/
חדשנות רפואית
/
מה זה BCC

מה זה BCC, קרצינומה של תאי הבסיס ולמה כדאי להיזהר ממנה?

סרטן העור הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בעולם, ובין הסוגים של סרטן העור קרצינומה של תאי הבסיס (BCC – Basal Cell Carcinoma) היא הנפוצה ביותר, עם סיכוי של כמעט 20% להתמודד עם סוג סרטן זה במהלך החיים. בארה"ב לבדה מאובחנים בכל שנה מעל 4 מיליוני חולים חדשים בקרצינומה של תאי הבסיס בכל שנה, אולם החדשות הטובות הן שבאבחון מוקדם, הפרוגנוזה של סוג סרטן זה היא טובה וסיכויי ההחלמה הם גבוהים. 

קרצינומה של תאי הבסיס מתפתחת מתוך תא זקיק שערה, בדרך כלל בפנים או באזורים אחרים שהם חשופים לשמש. הגידול ניראה כמו שומה, בצבע אדמדם שקוף עם שוליים מעוגלים. בדרך כלל הגידול הוא א-סימפטומטי, ומה שצריך להדליק נורה אדומה הוא עצם ה"הופעה" של גידול חדש, שאולי ניראה מכו נקודת חן והוא עשוי לגרד או להפריש נוזלים. 

נדיר שסרטן מסוג BCC הופך קטלני. רק בכ-2% מהמקרים שולח הגידול הבסיסי, המתפתח בתאי האפיתל של העור, גרורות או מתפשט לאזורים נוספים. בדרך כלל, בעיקר כאשר האיתור של הסרטן מבוצע מוקדם מספיק, ההחלמה מהירה.

מי נמצאים בסיכון קרצינומה של תאי העור?

סרטן מסוג BCC מופיע, כפי הנראה, אצל מי שנחשפים רבות לשמש, עם נטייה להופיע באזורים שהם חשופים לשמש (הפנים, האוזניים, הצוואר, הכתפיים, הגב, החזה). הוא נפוץ יותר אצל מי שנחשפים לשמש רבות, או אצל מי שמשתמשים במיטות שיזוף, שגם הן חושפות את העור לקרינה אולטרה סגולה מסרטנת. 

כמובן שהסיכויים לחלות ב-BCC עולים כאשר יש היסטוריה משפחתית של סרטן העור. 

ברוב המקרים המחלה מופיעה לאחר העשור הרביעי לחיים, היא שכיחה יותר אצל גברים ומופיעה בעיקר אצל בעלי צבעים בהירים: גוון עור בהיר ושיער בהיר. מי שסובלים מגזזת או מאקזמות, עשויים לפתח מוקד של קרצינומת תאי הבסיס באזורים מזוהמים או דלקתיים, מה שעלול להקשות על האבחון.

מתי עולה החשד שנגע שהופיע בעור הוא בעצם סרטן מסוג BCC?

בדרך כלל החשש בהתפתחות של סרטן העור הוא שהמהלך הוא ללא תסמינים כלל ועל כן האבחון מבוצע בשלבים מאוחרים של המחלה. גם בסרטן מסוג BCC בדרך כלל מדובר בגידול ללא תסמינים שקשה לאתר. הגידול הוא בדרך כלל מורם, בצבע ורוד פנינה בוהק, לעיתים הוא שטוח. לעיתים הגידול דומה לנגע של אקזמה או פסוריאזיס והוא לא ניראה שונה מנגעים אחרים שקיימים בעור. 

תסמינים מדאיגים בנגע עורי שבתחילה לא מעלה חשד עשויים להיות:

פצע כיבי שמדמם או מפריש נוזלים ואינו נרפא; פצע מגרד שאינו מחלים; כתם אדמדם המפתח גלד ושאינו חולף או נעלם; בליטה חדשה, בדרך כלל בצבע ורדרד עם מרכז מכתשי וכהה יותר.
בהמשך יתפתחו כלי דם זעירים באזור הנגוע. 

איך מטפלים ב-BCC ומה סיכויי ההחלמה?

נגעים מסוג BCC ברוב המכריע של המקרים אינם מתפשטים והם בדרך כלל לא שולחים גרורות. לפיכך, גם באבחון מאוחר של הנגע בדרך כלל (אם כי כמובן לא תמיד וחשוב לשמור על ערנות) הטיפול הוא יעיל וסיכויי ההישרדות גבוהים מאוד בסוג סרטן זה. חשוב לדעת כי מי שחלה בסרטן מסוג BCC הוא בסיכון מוגבר לחלות שוב באותו סוג של סרטן או בסוגים נוספים של סרטן העור ועל כן חשוב לשמור על ערנות ואף להגיע לבדיקות שגרתיות לאבחון נגעים חשודים אצל רופא עור מומחה. 

הטיפולים האפשריים בסרטן מסוג BCC הם רבים. בדרך כלל משתמשים באופציה הכירורגית להסרת הנגע: ניתוח MOHS מאפשר הסרת הנגע עם שוליים רחבים עד להשגת שוליים ללא תאים סרטניים. שיעורי ההצלחה של הסרת הגידול בניתוח: מעל 98%. עוד מקובלים טיפול בקרינה, טיפולים פוטו דינמיים, טיפולי כימותרפיה ואחרים.