/
/
דלקת בכיס המרה

דלקת בכיס המרה: טיפים שיעזרו לכם להמנע ממנה

דלקת בכיס המרה (cholecystitis) מתפתחת לרוב כאשר אבן מכיס המרה חוסמת את מוצא כיס המרה, ואינה משתחררת. במצב הדברים האמור משתבשת יכולת הניקוז של איבר זה, הוא מתנפח ומתחילה להיווצר בו התרבוּת של חיידקים, אשר מובילה להתפתחות תגובה דלקתית.

מומחים רלוונטיים

החיידקים הנפוצים בכיס המרה הם מסוג Escherichia coli  וכן סוגים מסוימים של חיידקים מזן Streptococcus וחיידקי Klebsiella‏Clostridium .

במקרים אחרים, דלקת בכיס המרה נגרמת עקב הפחתה באספקת הדם לאיבר בשל חסימתו. בנסיבות מסוימות מתפתחת דלקת כימית בשל גורמים מקומיים. במיעוט המקרים, דלקת בכיס המרה נוצרת גם ללא סימן להימצאות אבנים בכיס המרה. דלקת מסוג זה מתפתחת על רקע מחלות קשות, טראומה ועוד. 

תסמיני הדלקת

עם תסמיניה הקליניים של דלקת בכיס המרה נמנים כאב בטן מפושט באזור הבטן הימנית העליונה, המקרין לכתף ימין, לאזור שבין השכמות או לגב – מדובר בכאב עז המופיע באופן פתאומי, מתייצב ככאב קבוע לאחר כשעה, ועשוי להימשך בין שש ל-12 שעות; בחלוף כמה שעות שרירי הבטן בצד ימין נהיים נוקשים; הכאב מוחמר בנשימה עמוקה או כאשר נוגעים בבטן; עליית חום לכ-38 מעלות צלזיוס – חשוב לציין כי מבוגרים רבים אינם מפתחים חום; צמרמורות; הזעה; חוסר תיאבון, בחילות והקאות.

תסמין נוסף של הדלקת הוא צהבת, שבמרבית המקרים לא מתפתחת בתחילת המחלה, אך עשויה להופיע בהמשך. התפתחות צהבת מלמדת לרוב כי צינור המרה המשותף נחסם על ידי אבן. חסימה זו מובילה להצטברות נוזל המרה בכבד ועלולה לגרום גם להתפתחות דלקת בלבלב, במקום שבו צינורות הלבלב והמרה נכנסים יחד לתריסריון.

אבחון הדלקת

אבחון דלקת בכיס המרה מתבצע על בסיס תלונות של החולה על רגישות או כאב בצד ימין של הבטן, שאליהן מתלווים עליית חום הגוף ועלייה בכמות תאי הדם הלבנים (לויקוציטים) לרמות של בין 10,000 ל-15,000– תמונת דם המלמדת על התפתחות זיהום או דלקת בגוף. בביצוע בדיקת אולטרסאונד מאובחנות אבנים לצד תסמינים של דלקת בכיס המרה בהם התרחבות דרכי המרה, עיבוי הדופן והצטברות נוזל סביב כיס המרה.

הטיפול בדלקת בכיס המרה

עם הופעת תסמיני הדלקת, או לאחר אבחונה, יש לפנות בהקדם לקבלת טיפול רפואי. הטיפול הנהוג הוא משולב, ומתבצע בשני שלבים: 

  1. מתן טיפול אנטיביוטי – זהו השלב הראשוני, המבוצע לצורך ייצוב מצבו של החולה, טרם ביצוע ניתוח. האנטיביוטיקה מכוונת נגד החיידקים העיקריים והנפוצים אשר גורמים לדלקת בכיס המרה, והטיפול כולל מתן תרופות ממשפחת הפניצילין. בד בבד עם הטיפול האנטיביוטי מונחה המטופל להימצא בצום, ובמידת הצורך מאזנים את רמות האלקטרוליטים בגופו. בקרב מטופלים מבוגרים או מטופלים שהדלקת התפתחה אצלם בדרגה חמורה, לעיתים, נוסף על הטיפול האנטיביוטי מבוצע ניקוז של כיס המרה. ההליך נעשה תחת הרדמה מקומית, בהחדרת נקז דרך העור, במטרה לסייע לגוף להתמודד עם הזיהום. 
  2. ניתוח להסרת כיס המרה – לאחר ייצוב מצב החולה באמצעות הטיפול האנטיביוטי, והפחתת רמת הדלקת, נערך ניתוח להסרת כיס המרה. הניתוח, שבמסגרתו מבוצעת כריתה של כיס המרה, מתקיים במטרה למנוע התפתחות סיבוכים אפשריים בעקבות הדלקת, וכדי למנוע את הישנותה בעתיד. הזמן המתאים ביותר לביצוע ההתערבות הכירורגית נקבע לפי מצבו של החולה. במידת האפשר מומלץ לבצע ניתוח לפרוסקופי, מוזמן מראש, בתוך פרק זמן של 72 שעות ממועד אבחון הדלקת. 

במקרים שבהם מצבו הרפואי הכללי של החולה אינו מאפשר ביצוע ניתוח בסמוך לאחר אבחון הדלקת, או כאשר האבחון אינו סופי, ניתן לבצע ניתוח מאוחר – כשישה שבועות ואף יותר לאחר מועד האבחון. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך