/
/
פלטה לשיניים: הדברים שחובה לדעת על פלטה ליישור שיניים

פלטה לשיניים: הדברים שחובה לדעת על פלטה ליישור שיניים

במסגרת הלקסיקון הנוהג בתחום יישור שיניים שגור המונח "פלטה". הכוונה היא למכשיר אורתודונטי המותקן על ידי אורתודנט מוסמך, ומשמש ליישור השיניים. שימושים אפשריים נוספים לפלטה הם לצורך גישור על רווחים בשיניים; סיוע לליקוי בדיבור וכן לטיפול בהפרעות במפרק הלסת שמקורן חריקת שיניים במהלך השינה, אשר גורמות לכאבי ראש ולסת. במקרה זה הפלטה משאירה רווח בפה לאורך הלילה, ובכך מונעת את חריקת השיניים והכאב הנלווה לה.

מומחים רלוונטיים

סוגי פלטות והשוואה ביניהם

בעיקרון, ישנם שני סוגי פלטות לשיניים: פלטה קבועה ופלטה נשלפת. פלטות קבועות עשויות מסוגים שונים של חומרים, כמו פלסטיק שקוף או מתכת, וכן ישנן פלטות המחוברות לרצועות או לרסן. פלטות נשלפות מיוצרות אף הן ממגוון חומרים: חרסינה, קרמיקה, פלסטיק שקוף או מתכת. ההחלטה לגבי סוג הפלטה הנבחרת היא לפי הטיפול שלו זקוק המטופל, תוך שקלול גורמים דוגמת מורכבות יישור השיניים הנדרש, אופי הטיפול המתוכנן ומשכו.

פלטה נשלפת ניתנת להסרה בקלות, ואין צורך להרכיבה כל העת, כך למשל בעת צחצוח שיניים, אכילה או שתייה. נוסף על כך, ההסרה מאפשרת ניקיון פשוט ונוח של הפלטה ושמירה מיטבית על היגיינת הפה והחניכיים. לכן מטופלים רבים מעדיפים פלטה מסוג זה. אך היות שהפלטה נשלפת היא עשויה להיאבד או להתעוות אם לא שומרים עליה בקפדנות, ולפיכך שימוש בפלטה כזו אינו מומלץ עבור ילדים בגיל צעיר.

מהעבר השני, פלטה קבועה אי אפשר להסיר, לכן אין חשש מפני אובדן או נזק שייגרם לה. מצד אחר, קשה יותר לשמור על ניקיון הפלטה, וצחצוח השיניים או טיפול אצל שיננית מורכבים יותר.

שיקולים המשמשים בהחלטה על סוג הפלטה

בקבלת ההחלטה על סוג הפלטה שייבחר יש להביא בחשבון שיקולים שונים, בהם:

  • מידת הנוחות של הפלטה – לעיתים קשה יותר להרכיב פלטה קבועה, וטעויות בהרכבה עשויות להשפיע על אפקטיביות הטיפול. כדי להתגבר על כך, בפלטות קבועות נעשה כיום שימוש בחוטים דנטליים וסיבים שהם גמישים יותר, מקלים על ההרכבה ונוחים יותר למטופל. ישנה טכנלוגיה של הצמדת מגנטים להרמת השיניים הטוחנות והזזתן למיקום הרצוי, ללא צורך בהתקנת גשר, וכן יש אפשרות של שימוש בשתל טיטניום.
  • פלטה קבועה דוגמת גשר לשיניים לרוב מפעילה כוח ולחץ על מערך השיניים כולו, בשעה שפלטה נשלפת מפעילה לחץ ממוקד ומדויק על שן מסוימת או על קבוצת שיניים, ולפיכך הטיפול מלווה בתחושת כאב פחותה.
  • סוג הטיפול הנדרש – סוג הטיפול ייקבע בהתאמה אישית למבנה הלסת, הפה והחניכיים של המטופל. מורכבות הטיפול, אופיו ומשכו ישליכו על בחירה בפלטה קבועה או נשלפת.  
  • עלות הטיפול – לא אחת פלטות נשלפות המבוססות על טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת הן יקרות יותר לעומת פלטות קבועות, הנסמכות על טכנולוגיות מיושנות יחסית. שיקול העלות הוא חשוב, אך ראוי לבחור את הפלטה המתאימה ביותר לצרכיו הספציפיים של המטופל, לאחר השוואת עלויות אצל כמה אורתודנטים.
  • הקפדה על הפן האסתטי – כמה סוגים של פלטות נשלפות מוצעים כיום בפלסטיק שקוף או בגוון המותאם לצבע הטבעי של השיניים. הדבר מאפשר שמירה על מראה שיניים אסתטי ונקי.
  • קלות ונוחות השימוש – פלטה נשלפת דוגמת שיטת יישור השיניים אינויזליין, מציעה קשתיות שקופות המיוצרות מחומרים דקים וגמישים, שמוחלפים בתדירות של בין שבוע לעשרה ימים תוך ביצוע שינוי הדרגתי בתזוזת השיניים, בליווי מעקב אורתודנטי. פלטה כזו יש להסיר בעת צחצוח שיניים, אכילה ושתייה, והיא קלה ונוחה להרכבה ולשימוש.

פלטה לשיניים – לשמירה על תוצאות יישור שיניים

ישנן פלטות ייעודיות שמטרתן לשמר את מצב השיניים בתום הליך של יישור שיניים. בפלטה כזו נעשה שימוש לפרק זמן של בין שנה וחצי לשנתיים בסיום הטיפול, כדי שהרקמות והעצם יתייצבו במקום לאחר השינויים שחלו בתקופת היישור. פלטה זו, שיכולה להיות נשלפת או קבועה, היא בבחינת חלק בלתי נפרד מהטיפול, לצורך קיבוע סופי של השיניים. חשוב לזכור שהשיניים מצויות בתנועה מתמדת ואם לא משתמשים בפלטה מקבעת, ישנה נטייה של השיניים לשוב למיקומן הראשוני. בהתאם למצב המטופל בסיום יישור השיניים מחליט האורותודנט אם יזדקק לפלטה לכל שעות היום או רק ללילה, ולמשך כמה זמן. לאחר התקנת הפלטה המשמרת מומלץ לערוך ביקורות מעקב אצל האורתודנט.

פלטות לשימור תוצאות יישור שיניים מיוצרות מסגסוגת עמידה של מתכות שונות, מפלסטיק שקוף וקשה ומחומרים נוספים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך