכנה ללקות במגוון מחלות. מקובל לייחס למשקל עודף מועט סיכון מוגבר רק כאשר ישנן מחלות רקע נלוות. מי שסובלים מהשמנה מגדילים במקצת את הסיכון ללקות במגוון המחלות הקשורות גם לעודף משקל, השמנה חמורה מגדילה את הסיכון עוד יותר ואילו השמנה חמורה מאוד פירושה סיכון גבוה להתפתחות בעיה רפואית הפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים ואף תביא לקיצור של תוחלת החיים בכשמונה שנים ביחס לתוחלת החיים הממוצעת. 

השמנת יתר חמורה או השמנת יתר עם מחלות רקע

מכיוון שהתערבות כירורגית מבוצעת רק כאשר אין חלופה אחרת ניתוח קיצור קיבה מומלץ רק למי שמדד מסת הגוף שלהם הוא 40 ומעלה. עם זאת, ניתוח הצרת קיבה עשוי להיות הפתרון המתאים גם עבור מי שאצלם מדד מסת הגוף הוא נמוך יותר, בין 35 ל- 40,  אך סובלים ממחלות רקע כגון סכרת, לחץ דם גבוה, דום נשימה בשינה ועוד.

ניתוח קיצור קיבה מסייע לרבים להשיג ירידה משמעותית במשקל הגוף וכך לשפר את בריאותם. עם זאת, חשוב לזכור שאין מדובר בפתרון קסם שנועד לאפשר לנו לרזות ללא שנצטרך להקפיד על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה. כמו כל התערבות כירורגית גם ניתוח קיצור קיבה כרוך בסיכונים וייתכנו לו תופעות לוואי. לכן, ברוב המקרים, רופאים ימליצו על ניתוח כזה רק למי שמדד מסת הגוף שלהם גבוה מ- 40.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך