/
חדשנות רפואית
/
קריותרפיה מה היא ואיך היא קשורה לקולפוסקופיה

קריותרפיה מה היא ואיך היא קשורה לקולפוסקופיה

בתחום רפואת הנשים, קולופוסקופיה (שקיפות צוואר הרחם) היא הליך אבחוני שמציג תמונה מוגדלת של צוואר הרחם, הנרתיק ודפנותיו והפות. מקור השם בשפה היוונית, והוא מורכב מהמילים 'קולפוס' – רחם, ו'סקופוס' –  להסתכל.

בכובעה הנוסף משמשת קולפוסקופיה ככלי טיפולי, ואחד השימושים בה הוא קריותרפיה (Cryotherapy) – השמדת נגעים באמצעות הקפאה בקור שנעשית עם מכשיר הקולופוסקופ. קריותרפיה גורמת לרירית להתקלף באמצעות הקפאה, כדי שבמקומה יצמח עור חדש או רקמה חדשה.

קריותרפיה היא שיטה טיפולית חדשנית העושה שימוש בסאונת קור עוצמתית להפחתת כאבים או הסרת רקמת יבלת לא תקינה באמצעות הקפאה מקומית שלה. ההקפאה מתבצעת בעזרת חנקן נוזלי. ההקפאה המהירה פוגעת במבנה התאים של היבלת והם נהרסים. שם הבדיקה ניתן לה בשל מכשיר הקולופוסקופ שבאמצעותו היא מבוצעת. זהו מכשיר אופטי המאפשר הגדלה של האזור עד פי 30 ויותר, לבחינה מדוקדקת של הרקמות. המכשיר מאפשר להבחין בין רקמה נורמלית לרקמה חולה, וליטול דגימה לבדיקה פתולוגית לצורך אבחון נגעים סרטניים וטרום-סרטניים. 

מטרתה העיקרית של קולפוסקופיה היא מניעת סרטן צוואר הרחם, על ידי איתור הליכי שינוי בתאים לצד גילוי מוקדם של נגעים טרום-ממאירים. על בסיס ממצאי הבדיקה מתקבלת החלטה לגבי הסרת התאים הנגועים, או טיפול בהם. במידה ונמצא ממצא כלשהו כמו למשל פפילומה, אחת מדרכי הטיפול ביא הקיותרפיה – והקולופוסקופ המכשיר מאפשר להבחין בין רקמה נורמלית לרקמה חולה, וליטול דגימה לבדיקה פתולוגית לצורך אבחון נגעים סרטניים וטרום-סרטניים. 

אופן ביצוע קולפוסקופיה

טרם ביצוע הבדיקה נלקחת ההיסטוריה הרפואית של הנבדקת, לרבות פרטים על המחזור האחרון, מספר ההיריונות שעברה, האם היא מעשנת, סובלת מאלרגיות וכד'. לאחר מכן מוסבר לנבדקת על אודות ההליך, והיא נדרשת לחתום על הסכמתה לבדיקה. 

הבדיקה מבוצעת כשהאישה שוכבת על גבה בפישוק רגליה, תוך שימוש במפשׂק, לעיתים תחת הרדמה מקומית. בשלב הראשון הבדיקה נערכת בהגדלה נמוכה, להתרשמות כללית, ובהמשך מבוצעות הגדלות גדולות יותר כדי לאמוד על מצב צוואר הרחם והנרתיק.

לצורך שיפור הדמיית רקמות חריגות, מוזרקת חומצה אצטית שאותה הגניקולוג מחדיר לנרתיק הנבדקת באמצעות צמר גפן. אזורים בצוואר הרחם שנצבעים בלבן או משנים את צורתם ונחשדים כחריגים בהיבטי סוג הנגע, צורתו וגבולותיו, מועברים לביופסיה. אם לא מאותרים אזורים לבנים, או שקשה לראותם בשימוש בחומצה בלבד, מוסיפים תמיסת יוד המאפשרת להאיר יותר את האזורים הללו.  

בדיקת קולפוסקופיה מאפשרת גם אבחון קיומם של תהליכים דלקתיים, שינויים ברירית צוואר הרחם ויבלות בנרתיק האופייניות לווירוס הפפילומה. משכהּ הכולל של הבדיקה עומד על כרבע שעה, ומהימנותה היא בשיעור של יותר מ-90%.

מתי נשים מופנות לביצוע הבדיקה

פעמים רבות מטופלת מופנית לבצע קולפוסקופיה לאחר שעברה בדיקת משטח צוואר הרחם (PAP), שבה התגלה ממצא חשוד דוגמת גירוי מקומי בצוואר הרחם, דלקת בצוואר הרחם, תלונות הנבדקת על דימומים בעת קיום יחסי מין, זיהום שנגרם על ידי וירוס הפפילומה וסוגי סרטן שונים ברחם. לקולפוסקופיה חשיבות מרכזית בגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, שנגרם על ידי וירוס הפפילומה. כמו כן ישנוֹ מכשיר קולפוסקופ מיוחד המאובזר במצלמה, שנועד לאיסוף ראיות פוֹרנזיוֹת לאחר מקרי אונס או תקיפה מינית.

קולפוסקופיה כהליך טיפולי

נוסף על השימוש בקולפוסקופיה לצורכי אבחון, נעשה שימוש בבדיקה גם לצרכים טיפוליים. לדוגמה, לצורך טיפול באמצעות לייזר שהורס לחלוטין את הרקמה הנגועה ומאפשר להסיר נגעים שאינם חולפים מעצמם; לביצוע צריבה חשמלית של תאים נגועים והשמדתם, או לביצוע צריבה כימית.
כחלק מהפן הטיפולי, קולפוסקופיה משמשת לטיפול בהקפאה – קריותרפיה. במסגרת טיפול זה, שנערך תחת הרדמה מקומית, מוקפאים נגעים מקומיים בצוואר הרחם או בדפנות הנרתיק, באמצעות מתקן הממוקם בשטח החיצוני של צוואר הרחם. הליך הקריותרפיה מעודד צמיחת רקמה חדשה ובריאה באזור זה. 

סיבוכים וסיכונים הכרוכים בבדיקה

קולפוסקופיה אינה בדיקה מסוכנת, אך עלולים להתפתח בעקבותיה סיבוכים כמו זיהום ברירית הרחם או האזור שבו בוצעה הביופסיה, דימום קל באזור (נדיר) והתכווצויות תוך-רחמיות. במהלך הבדיקה, הנבדקת עשויה לחוש אי-נוחות מסוימת, בפרט אם נלקחת ביופסיה

מעוניינת לבצע בדיקת קולפוסקופיה במסגרת פרטית ונעימה? התקשרי 073-7819779