/
חדשנות רפואית
/
קרצינומה בעור

קרצינומה בעור: מה זה ולמה כדאי להיזהר ממנה

קרצינומה היא סוג של סרטן שמתפתח רק בתאי אפיתל, או יוצר מבנים דמויי אפיתל (מבנים אפיתליאלים). רקמות אפיתל אפשר למצוא בהרבה איברים בגוף, ביניהם למשל בחלל הקיבה והמעי, בריאות, ואפילו בערמונית. אבל אחד המיקומים הנפוצים ביותר להתפתחות של סרטן מסוג קרצינומה הוא העור. קרצינומה בעור נראית בדרך כלל כמו שומה, נקודת חן או נגע פסוריאטי – ולעיתים רק רופא עור מקצועי יכול להבחין בין השניים ולאתר כי מדובר בגידול סרטני.

החדשות הטובות הן שבגידולים עוריים ובקרצי נומה בעור, המקרים של התפתחות והתפשטות הסרטן, כמו גם שליחת גרורות של הסרטן לאיברים סמוכים, למערכת הדם או הלימפה, הם נדירים יותר כך שסיכויי ההחלמה קרצינומה בעור הם בדרך כלל גבוהים.

מהי קרצינומה ומי בסיכון לחלות בה?

קרצינומה היא הגידול הסרטני השכיח ביותר מבין סוגי הסרטן השונים, והיא גם זו בעלת סיכויי ההחלמה הטובים ביותר, אפילו במקרים של אבחון שאינו מוקדם. קרצינומה בעור מתפתחת מתוך תאי האפיתל בשכבת העור, לעיתים יש קשר בין חשיפה לשמש או שימוש במיטות שיזוף לבין התפתחות של קרצינומה בעור. להופעה של קרצינומה בעור רכיבים גנטיים ומי שיש לו סיפור משפחתי של קרצינומה או שכבר חלה בעבר במחלה זו, נמצא בסיכון מוגבר לחלות בקרצינומה.

סוגים שונים של קרצינומה

יש סוגים של קרצינומה שאינם מופיעים בעור. שניים שנזכיר בקצרה הם אדנו קרצינומה, המופיעה בריאות ובבלוטת הערמונית; וקרצינומה אנפלסטית, המופיעה בבלוטת התריס ובמיקומים נוספים ומתאפיינת בתאים שנראים לא בשלים. שני הסוגים הנפוצים של קרצינומה בעור הן קרצינומה של תאי הקשקש, המתאפיינת בגידולים בעלי ריכוזים גבוהים של קרטין שנראים כמו קשקשים בעור ובריאות, וקרצינומה של תאי הבסיס (BCC – Basal Cell Carcinoma) שמתאפיינת בנגעים עוריים באזורים שחשופים לשמש ובעיקר אצל אנשים בהירי עור ושיער.

איך מאבחנים קרצינומה בעור?

חשוב לדעת כי האבחון של קרצינומה בעור הוא לעיתים מורכב, וההגעה למסקנה כי הגיע הזמן לבקר רופא עור ולקבל אבחון מקצועי ומסודר לעיתים נראית שולית. זאת, מכיוון שכאשר מתפתחת קרצינומה בעור, היא בדרך כלל לא מעוררת חשד בשלבים הראשונים שלה ואף בשלבים מאוחרים יותר.

כדאי לחשוד בנגעים שמופיעים על העור, כאשר למשל:

  • הנגעים בעור מתפתחים לפתע ואינם חולפים גם לאחר שבועות ארוכים
  • הנגעים בעור הם בעלי מראה לא שגרתי, גבולות לא מאורגנים, צבע חריג או א-סימטריה
  • הנגעים מגרדים או כואבים
  • הנגעים מפרישים דם או נוזלים אחרים

במקרים רבים נגעי קרצינומה מסוגים שונים בעור נראים מאוד דומים לנגעים מוכרים, במיוחד אצל מי שסובלים ממחלות עור שונות כמו פסוריאזיס או אסתמה של העור. במקרים כאלה רק רופא עור מיומן ומקצועי מסוגל להבחין בין נגע סרטני שהוא קרצינומה בעור לבין נגע שפיר, ומומלץ להיעזר בביופסיה אבחנתית בכל מקרה של ספק או של נגע שאינו חולף או שהתנהגותו מעלה חשד לסרטן העור. 

איך מטפלים בקרצינומה בעור?

לצד הקושי לאבחן קרצינומה בעור, והאבחון המבוצע לעיתים קרובות בשלבים מתקדמים של הגידול, חשוב לדעת כי הטיפול בקרצינומה בעור (על אף האבחון המאוחר כאמור) הוא במעל 90% מהמקרים מוצלח וכי סיכויי ההחלמה וההישרדות בסוג זה של סרטן הם גבוהים. 
השיטה הנפוצה ביותר לטיפול בקרצינומה בעור הוא הליך כירורגי פשוט למדי בשם "ניתוח מוז" (MOHS). בהליך נחתך הגידול והגבולות הנותרים באזור הנגוע שלחים, ממש תוך כדי הניתוח, לביופסיה. במידה ובבדיקה נמצאים תאים סרטניים, מבוצעת הסרה בגבולות נרחבים יותר והגבולות החדשים שוב נשלחים לבדיקת ביופסיה וחוזר חלילה. ההליך מסתיים כאשר דגימת תאים משולי הניתוח חוזרת נקייה מתאים סרטניים. ניתוח MOHS לטיפול בקרצינומה בעור הוא בעל סיכויי הצלחה של מעל 95%. 

במקרים מורכבים יותר של קרצינומה ייתכן שילוב של מספר אפיקי טיפול, ביניהם טיפולי כימותרפיה, רדיותרפיה, טיפולים תרופתיים ואחרים.