/
מטופלים נחשפים
/
ניתוח קיצור קיבה – הסיפור האישי שלי

ניתוח קיצור קיבה – הסיפור האישי שלי

איך תרגישו לאחר ניתוח קיצור קיבה? מה המשמעות האמיתית של החיים החדשים לאחר הניתוח ומה הטיפ הכי חשוב לאנשים שמתכוננים לעבור את הפרוצדורה. לאחר שלוש וחצי שנים של חיים עם מעקף קיבה, בחרה מירי לשתף אותנו בכמה דברים חשובים שיש לקחת בחשבון כאשר שוקלים לעבור ניתוח לקיצור קיבה

"הורדתי 18 קילו והרגשתי נהדר"

"לפני 3 וחצי שנים וחצי שנה לאחר לידת בני הבכור, עברתי ניתוח קיצור קיבה מסוג מעקף קיבה קלאסי. בחרתי לעשות את הניתוח לאחר שנים של התמודדות לא מוצלחת עם בעיית ההשמנה שלי שהתחילה כבר מגיל תשע. לאורך השנים ניסיתי דיאטות רבות ושונות, אך גם כאשר הצלחתי לרדת במשקל לא הצלחתי לשמור על ההישגים ועליתי הכל בחזרה.

בנוסף לבעיית ההתמודדות עם המשקל במהלך ההיריון הראשון התבשרתי שאני טרום סוכרתית, כלומר ערכי הסוכר שלי בצום לצד ערכי ההמוגלובין המסוכרר (a1c) היו מעל המקסימום וסימנו כי אם לא אוריד במשקל ואשנה את הרגלי התזונה שלי, תוך מספר שנים אהפוך לסוכרתית (סוכרת סוג 2). 

את ההיריון העברתי לצד הזרקות אינסולין ומעקב קפדני ולאחר הלידה היה לי ברור שאני חייבת לעשות שינוי משמעותי. באותו הזמן הלכתי למרפאת סוכרת כדי לעקוב אחר מצבי ובאחת הפגישות שלי שם הרופא שליווה אותי שאל אותי אם הייתי מעוניינת בניתוח בריאטרי. 

באותה התקופה הייתי עם BMI 32, אשר היה נמוך מה-BMI המינימאלי בקריטריונים למעומדים לניתוח, אך מאחר והייתי עם מחלת רקע – טרום סוכרתית, אושר לי לאחר שעברתי את כל הבדיקות הנדרשות ואת הוועדה הרפואית לעבור ניתוח. 

לאחר בירור עמוק והתייעצות עם כמה מנתחים בחרתי בניתוח מעקף קיבה. הניתוח עבר בהצלחה ובמשך שנה לאחר הניתוח הורדתי 18 קילו והרגשתי נהדר בעקבות כך. הצלחתי לשמוע על המשקל עוד חצי שנה ולאחריה העליתי חצי ממה שירדתי. מאז ועד היום אני ממשיכה להתמודד עם המשקל על אף הניתוח שעברתי". 

"שכחו ממשקאות מוגזים"

כיום, שלוש וחצי שנים של חיים עם מעקף קיבה בחרתי לשתף מהם הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון כאשר שוקלים אם לעבור ניתוח לקיצור קיבה:

1. הניתוח לא מטפל בגורמים הנפשיים להשמנה כגון הפרעות אכילה למיניהן. יש לקחת בחשבון שללא תהליך נפשי של שינוי הרגלים ודפוסי מחשבה עם איש מקצוע או קבוצת תמיכה הסיכוי לשמור על תוצאות הירידה במשקל יהיה נמוך ביותר, עד כדי אפסי.

במקרה האישי שלי במשך שנה ירדתי במשקל ללא כל מאמץ נפשי והרגשתי ממש בגן עדן – אכלתי מה שרציתי וירדתי במשקל. בתקופה זו של אופוריה שכחתי את כל ההמלצות שקראתי לטיפול נפשי מלווה ולא טיפלתי בדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים אשר גרמו לי בעבר להשמין. 

וכך לאחר שנה נעצרה הירידה במשקל, ולאחר חצי שנה נוספת התחלתי להשמין על אף הניתוח. הקיבולת שלי עדיין היתה קטנה, אך סוגי המזון היו לא טובים. כמו כן כמות הארוחות הקטנות גדלה והפכה לנשנוש אחד מתמשך. 

2. לניתוח יש סיכונים, אומנם אחוזי הסיכון קטנים, אך יש לקחת אותם בחשבון, לקרוא ולהבין את ההשלכות ולבחור בניתוח רק לאחר ששקללנו אותם במערכת השיקולים שלנו.

3. אם אתם מוצאים נחמה והנאה מהאכילה עצמה קחו בחשבון שלאחר הניתוח חוויית האכילה תשתנה באופן בלתי הפיך. הכוונה שלי היא שאתם תתמלאו מאוד מהר ולעיתים לאחר כמה ביסים לא תוכלו לסיים את הארוחה. 

בתחילת הדרך החוויה הלא מוכרת הזאת של לשבוע ולא להצליח לסיים את הארוחה הדליקה אותי, במיוחד לאור האמונה שלי שזו יכולת רק של אנשים רזים שתמיד רציתי שתהיה לי. 

אך לאחר זמן מה ובמיוחד כאשר האכילה שימשה כפיצוי לחוויה רגשית לא נעימה, חוויתי תסכול גדול מחוסר היכולת להמשיך להתעסק באכילה. התסכול וחוסר השקט שהגיע עימו גרמו לי למצוא דרכים אחרות לפצות את עצמי כמו ארוחות קטנות מרובות, נשנושים ובחירת מזונות "מפצים", כאלו שמלאים בסוכר ומשם הדרך להשמנה נפתחה.

4. גם חווית השתייה תשתנה ללא היכר. אלו מכם שאוהבים לגמוע משקה בתשוקה ומהירות צריכים לקחת בחשבון שהקיבולת תשתנה ואתם תוכלו לשתות רק לאט ושלוקים קטנים. בנוסף, משקאות מוגזים יהיו מחוץ לתחום ואינם מומלצים לאחר ניתוח בריאטרי. במקרה שלי דווקא תחום השתיה לא היווה בעיה ועמו התמודדתי בקלות.

"ללא טיפול נפשי בהשמנה הניתוח לא יהיה יעיל לאורך זמן"

"לסיכום, אני חושבת שניתוח בריאטרי הוא אמצעי יעיל מאוד לירידה במשקל ולטעמי מומלץ מאוד במקרים של עודף משקל גדול וסיכון לבריאות, אך חשוב להבין שהניתוח מסייע לרדת במשקל אך לא ישנה לכם הרגלים ודפוסי מחשבה. 
 
אם אתם בוחרים להיעזר בניתוח עליכם במקביל לעשות תהליך נפשי בליווי מקצועי. הירידה במשקל כתוצאה מהניתוח יכולה לסייע ולתת מוטיבציה להשקיע אנרגיה ומאמץ בהיבטים הרגשיים של ההשמנה במסגרת טיפול נפשי, אך חשוב להבין ולדעת מראש שללא טיפול נפשי בהשמנה הניתוח לא יהיה יעיל לאורך זמן בעוד שהשינוי הפיזיולוגי שתעשו יהיה בלתי הפיך".  
 
מילה ממערכת MIOK: המידע במאמר זה התקבל על ידי מטופלת אמיתית על מנת לתת לגולשים באתר MIOK אפשרות לשמוע אנשים כמוהם שביצעו פרוצדורות רפואיות שונות. אם גם את/ה מעוניינים לכתוב לנו על החוויה שלכם ולתת המלצות וטיפים על תהליכים, טיפולים ורופאים, אנא פנו למייל: [email protected]