/
/
ניתוח קטרקט בלייזר מול ניתוח קטרקט ידני

ניתוח קטרקט בלייזר מול ניתוח קטרקט ידני

כ-40% מהאוכלוסייה מעל גיל שישים יסבלו מקטרקט, בעין אחת או בשתיהן, ושיעורי המחלה עולים עם הגיל. קטרקט, או בעברית ירוד, היא מחלת עיניים שגורמת לעכירות של העין ולפגיעה מתדרדרת והולכת באיכות הראייה. זוהי הסיבה הנפוצה ביותר לפגיעה משמעותית בראייה, עד כדי עיוורון, אצל בני הגיל השלישי.

 

מומחים רלוונטיים

מי שמאובחנים כסובלים מקטרקט, עומדים בפני שתי אלטרנטיבות להתמודדות עם המחלה: האפשרות הראשונה היא להסתפק במעקב בלבד, כאשר לא קיים טיפול שמרני שיכול לסייע בטיפול או בהאטת קצב ההתפתחות של המחלה. ניתן להתאים את משקפי הראייה לקצב ההתפתחות של המחלה ולעקוב אחר התדרדרות איכות הראייה בביקורים תכופים אצל רופא העיניים. האפשרות השנייה היא ניתוח קטרקט. מדובר בהליך נפוץ מאוד, ובעל סיכויי החלמה גבוהים, במהלכו עדשת העין העכורה מוחלפת בעדשה מלאכותית. 

בשנים האחרונות הפך ניתוח הקטרקט באמצעות לייזר נפוץ יותר, כאשר הוא מציע דיוק רב יותר במהלך ביצוע החתך בעין טרם החלפת העדשה, החלמה טובה וחזרה מהירה יותר ופחות סיכויים לסיבוכים. מתי ניתוח לייזר הוא הבחירה הנכונה לניתוח קטרקט, ומה ההבדלים המהותיים בין ניתוח קטרקט בשיטה הידנית לבין ניתוח קטרקט בלייזר? על כל אלה ועוד – בסקירה שלפניכם.

מהו ניתוח קטרקט, ומתי חשוב לשקול אותו?

עדשת העין היא מעין רקמה עגולה, שקופה וגמישה, הממוקמת מאחורי הקשתית והאישון ותפקידה לשבור את האור בצורה המאפשרת למוח לעבד את התמונה המשודרת מהעין. עם השנים עדשת העין משתנה והיא מאבדת משקיפותה והופכת עכורה. במקרים כאלה, לא ניתן לעצור את התפתחות המחלה או לשפר את העכירות, אולם ניתן להחליף את עדשת העין בעדשה חדשה מלאכותית. 

החל מגיל 60, הסיכוי להתפתחות של קטרקט בכל אחת מן העיניים עומד על לפחות 40%, וככל שהזמן עובר, הסיכוי לקטרקט עולה. עכירות העדשה בתחילתה מאפשרת ראייה טובה דיה, במיוחד כאשר נעשה שימוש במשקפי ראייה המאפשרים ראייה טובה דיה ותיקון חלקי לפחות של עיוותי הראייה הנוצרים על ידי עכירות העדשה. ביחד עם זאת, אצל כל הסובלים מקטרקט, המחלה מתפתחת במהירות משתנה, וכאמור, הפתרון היחיד הוא פתרון ניתוחי. במילים אחרות, אצל מי שסובל מקטרקט, הליך כירורגי לתיקון הקטרקט הוא רק עניין של זמן. 

לדברי ד"ר אליה לוינגר, מנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' בתל-אביב וב'עתידים מדיקל סנטר' ברמת החייל: "על פי הערכות של מומחים, טכנולוגית הלייזר החדשנית בניתוחי קטרקט מאפשרת לרופאי העיניים לבצע ניתוח מדויק יותר בהשוואה לניתוח הידני הנפוץ. מחקרים שבדקו את היעילות והבטיחות של ניתוח קטרקט בלייזר גילוו ששיעור ההצלחה שלו הוא גבוה ביותר וכן הוא משיג תוצאות טובות ביותר".

 

כיצד מבוצע ניתוח קטרקט?

 

בישראל מבוצעים בכל שנה מעל 60,000 ניתוחי קטרקט, עד לאחרונה מרביתם בוצעו בשיטה ידנית. הניתוח הוא פשוט יחסית, והוא מבוצע בהרדמה מקומית וטשטוש, ואפילו לא בהרדמה מלאה. במהלך הניתוח מבוצע חתך בקרנית העין, העדשה העכורה מפורקת בעדינות ומוצאת דרך החתכים. עדשה סינטטית חדשה מוכנסת אל קופסית העדשה כשהיא מקופלת, ונפרשת במקומה לאחר הכנסתה. ההליך אורך כשלושים דקות ועל אף שלאחר הניתוח העין חבושה ותידרש להחלמה, השיפור בראייה הוא בדרך כלל מיידי ומשתפר בימים שלאחר הניתוח. 

איך מבוצע ניתוח קטרקט בלייזר?

ניתוח קטרקט מכיל חמישה שלבים:
•    השלב הראשון: ביצוע חתכים עדינים, באורך של כ – 2.5 מ"מ, בקרנית העין
•    השלב השני: פעירת אזור בקופסית העדשה המאפשר להגיע אל העדשה העכורה
•    השלב השלישי: פירוק העדשה העכורה
•    השלב הרביעי: הוצאת העדשה העכורה מבעד לאזור הפתוח
•    השלב החמישי: מיקום עדשה בהירה וחדשה במקום העדשה שהוצאה

בניתוח קטרקט בלייזר, שלושת השלבים הראשונים מבוצעים על ידי מכשיר לייזר המבצע את ההליך בדיוק שקשה לחקות ביד אדם, מקצועית ככל שתהיה. הוצאת העדשה המפורקת ומיקום העדשה החדשה עדיין מבוצעים על ידי הרופא המנתח, אולם מעורבות הלייזר בשלבים הראשונים של ההליך משנה באופן דרמאטי גם את מהלך הניתוח וגם את תוצאותיו.

מהם היתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר?

ניתוח קטרקט בלייזר מקצר את זמן הניתוח, ומפחית את הסיכון ל"שגיאות אדם" או לאי דיוקים בשלבי החיתוך והחיתוך של העדשה הקיימת. על פי מחקרים שבוצעו לאחרונה, התוצאות בניתוח קטרקט בלייזר הן מדוייקות ומשביעות רצון יותר, והסיכויים לסיבוכים הם נמוכים יותר. בנוסף, מהלך ההחלמה הוא קצר יותר, וההתאמה של העדשה היא טובה יותר במקרים הרגילים מפני שהפתחים המבוצעים על ידי מכשיר הלייזר מאפשרים פעילות מדוייקת הן בהוצאת העדשה העכורה והן במיקום העדשה החדשה. 

הנה עוד יתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר על פני ניתוח קטרקט ידני:

  • דיוק רב יותר בביצוע הניתוח:

השימוש בטכנולוגיית לייזר מאפשר יצירת פתחים מדויקים באורך מינימאלי בקרנית בדיוק רב יחסית לזה המתקבל בניתוח הידני. המשמעות היא זמן החלמה קצר יותר וסיכויי הצלחה גבוהים יותר.

  • קרן הלייזר יוצרת פתח מדוייק בקופסית העדשה

הפתח הוא עגול בצורה מושלמת, מה שמסייע גם להוצאת העדשה העכורה וגם להכנסה ופריסה של העדשה החדשה, בדיוק רב. 

  • פירוק העדשה באמצעות קרן לייזר מבוצע בדיוק רב

עדשת העין היא קרום דק ועדין, שבמהלך ניתוח קטרקט ידני מפורקת ומוצאת בחתיכות דרך הפתחים שבוצעו בשלבי הניתוח הקודמים. במקרים של פירוק אגרסיבי מידי של העדשה הישנה עולה הסיכון לפגיעה בקרנית העין, ליצירת בצקת בקרנית או לפגיעה בתאי האנדותל. הפירוק של עדשת העין באמצעות קרני לייזר מבוצע באופן מדוייק ומפחית אף יותר את הסיכון לפגיעה באיברים הסמוכים בשל הפחתת הלחץ בשימוש בלייזר.

  • מיקום מדוייק יותר של העדשה החדשה

בכל מקרה של צורך בהשתלה של עדשת פרימיום, המאפשרת מעבר לתיקון הקטרקט עצמו גם תיקון של עיוותי ראייה (כמו עדשות המתקנות צילינדר או עדשות מולטי פוקאליות לתיקון ראייה בטווחים שונים, לקרוב ולרחוק), הפתחים הנוצרים על ידי מכונת הלייזר הם מתאימים הרבה יותר להחדרת העדשה ביחס לפתחים הנוצרים בניתוח ידני. כך, בהשתלת עדשות פרימיום יש להעדיף בדרך כלל ניתוח קטרקט מבוסס לייזר על פני ניתוח ידני.

  • עדיפות למקרי קיצון של ניתוחי קטרקט

בכל מבנה עיניים פחות סימטרי, ניתוח קטרקט בלייזר יספק דיוק רב יותר ביחס לניתוח קטרקט ידני. כך, במקרים של קטרקט חריף, שבו עדשת העין עכורה מאוד והסיכוי לפגוע באיברים סמוכים במהלך הפירוק שלה הוא גבוה, או במקרה של מבנה עיניים צר וצפוף הדורש דיוק אופטימאלי מצד הרופא המנתח, ניתוח קטרקט מבוסס לייזר עשוי לספק תנאים טובים יותר להצלחה.

למי מתאים ניתוח קטרקט בלייזר, ומי פחות מתאים לסוג זה של ניתוח?

כאמור, ניתוח קטרקט המתבצע היום גם בשיטה ידנית וגם בשיטה מונחית לייזר, מאפשר דיוק רב יותר בשלבים הראשונים של ביצוע החתך בקרנית העין, פתיחת בפת בקופסית העדשה, ופירוק והוצאת העדשה העכורה טרם הכנסת העדשה החדשה. שילוב טכנולוגיות לייזר בניתוח מאפשר תוצאות מדוייקות יותר, החלמה קצרה יותר וסיבוכים מופחתים. 

השילוב של טכנולוגיות לייזר מאפשר ניתוח מוצלח גם אצל אנשים בעלי מבנה עיניים צר במיוחד או מאתגר וגם במקרים של קטרקט בשל, כשהעדשה כבר עכורה לחלוטין והוצאתה תדרוש הפעלת יותר מיומנות בתהליך הפירוק שלה, מבלי לערב את איברי העין הסמוכים.
ביחד עם זאת, לא כל מטופל מתאים לניתוח קטרקט בלייזר. בדרך כלל, אצל חולים הסובלים מגלאוקומה ובמקרים של חולים שאישון העין שלהם אינו מתרחב בתנאי תאורה מתאימים, או אצל מי שמבנה העין שלהם אינו מאפשר שילוב של טכנולוגיות לייזר בביצוע ניתוח הקטרקט, יעדיף הרופא המטפל לבצע ניתוח קטרקט ידני על מנת לבצע התאמה מושלמת בתנאי ביצוע ההליך. 

עוד חשוב לדעת, כי בישראל כיום הבחירה בין ניתוח קטרקט ידני וניתוח קטרקט בשילוב טכנולוגיית לייזר מתאפשרת בעיקר עבור מטופלים שבוחרים לעבור את ההליך במסגרת פרטית. שם, עלויות ההליך הן שונות ביחס לניתוח קטרקט במסגרת הציבורית של קופות החולים, המסופקת לכל אזרחי ישראל ללא עלות.

בצילום: מכשיר הלייזר שבו עושים שימוש ברשת מרפאות "עיניים"

המחירים של ניתוח קטרקט במסגרת פרטית

מי שבוחרים לבצע את ניתוח הקטרקט במסגרת פרטית, יוכלו לבחור במסגרת רפואית מקצועית המתמחה בניתוחי קטרקט בלייזר. ניתוחים אלה הם נפוצים בשנים האחרונות בישראל ומאפשרים, כאמור, מעבר להוצאה של העדשה העכורה גם התאמה של עדשת פרימיום שתספק מענה למקרים של צילינדר או של צורך להשתמש במשקפי מולטי פוקל לתיקון ראייה מקרוב ומרחוק. 

יתרון נוסף של ניתוח קטרקט במסגרת הרפואה הפרטית היא גמישות גבוהה יותר בלוחות הזמנים לטיפול, כך שניתן יהיה בדרך כלל לקבוע את תאריך הניתוח למועד שיתאים לכם, בעוד מועדי הניתוח במסגרת הרפואה הציבורית הם בדרך כלל קשיחים ורחוקים יותר.
סדרי הגודל של מחירי ניתוח קטרקט מונחה לייזר במרפאה פרטית עומדים על 4,500-8,000 ₪, כאשר ניתוח קטרקט הכולל השתלת עדשת פרימיום הוא יקר יותר מניתוח קטרקט שגרתי. 

מי שמחזיקים ביטוחי בריאות פרטיים יהנו בדרך כלל מהחזרים מלאים עבור עלויות הניתוח, כך שיוכלו לבחור במסגרת הרלוונטית עבורם לביצוע ניתוח מונחה לייזר בעלויות מופחתות. 

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך