/
/
קושי בבליעה

קושי בבליעה

קושי בבליעה – דיספגיה (Dysphagia, מיוונית: phagia – אכילה, Dys – קושי), הוא מצב של הפרעה/ עיכוב במעבר מזון או משקה מהפה לקיבה, שבעקבותיו נדרשים לחולה מאמץ וזמן להשלמת הפעולה. ההפרעה פוקדת כ-10% מהאוכלוסייה, ולה דרגות חומרות שונות – לפעמים הקושי בבליעה מלווה בכאב, ולעיתים הבליעה כלל אינה מתאפשרת. במקרים חמורים ישנהּ סכנה שהנוזל או המזון יחדרו לקנה הנשימה ויגרמו לחנק או לדלקת ריאות. לא כל קושי בבליעה מוגדר כדיספגיה – יש שהוא נגרם עקב לעיסה בלתי טובה של המזון, או אכילה מהירה. אולם בהתקיים תסמינים מסוימים, הקושי יאובחן כהפרעת בליעה.

מומחים רלוונטיים

קושי בבליעה עלול להוביל למגוון בעיות דוגמת ירידה קיצונית במשקל שמביאה להתייבשות ולתת-תזונה; הפרעות בדרכי הנשימה וכן זיהומים ודלקות בוושט ובריאוֹת עקב מזון/ נוזלים החודרים לקנה הנשימה.

על אודות תהליך הבליעה

בתהליך מורכב זה מעורבים שרירים ועצבים רבים הפועלים בסנכרון מערכת העצבים בשלבים השונים: מהכנסת המזון לפה, עבור בעיבודו לעיכול ועד העברתו מהפה אל הקיבה.

ככלל, תהליך הבליעה מורכב משלושה שלבים:

  1. השלב האוראלי: מתחלק לשני שלבים. בשלב הראשון המזון מוכנס לפה ומעובד לצורך הכנה לבליעה עד הפיכתו לגוש המוחזק בין הלשון לחך. בשלב השני הלשון מניעה את גוש המזון אל הלוע.
  2. השלב הלועי: שלב בלתי-רצוני, שתחילתו בדחיפת הלשון את גוש המזון לגב הפה. תנועה זו מעוררת תגובת בליעה, שבעקבותיה המזון מועבר ללוע. בה בעת הגרון נאטם בחוזקה והנשימה נעצרת כדי שהמזון או המשקה לא ייכנסו לדרכי הנשימה והריאות.
  3. השלב הוושטי: אף הוא בלתי-רצוני, מתחיל בכניסת המזון המעובד לצינור הוושט, המעביר את המזון מהפה לקיבה, וממשיך בדחיקת המזון לקיבה באמצעות תנועות התכווצות סדירות לאורך הוושט.

גורמים להפרעת בליעה

קושי בבליעה עשוי להתפתח בכל גיל, אך שכיח במיוחד בגילים מבוגרים עקב היחלשות השרירים המשמשים לבליעה. הטעמים להתפתחותו רבים, ולא אחת קשה לעמוד עליהם. אלה הסיבות המרכזיות לדיספגיה:

חסימות והיצרויות – מצבים שבהם חלה הצרה בצינור הוושט או חסימה בגרון, ועקב כך מתפתחים קשיי בליעה. בין הגורמים לכך: ריפלוקס (החזר קיבתי-ושטי); סוגי סרטן – של הוושט, הגרון והפה; דלקת בוושט המתפתחת בעקבות זיהומים; טיפולי קרינה רדיותרפיים – עשויים לגרום לצלקת ברקמות שמובילה להיצרות המעבר בוושט ובגרון.

גורמים נוירולוגיים – נזק שנגרם למערכת העצבים עלול לשבש את פעילות העצבים שאחראים על התנעת תהליך הבליעה והמשכו. עשוי להיגרם עקב: מחלות עצב מוטוריות; דמנציה; מחלות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה ופרקינסון; גידולים במוח ושבץ מוחי.

סיבות נוספות להתפתחות קושי בבליעה הן סיבוכים של ניתוחי צוואר או ראש וכן מחלת ריאות חסימתית כרונית.

תסמינים לקושי בבליעה

גורמים שונים עשויים להצביע על הפרעה בבליעה, בהם: כאבים בגרון או בלוע בעת הבליעה; קושי בלעיסה או בבליעה; תחושות חנק, שיעול או הקאה בבליעה או מייד לאחר מכן; הרגשה כאילו המזון תקוע בגרון או בחזה; ריר הנוזל מהפה בעת הבליעה; ריפלוקס; צרידות לאחר בליעה; צרבת; פליטת מזון מהאף; מזון הנשאר בפה; דלקות ריאות חוזרות שעשויות להצביע על כניסת נוזלים/ מזון לריאות; הימנעות ממזונות הקשים לבליעה; צורך בחיתוך המזון לחתיכות קטנות; אכילה איטית ואובדן משקל.

סוגי קושי בבליעה

הפרעה בבליעה נהוג לחלק לשני סוגים מרכזיים, לפי מיקום הבעיה: דיספגיה בחלק התחתון של הוושט –  מתאפיינת בתחושה שהאוכל נתקע בגרון או בחזה לאחר הבליעה.

דיספגיה בחלק העליון של הוושט – באה לידי ביטוי בקושי של מעבר מזון מהפה לגרון ולוושט בשעת הבליעה. עלולה לגרום לשיעול, השתנקות או חנק בבליעה, ולתחושה שהנוזלים והמזון נכנסים לקנה הנשימה במקום לוושט.

אבחון קושי בבליעה ודרכי טיפול בבעיה

אבחון הפרעות בבליעה כולל צילום הדמיה של מנגנון הבליעה וביצוע הערכה קלינית. האבחון מבוצע על ידי צוות רופאים מומחים ממגוון התמחויות, בהם: רנטולוג, גסטרואנטרולוג ורופא אף אוזן גרון, ולצידם דיאטנית וקלינאי תקשורת.

לטיפול בהפרעות בליעה מגוון דרכים, בהתאם לגורם להפרעה ולדרגת חומרתה. עם הטיפולים העיקריים נמנים:

  • הרחבת הוושט – במקרי היצרות הוושט ניתן להרחיבו באמצעות בלון או בעזרת מכשיר הרחבה ייעודי.
  • טיפול תרופתי – תרופות משמשות הן לטיפול בגורם להפרעה בבליעה הן להקלה על תסמיני ההפרעה, כמו הפחתת רמת החומציות בקיבה במקרי ריפלוקס, או טיפול בתכשירים להקלה על צרבת.
  • טיפול פיזיותרפיסט/ קלינאי תקשורת – במטרה לתרגל טכניקות שעוזרות לתהליך הבליעה ולאמן את שרירי הבליעה, לרבות חיזוק שרירי הצוואר והפה ושמירה על דרכי הנשימה.
  • טיפול משולב דיאטנית וקלינאי תקשורת – לצורך התאמת מרקם המזון ליכולת הבליעה של המטופל.
  • התערבות כירורגית – בנסיבות של דלקת או גידול בוושט, מוצע לשקול ביצוע ניתוח שעשוי לתרום לניקוי חלל הוושט.
  • צריכת מזון רפואי – כשהקושי בבליעה מוֹנע מהמטופל לאכול מומלץ להסתייע במזון רפואי נוזלי, דוגמת אנשוּר. מזון זה מונע מהמטופל להגיע לתת-תזונה, ומסייע בשמירה על משקל גוף נורמלי.
  • הזנה חלופית – במקרים חמורים, שבהם בית הבליעה אינו מתפקד כהלכה, הזנת המטופל מתבצעת על ידי צינורית המגיעה ישירות לקיבה.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך