/
/
מה זה טחורים: 7 עובדות שחובה לדעת

מה זה טחורים: 7 עובדות שחובה לדעת

טחורים הם כלי דם המצויים אצל כל בני האדם בחלק האחרון של המעי הגס ובפי הטבעת. ברגיל, הם מסייעים לנו לשלוט על יציאות הגוף. כאשר בכלי הדם האלה חלות מתיחה, התרחבות וצניחה, תופעות אלה גורמות לדלקת או לקרע באזור פי הטבעת, ועקב כך לכאבים עזים ולסבל רב.

האבחנה היא לרוב פשוטה, בדרך של הסתכלות על הטחורים. טחורים חיצוניים אפשר לראות בעין, טחורים פנימיים יאבחן הרופא הפרוקטולוג, שמתמחה בטחורים.

מומחים רלוונטיים

1. מידת השכיחות של טחורים 

מעריכים כי כ-10% מאוכלוסיית העולם תסבול מטחורים במהלך החיים. במדינות מתועשות השכיחוּת אף עולה, כשמשוער כי יותר ממחצית מבני ה-50 ומעלה יסבלו מטחורים לפחות פעם אחת בחייהם. התסמינים המובהקים לטחורים מופיעים מגיל 30 ומעלה, והתופעה נפוצה יותר בקרב נשים, ייתכן שבשל ההיריונות והלידות שיוצרים לחץ מוגבר על פי הטבעת.

2. הגורמים האפשריים לטחורים

עם הסיבות המרכזיות להופעת טחורים נמנות:

  • מחסור בפעילות גופנית – מצבים של תנועתיות נמוכה, כשזרימת הדם בגוף איטית, מגבירים את הסיכוי להתפתחות טחורים. מנגד, ביצוע פעילות גופנית מאומצת בתדירות גבוהה, עשוי אף הוא לגרום לטחורים.
  • אי-ספיקת לב חמורה – במצב זה הלב אינו מצליח לשאוב חזרה את הדם מהוורידים. עקב כך הלחץ בוורידים עולה, כשבאזור פי הטבעת התנפחות הוורידים עשויה להפוך לטחורים.
  • היריונות – בתקופת ההיריון חלים שינויים רבים בגוף האישה. בין השאר הרחם כבד, הורמון הפרוגסטרון מחליש את השרירים וחלה עלייה בנפח הדם. אלה מגבירים את הסיכוי לטחורים. 
  •  גיל –  הסיכוי להיווצרות טחורים גדל ככל שמתבגרים, בשל כמה סיבות: היחלשות טונוס השרירים, חולשה כללית, נטייה מוגברת לעצירות עקב שימוש בתרופות או האטה בתהליך חילוף החומרים.  
  • גנטיקה – כ-10% ממקרי הטחורים מוסברים על ידי תורשה.
  • אצל אנשים הסובלים מעצירות – מאמץ בעת יציאות.
  • עודף משקל –  אנשים הסובלים מהשמנה מתמודדים יותר עם טחורים.
  • מצבי סְטְרֶס.   

3. תסמינים אופייניים לטחורים

עם התסמינים המרכזיים המאפיינים את תופעת הטחורים נמנים: גירוד או גירוי וכן בליטה או נפיחוּת סביב פי הטבעת, תחושת כאב או חוסר נוחות באזור זה, דליפת צואה, וסימן שכיח וראשוני במקרים רבים – הופעת דם טרי לאחר התרוקנות המעיים, כדמם בניגוב. 

4. מה בין טחורים פנימיים לטחורים חיצוניים?

טחורים פנימיים ממוקמים בחלקו התחתון של הרקטום, ובתוך פי הטבעת. הם מכוסים ברירית המעי הגס –  שכבה דלה יחסית בתאי עצב. לכן טחורים אלה פחות כואבים, אך נוטים לדמם יותר. לעיתים הטחורים הפנימיים בולטים החוצה בעת יציאה. טחורים חיצוניים ממוקמים על פי הטבעת ומחוץ לו. הם עטופים ברקמת העור הרב-שכבתית והעבה של פי הטבעת, העשירה בתאי עצב. לכן טחורים אלה מדממים פחות, אך כואבים יותר. 

5. דרכי הטיפול בטחורים

הטיפול המומלץ הוא בשינוי אורח החיים והתזונה. חשוב להקפיד על יציאות סדירות ורכות, זאת בדרכים טבעיות שונות: צריכת סובין או מיץ שזיפים בבקרים, שתיית כמות רבה של מים, צריכת שמן זית או שמן פרפין. נוסף על כך מומלץ להימנע משהייה ארוכה בשירותים וממאמץ בזמן היציאות, ולהשתדל להימנע מישיבה ממושכת על כיסא מרבית שעות היום. 

6. תזונה נכונה לסובלים מטחורים

במקרה של הופעת טחורים מומלץ לאמץ דיאטה מוקפדת. המזונות שמהם יש להימנע הם קפה, משקאות אלכוהוליים, פירות הדר ומאכלים חריפים – כל אלה עשויים לגרות את הטחורים, בפרט כאשר הטחורים מגרדים או כואבים. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בסובין דוגמת דגנים מלאים, פירות וירקות טריים, אגוזים, מינֵי זרעים ומגוון קטניות.

7. שיטות להקלה על טחורים

ישנן מגוון שיטות להקלה על תחושות הגרד, הכאב או השרפה הנלוות לטחורים, בהן: שימוש בבידה; ביצוע אמבטיות בישיבה; שטיפת אזור פי הטבעת במים כמה פעמים במהלך היום; שימוש בתחבושות קרות; אלחוש באמצעות משחות המכילות חומר הרדמה מקומי – השימוש במשחות אלה מפריד בין הצואה לבין הטחורים. כמו כן המשחות מכילות חומרים המכווצים את הטחורים ומשקמים את רקמת העור הפצועה.

דרכים מקלות נוספות הן הימנעות ממנחי גוף שיוצרים לחץ מקומי; שיפור היציבה וטונוס השרירים באזור האגן; נטילת משככי כאבים וכן הקפדה על שתיית נוזלים בכמות רבה, אשר מסייעת בריכוך הצואה ומפחיתה את הכאב בזמן ההתרוקנות. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך