/
טיפים רפואיים
/
סרטן תאי קשקש

סרטן תאי קשקש: סרטן עור שרק נראה תמים

קרצינומה של תאי הקשקש (SCC – Squamous Cell Carcinoma) היא סוג של סרטן שמתמתח בתאי האפיתל של העור ובתאים ריריים. התפתחות הנגע הסרטני כרוכה בייצור יתר של קרטין, מה שגורם לנגע להיראות בדרך כלל מוקשה ובהיר יותר ביחס לעור שמסביב. קרצינומה של תאי הקשקש הוא מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בעולם, אולם שיעורי ההחלמה ממנו גבוהים על אף שהוא בדרך כלל מתפתח ללא תסמינים וקשה לאבחן אותו בשלבים ראשונים. מי בסיכון, איך מאבחנים ומה הטיפול לסרטן תאי קשקש?

מתי מופיע סרטן תאי הקשקש ומי נמצא בסיכון מוגבר?

כנראה שהסיבה המרכזית להתפתחות קרצינומה של תאי הקשקש, כמו גם סוגים נוספים של סרטן העור, היא חשיפה לקרינה האולטרה סגולה, של קרני השמש וגם זו בטיפולים במיטות שיזוף. החשיפה לקרינה זו היא משמעותית כטריגר להיווצרות סרטן תאי הקשקש, ועל כן מעל 80% ממקרי המופעים של סרטן זה נמצאים באזורים החשופים לקרינה. 

מי שהם רגישים במיוחד לסוג זה של סרטן יהיו:

  • מי שיש להם נטייה תורשתית לסוג זה של סרטן. לא רק סיפורים משפחתיים של קרצינומה של תאי הקשקש מגדילים את הסיכוי להתמודד עם סרטן זה, אלא גם היסטוריה אישית של התמודדות עם סרטן העור. מי שכבר התמודדו עם סוג זה של סרטן, הסיכוי שלהם להתמודד איתו שוב הוא גבוה יחסית.
  • בעלי גוון עור ושיער בהירים
  • מי שסובלים ממחלות של העור, מפסוריאזיס, מכיבים ברגליים, או מי שיש להם צלקות 
  • מעשנים עלולים בסבירות גבוהה יותר לפתח סרטן תאי הקשקש באזורים החשופים לעשן הסיגריות כמו הפה, השפתיים, האף.
  • מדוכאי מערכת החיסון

איך מאבחנים סרטן של תאי הקשקש?

סרטן של תאי הקשקש מתחיל לעיתים קרובות כנגע עורי שאינו מעלה חשד. ברוב המכריע של המקרים הוא מתפתח באזורים שחשופים לשמש, כמו האף, הפנים, האוזניים, הכתפיים, גב האמות, וכדומה. מה שיעלה חשד קרצינומה של תאי הקשקש הוא נגע עורי, בדרך כלל אדמדם בעל שכבה מוקשחת בחלקו העליון, שאינו נרפא ואולי הוא אף מתפשט או שניתן לשים לב שהוא משנה צורתו.

כדאי לשים לב לתופעות כגון אלה:

  • נגע חדש בעור, בדרך כלל בעלת מרקם צלקתי או דמוי גלד
  • המיקום הוא בדרך כלל באזור החשוף לאור השמש או קשור לחשיפת העור לקרינה במיטות שיזוף
  • הגוון באזור הנגע הוא אדמדם ושטח האזור הנגוע מתפשט באיטיות
  • הנגע אינו נרפא
  • עשוי להיות כאב קל, צריבה או גרד במקום

חשוב לציין כי יש מקרים בהם סרטן תאי הקשקש מתפתח במיקומים קשים יותר לזיהוי כמו בחלל הגרון, בוושט, בצוואר הרחם וברקמות ריריות אחרות. במקרים כאלה בדרך כלל מתגלה הגידול בבדיקות שגרתיות או בבדיקות אבחון לפתולוגיות אחרות. 

איך מטפלים בסרטן תאי הקשקש?

סרטן תאי הקשקש הינו סרטן בעל שיעורי החלמה גבוהים ונדיר שהוא מתפשט או שולח גרורות לאיברים ואזורים אחרים. במעל 95% מן המקרים, הטיפול היחיד שיינתן הוא טיפול כירורגי בשיטת ניתוח מוס (MOHS). בהליך זה נכרת האזור הנגוע והשוליים שנותרו נשלחים לביופסיה תוך כדי ההליך. אם נמצאים תאים סרטניים בשוליים שנשלחו לבדיקה, נכרת שטח נוסף מהיקף האזור הנגוע לכך הלאה, עד שהביופסיה חוזרת ללא סימני תאים סרטניים. במידה והליך זה אינו אפשרי או אינו מספק או שהגידול בשלב מתקדם, ייתכן שיהיה צורך לשלב טיפולי קרינה או כימותרפיה או טיפולי אימונותרפיה, להשגת החלמה מלאה. 

כאמור, סיכויי ההחלמה בסרטן של תאי הקשקש הם גבוהים, והסרטן בדרך כלל לא מתפשט. עם זאת, מי שכבר חלו בסרטן העור (שב – 75% מן המופעים שלו הוא מופיע כסרטן של תאי הקשקש) הם בסבירות גבוהה להתמודד עם חזרת המחלה בעתיד ועל כן חשוב להקפיד על בדיקות שגרתיות של נגעים חדשים אצל רופא עור מיומן.