/
/
הזרעה: השיטה הנפוצה והיעילה לטיפול באי פריון

הזרעה: השיטה הנפוצה והיעילה לטיפול באי פריון

הזרעה, תהליך המכונה גם הזרעה מלאכותית (IUI) או הזרעה תוך-רחמית, היא טיפול שמיועד בעיקרו לבני זוג המייצרים ביציות וזרעים תקינים, אך אינם מצליחים להיכנס להיריון בדרך טבעית. כמו כן נעשה שימוש בהזרעה במצבים רפואיים מסוימים המצריכים זאת.

במסגרת הליך ​הזרעה מוזרקת דגימת תאי זרע באופן ישיר לחלל הרחם. טרם ההזרעה, עוברת דגימת הזרע שטיפה והשבחה שבמסגרתן נבחרים תאי הזרע המיטביים, במטרה להגדיל את ריכוז תאי הזרע האיכותיים שמגיעים לרחם.

מומחים רלוונטיים

על אודות התהליך

ראשית, יש לתזמן את מועד ההזרעה עם מועד הביוץ, זאת או במחזור טבעי של האישה או במסגרת טיפולי פוריות שהיא עוברת. בטיפולי פוריות ניתן למטופלת תכשיר הורמונלי במטרה להגדיל את מספר הזקיקים שמהן תוכלנה להתפתח ביציות. כאשר הזקיקים מגיעים לקוטר 20-18 מ"מ מקבלת המטופלת זריקה להשראת ביוץ, וההזרעה מתבצעת בין יממה ל-36 שעות לאחר הזריקה.

מועד הביוץ נקבע על ידי שתי בדיקות במשולב: ביצוע אולטרסאונד וגינלי למעקב אחר התפתחות הזקיקים, במקביל לבדיקות דם לעמידה על רמת ההורמונים. 

במועד ההזרעה, על בן הזוג להביא דגימת זרע בכלי סטרילי. הדגימה עוברת תהליך השבחה שבמסגרתו הזרע מופרד מנוזל הזרע, ונבחרים תאי הזרע אשר להם תנועתיות טובה. אלה נשאבים לתוך צנתר מיוחד ואז מתבצע הליך ההזרעה שבו מחדירים את הצנתר לנרתיק ולצוואר הרחם, והזרע שנשאב מוזרק ישירות לרחם. 

ההליך אינו מלווה בכאב ומתבצע ללא הרדמה, אך ייתכנו לאחריו התכווצויות רחמיות בבטן התחתונה. 

למי מיועדת הזרעה

הזרעה היא הליך שמקובל להפנות לביצועו בנסיבות מסוימות, עימן נמנות:

  • עקרוּת על רקע בלתי מוסבר – זוגות אשר אינם מצליחים להשיג היריון טבעי מסיבה בלתי ידועה. הזרעה היא בין השלבים הראשונים במסגרת טיפולי פוריות. אם לאחר ביצוע כמה סבבי הזרעה לא נקלט היריון (בדרך כלל שלושה סבבים), עוברים לשלב הבא שהוא הפריה חוץ גופית (IVF). 
  • גברים הסובלים מבעיות פוריות – דוגמת ספירת זרע נמוכה. כמו כן, כאשר הגבר מצוי במצב רפואי שעשוי לפגוע באיכות הזרע, כמו טיפולים כימותרפיים או הקרנות, מומלץ להקפיא זרע לצורך שימוש עתידי בו במסגרת הפריה. בתהליך זה מבצעים ראשית הפשרה של הזרע ואז הזרעה. 
  • עשיית שימוש בזרע תורם – במקרים של הורות יחידנית למשל.
  • אנדומטריוזיס – מחלה שבה תאי רירית הרחם גדלים מחוץ לרחם, למשל באיברי הרבייה – החצוצרות והשחלות. בין תסמיני המחלה עשויות להופיע גם בעיות פוריות כתוצאה מהפרעה חסימתית שנוצרת עקב דלקת באגן והידבקויות בין איברי האגן, ירידה באיכות הביציות או הפרעה בתפקוד השחלתי. במקרי אנדומטריוזיס בדרגה קלה עד בינונית, הזרעה יכולה לסייע בקליטת היריון. 
  • בעיות בתפקוד צוואר הרחם – יש מטופלות אשר הריר בצוואר הרחם שלהן משבש את תנועתיות הזרע מהנרתיק לרחם, או פוגע במידת החיוּת של הזרע. הליך של הזרעה מאפשר לעקוף את צוואר הרחם, בדרך של הזרקת הזרע באופן ישיר לתוך הרחם.

סיבוכים אפשריים בעקבות הזרעה

שתי תופעות לוואי עיקריות עשויות להילוות לתהליך הזרעה. הראשונה היא גירוי יתר שחלתי, שנגרם בשל תרופות הפריון שהמטופלת נוטלת במסגרת טיפולי פוריות, ומובילות לגירוי יתר של השחלות. תסמינים לכך הם כאבי בטן, בחילות והקאות וכן קוצר נשימה. במקרים חמורים יש לגשת לבית החולים. 

הסיבוך האפשרי השני הוא היריון מרובה עוברים, כתוצאה מהשילוב בין טיפולי פוריות להזרעה. מדובר בהיריון בסיכון, הכרוך בסיבוכים אפשריים כמו לידה מוקדמת, הפלות ומשקל לידה נמוך.

מידת ההצלחה של תהליך הזרעה

שיעורי הצלחת ההליך עומדים על כ-15% לכל מחזור טיפול, כשגיל המטופלת הוא גורם משמעותי – ככל שהמטופלת צעירה יותר, הדבר מסייע להצלחת ההזרעה.

התקשרו 072-8798999

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין