/
/
8 דברים שחשוב לדעת על MRI

8 דברים שחשוב לדעת על MRI

לפני שניגשים לבדיקת MRI, יש כמה דברים שחשוב לדעת למען בטיחותכם ונחיותכם האישית:

מומחים רלוונטיים

1. על אודות בדיקת MRI

MRI (Magnetic Resonance Imaging, ובעברית דימוּת תהודה מגנטית) היא בדיקת הדמיה מדויקת ומקיפה אשר מדגימה איברים פנימיים בגוף, ומשמשת כלי אבחון מתקדם בעולם הרפואה. על בסיס ממצאי בדיקה זו מקבל הרופא החלטות לגבי המשך הטיפול הרפואי, ומפנה לביצוע בדיקות נוספות במידת הנדרש.

2. הטכנולוגיות שעליהן מושתתת MRI

הבדיקה מבוססת על שימוש בגלי רדיו ובשדה מגנטי חזק המשדרים תמונות ברורות, גם בתלת-ממד, של כלי הדם והאיברים המודגמים.

מהמידע המתקבל יוצרים עיבודים שונים של הנתונים, וניתן אף להציג את האיברים שנסקרו כפרוסות-פרוסות - מה שמקנה לרופאים יכולת לראות את התמונה הכוללת באופן בהיר ולהתמקד בפרטים קטנים.

3. שיפור רמת הדיוק של הבדיקה

ניתן לשפר את רמת הדיוק של הבדיקה על ידי הזרקת חומר ניגוד שמכיל גָּדוֹלִינְיוּם לווריד. חומר זה, שהוא סוג של מתכת, כמעט שאינו גורם לתגובות אלרגיות. השימוש בו אינו מומלץ עבור נבדקים שסובלים מאי-ספיקת כליות בדרגה מתקדמת.

4. באיזו מתכונת ניתן לבצע בדיקת MRI?

את הבדיקה ניתן לבצע הן דרך קופת החולים הן באופן פרטי. לבדיקה בקופת החולים נדרשים הפניה ותיאום תור במועד פנוי. בדיקה פרטית אפשר לבצע כשהמטופל מבקש לוודא כי האבחון שקיבל לתוצאות MRI שביצע בקופת החולים או בבית החולים הוא מדויק, כדי להתאים עבורו טיפול נכון ואופטימלי.

5. לאֵילוּ מקרים מתאימה בדיקת MRI?

MRI  מתאימה לשימושים רבים, בהם: אבחון מחלות כלי דם באיברים השונים דוגמת חסימה או הרחבה בלתי תקינה; איתור פגיעות באיברי בטן כמו כבד, כליות, מעי ולבלב; אבחון מחלות עמוד השדרה לרבות שינויים מבניים, גידולים ופריצות דיסק; זיהוי פגיעות במוח כמו אוטם שמוביל לאירוע מוחי, חשד לגידול, לחץ תוך-מוחי מוגבר ומחלות מוח דוגמת טרשת נפוצה; אבחון פגיעות במפרקים ומחלות מפרקים, ועוד.

6. אופן ביצוע הבדיקה

במהלך הבדיקה הנבדק עשוי להתבקש ללבוש בגד מיוחד או חלוק. לאחר מכן יבקשו ממנו להיכנס לחדר שבו ממוקם מכשיר ה-MRI ולשכב על מיטת הבדיקה. לצורך הגעה לדיוק מרבי יש להקפיד שהאיבר הנבדק לא יזוז במהלך הבדיקה – לשם כך ניתן לקבע אותו באמצעות רצועות או בכריות מיוחדות. הנבדק יקבל הדרכה כיצד יוכל לתקשר עם הטכנאי שעורך את הבדיקה ולסמן לו אם יחוש מצוקה במהלכה. לאחר מכן מיטת הבדיקה שהנבדק שוכב עליה מוחלקת באיטיות לתוך מכשיר שצורתו דמויית מנהרה. בעת ביצוע הצילומים במהלך הבדיקה נשמעים מדי פעם רעשים משונים מעט. היות שבדיקת MRI מבוצעת בחלל סגור, יש נבדקים שחשים אי-נוחות מכך. במקרים כאלה ניתן לבצע את הבדיקה תחת טשטוש.

7. תופעות לוואי או סיכונים הכרוכים בביצוע בדיקת MRI

במהלך הבדיקה הנבדק מצוי בתוך שדה מגנטי, אשר ככלל אינו ידוע כבעל השפעות מזיקות. לכן, בדיקת MRI מוכרת כבטוחה גם עבור נשים בהיריון, זאת בניגוד לבדיקות הדמיה אחרות אשר במהלכן נפלטת קרינה.

במקרים נדירים עשויות להתפתח תופעות לוואי עקב השימוש בחומר הניגוד בדמות הופעת תגובה אלרגית או תחושת בחילה. אנשים הסובלים מתפקוד ירוד של הכליות עלולים לפתח שינויים ברקמה התת-עורית ובעור עקב השימוש בחומר הניגוד, אך גם זאת לעיתים נדירות.

8. קבלת תוצאות הבדיקה

הרופא האחראי על פענוח תוצאות הבדיקה הוא רדיולוג – מומחה לבדיקות דימות. לאחר הפענוח, שאורך כמה ימים, הממצאים נשלחים לרופא המטפל שהפנה לביצוע הבדיקה.

בבדיקת MRI המבוצעת באופן פרטי הרדיולוג משוחח לעיתים עם הנבדק לגבי ממצאי הבדיקה, מייד לאחר סיומה.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת תור לבדיקת MRI מוח התקשרו עכשיו

התקשרו 072-3312200

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין