/
/
צניחת נרתיק - כל המידע הרפואי המעודכן | MIOK - הבית של הרפואה הפרטית

צניחת נרתיק - כל המידע הרפואי המעודכן

​צניחת הנרתיק היא תופעה שכיחה שעשויה להיגרם עקב היחלשות שרירי רצפת האגן. שעה שהדבר מתרחש עלולים איברי אזור האגן, ובהם הנרתיק, לצנוח מטה.

 

מומחים רלוונטיים

הנרתיק (vagina) הוא חלק ממערכת המין הנקבית – איבר בעל מבנה גלילי, באורך כמה סנטימטרים, הממוקם בין צוואר הרחם לפות. צניחת הנרתיק אינה מסוכנת, אך עשויה לשבש את התנהלות החיים של הסובלת מהתופעה. בשלביה המוקדמים של הצניחה היא אינה מורגשת ולא מתבטאת בתסמינים מובהקים, אך בשלבים מתקדמים היא עלולה לגרום לתופעות כמו: קושי בהתרוקנות; כאבי גב ותחושת לחץ באזור האגן; דליפת שתן; דֶּמֶם מהנרתיק ועוד.

הגורמים לצניחת נרתיק

עם הגורמים המובילים להיחלשות שרירי רצפת האגן וצניחת הנרתיק נמנים: לידות נרתיקיות רבות ותכופות; עצירות כרונית; הרמת משאות כבדים; השמנת יתר ועישון.

גיל מתקדם של האישה וגנטיקה משפחתית של צניחת נרתיק מוכרים כגורמים מרכזיים לתופעה.

הטיפול בצניחת נרתיק

כשהתופעה אינה חמורה ניתן לטפל בה באופן שמרני, באמצעות פיזיותרפיה ייעודית לשרירי רצפת האגן או בהחדרת טבעת מיוחדת לנרתיק (פסארי,Pessary ) אשר מעניקה תמיכה לקירות הנרתיק ומונעת את הצניחה. הטבעת מותאמת באופן אישי לכל מטופלת לפי צרכיה ובהתאם למבנה הנרתיק שלה.

כשהצניחה מתמשכת ובדרגת חומרה גבוהה וטיפולים שמרניים לא סייעו, מומלץ על ביצוע ניתוח. נמצא כי כ-11% מהנשים תעבורנה במהלך חייהן התערבות כירורגית עקב בעיה זו.

בעבר, ניתוחים לטיפול בצניחת נרתיק בוצעו דרך חתך בבטן התחתונה (גישה פתוחה), אך כיום מרבית הניתוחים מתבצעים דרך הנרתיק עצמו (גישה וגינלית). לעיתים קרובות צניחת נרתיק מצריכה לטפל גם באיברים סמוכים דוגמת הרחם ושלפוחית השתן, שאף הם צונחים עם הנרתיק. במקרים אלה, הניתוח יבוצע דרך הבטן התחתונה.

מרבית הניתוחים לטיפול בצניחת נרתיק מבוצעים תחת הרדמה אזורית או מקומית, ואין צורך בהכנה מיוחדת לקראתם. לעיתים המטופלת נדרשת לעבור בדיקות שתכליתן לבחון את מצב איברי האגן האחרים, ולהבטיח כי היא מוכנה לעבור את הניתוח מבחינה פיזיולוגית.

מהלך הניתוח מתוכנן לפי רצון המנותחת: למי שמעוניינת ללדת בעתיד ייערך ניתוח שבו ראשית יוחזר הנרתיק למקומו, ואחר כך יחוזקו וימתחו שרירי רצפת האגן. המחיצה שבין הנרתיק לחלחולת תתוקן, דופן הנרתיק תחוזק למניעת הישנות צניחה, ולעיתים יבוצעו פעולות קוסמטיות להשבת הנרתיק לצורתו המקורית. מטופלת שאינה מתכננת ללדת עוד עשויה לעבור ניתוח לסגירת הנרתיק. ניתוח זה מבוצע בדרך כלל למטופלות מבוגרות, ולאחריו לא ניתן לקיים יחסי מין מלאים.

ההתאוששות מההליך מהירה וכך גם החזרה לשגרה, תחת מגבלת הרמת משאות כבדים במשך שישה שבועות ממועד הניתוח, ואיסור על קיום יחסי מין עד שמונה שבועות מהניתוח.

טיפול בצניחת נרתיק באמצעות לייזר וגינלי

לייזר וגינלי, המתמקד בווגינה – הנרתיק, הוא שיטה מתקדמת המיועדת לטיפול במגוון בעיות גניקולוגיות, בהתבסס על סגולותיו המרפאות של הלייזר. אחת התופעות המרכזיות שבהן ניתן לטפל היא צניחת נרתיק, המהווה בעיה רפואית ואסתטית כאחד. תופעה זו גורמת להתרחבות הנרתיק ולתחושת רפיון בדפנותיו. כמו כן, נפגע מראֶה הנרתיק ועקב כך נשים רבות נמנעות מקיום קשר אינטימי, תוך פגיעה באיכות חייהן.

טכנולוגיית הלייזר לשיקום רצפת האגן פועלת בדרך של חידוש הרקמה והידוקה, ונמצאה יעילה בטיפול בצניחת נרתיק.

הטיפול כולל שלושה מפגשים בני עשרים דקות כל אחד, בתדירות של פעם בשלושה שבועות. בטיפול, הרופא מחדיר שפופרת לנרתיק, שמעבירה את קרני הלייזר לרקמות רצפת האגן. הלייזר מעבה את הרקמה התת-עורית, מחזק ומשקם אותה.

יתרונות השיטה הם בכך שמדובר בהליך קצר, לא ניתוחי, שאינו כרוך בכאב ושבסיומו ניתן לשוב לשגרה באופן מיידי.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך