טשטוש ראייה או קטרקט משני - כל מה שרציתם לדעת

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על איכות הראייה, הוא חדותה. חדות הראייה עשויה להיפגע באופן הדרגתי או פתאומי. בעקבות הפגיעה, פעולות יומיומיות כמו נהיגה או קריאה יכולות לפתע לא להתאפשר.

מומחים רלוונטיים

הגורם העיקרי לטשטוש ראייה הוא טעויות רפרקטיביות – טעויות בשבירת האור בעין שגורמות לקרני האור להתמקד במקום לא אופטימלי על הרשתית, ובעקבותיהן נוצרת במוח תמונה מטושטשת. טעויות מסוג זה משתרעות על רוחק ראייה, קוצר ראייה וצילינדר, ולרוב אפשר לטפל בהן על ידי התאמת משקפיים או ביצוע ניתוח לייזר להסרת משקפיים.

סיבות נפוצות לטשטוש ראייה

  • רוחק ראייה (היפראופיה) – מצב שבו עצמים רחוקים נראים ברור, ואובייקטים קרובים נראים מטושטש. ניתוח לייזר יכול לסייע בהשבת חדות הראייה.  
  • קוצר ראייה (מיופּיה) – עשוי להתפתח בעין אחת או בשתי העיניים. במצב זה אובייקטים רחוקים נראים מטושטש, ועצמים קרובים נראים חד. הטיפול הוא בהרכבת משקפיים או שימוש בעדשות מגע, או ביצוע ניתוח להסרת משקפיים, שמתקן את הטשטוש.
  • אסטיגמציה וצילינדר – מקורו של ליקוי ראייה זה בהתקמרות מבנה הקרנית לצורה אובלית במקום כדורית. עקב כך קרני האור נופלות על הרשתית בכמה מוקדים, מה שמשפיע על חדות הראייה לטווח קרוב או למרחק. גם במקרים אלה אפשר לבצע ניתוח לייזר להסרת משקפיים.
  • פרסביופיה – היחלשות טבעית של הראייה, עקב ירידה בגמישות עדשת העין. מתרחשת בבני 40 ומעלה ומתבטאת בטשטוש ראייה לטווח קרוב, למשל בקריאה. לטיפול בבעיה זו מומלץ להרכיב משקפיים מולטיפוקליים או להשתמש בעדשות מגע. סוגים מסוימים של ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר גם יכולים לסייע.
  • מחלות עיניים כרוניות – שכיחות בעיקר בגילים מבוגרים וכוללות נזק לעיניים המתפתח עקב גלאוקומה, ניוון הרשתית או סוכרת. לרוב, הסימן הראשון המעיד על מחלות אלה הוא טשטוש ראייה. אבחון מוקדם של מחלות עיניים וטיפול מתאים עשויים למנוע החמרה, לכן, לבני מעל 40 מומלץ לבצע בדיקת עיניים שנתית כדי להימצא במעקב.  

הגורמים לטשטוש ראייה פתאומי

מצבי טשטוש ראייה פתאומי עשויים להיות מפתיעים ומפחידים, לקרות בעין אחת או בשתי העיניים, כתוצאה ממגוון גורמים. אם הטשטוש הפתאומי נמשך יותר מכמה שעות, יש לפנות לרופא עיניים כדי לאבחן את מקור הבעיה ולטפל בה בהתאם. ירידה פתאומית בחדות הראייה יכולה ללמד על דלקת עצב הראייה, עליית לחץ תוך-עיני, זיהום בקרנית או היפרדות רשתית. לעיתים, גם מצבי חירום נוירולוגיים מתאפיינים בטשטוש ראייה כתסמין ראשון.

  • יובש בעין–  כשנגרם נזק לדוֹק הדמעות ואין מספיק לחות בעיניים, כמו לאחר שעות מסך רבות, הראייה עשויה להיטשטש. בעבר, היו ניתנות דמעות מלאכותיות, אך כיום המענה כולל אבחון מדויק והתאמת טיפול המאפשר שלא ליטול תרופות באופן כרוני.
  • פלוֹטרס (Floaters) או 'צַפוֹנִים' – עצמים שצפים בחומר הזגוגי בעין. הם אינם פוגעים ישירות בחדות הראייה, אך יוצרים "שטחים מתים" בשדה הראייה ופוגעים באיכותה. כשעצמים אלה קטנים ומפוזרים אפשר לטפל בהם על ידי מנוחה וצמצום חשיפה למסכים. אם הם גדולים ונמצאים במרכז שדה הראייה ניתן לטפל בהם באמצעות לייזר.
  • כאבי ראש ומיגרנות – עשויים להשפיע על האזור במוח שאחראי על הראייה. במיגרנות, המתבטאות בכאב בצד אחד של הראש, הראייה בצד הפגוע עשויה להיטשטש. במצבים אלה טשטוש הראייה חולף כשהכאב עובר. אם הטשטוש ממשיך, יש לפנות לרופא באופן מיידי.
  • שימוש ממושך בעדשות מגע – עשוי לגרום ליובש בעין, נזק לקרנית וראייה מטושטשת עקב אי-סבילות משטח העין לעדשות. הטיפול הוא בהפסקת השימוש בעדשות לזמן מה. אם התופעה לא חולפת, מומלץ לעבור להשתמש במשקפיים או לבצע ניתוח לתיקון הראייה.