/
/
ניתוח קטרקט בלייזר

ניתוח קטרקט בלייזר - כל היתרונות

קטרקט, או בעברית ירוד, הינה מחלה פרוגרסיבית במהלכה עדשת העין הופכה עכורה ומעבר קרני האור אל הרשתית נפגע. ארגון הבריאות העולמי מיקום את הקטרקט במקום הראשון בגורמים לפגיעה באיכות הראייה בעולם, ומוערך שיותר מ – 40 מיליוני אנשים סובלים מקטרקט במדינות העולם, כמעט 50% מהם יגיעו למצב של עיוורון.

בישראל לבד, 40% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלת מקטרקט ובכל שנה מבוצעים עשרות אלפי ניתוחי קטרקט (האומדן למספר ניתוחי הקטרקט לשנת 2020 עומד על לא פחות מאשר 50,000), ניתוחים שבמהלכם עדשת העין העכורה מוסרת ובמקומה מונחת עדשה מלאכותית.

רק בשנת 2010 קיבל מכשיר הלייזר המשמש לביצוע ניתוחי קטרקט אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקני – ומאז ועד היום, ניתוח קטרקט בלייזר מציע יתרונות רבים על פני ניתוח קטרקט בשיטה המסורתית. מהו ניתוח קטרקט בלייזר, מתי כדאי לשקול אותו ומה יתרונותיו על פני ניתוח הקטרקט בשיטה המסורתית?

 

מומחים רלוונטיים

מחקר חדש מצא כי ניסיון המנתח בניתוח קטרקט הוא הכרחי!

חוקרים מהמחלקה לרפואת עיניים בבתי החולים Rigshospitalet – Glostrup ו-Nordsjællands-Hillerød ביצעו מחקר תצפיתי והשוו בין מנתחי קטרקט צעירים (ביצעו פחות מ-150 ניתוחים) לעומת מנתחים מנוסים (שביצעו מעל 1,000 ניתוחים). החוקרים בדקו את החולים לפני הניתוח, יום אחד אחרי ואז שלושה שבועות אחרי הניתוח ומצאו כי ניתוחים שבוצעו על ידי מנתחים צעירים הסתיימו בחדות ראייה פחותה באופן מובהק (ירידה ממוצעת ב-3.6 אותיות) ועובי קרנית גדול יותר (26.7 מיקרומטר בממוצע) ביום הראשון לאחר הניתוח, לעומת המנתחים המנוסים.

המסקנה של החוקרים הייתה כי לניסיון של המנתח יש השפעה גדולה על חדות הראייה ועובי מרכז הקרנית בתקופה המיידית לאחר הניתוח. המסקנה שלהם מראה בעצם כי יש צורך בשיפור מיומנותם הטכנית של מנתחים בתחילת דרכם ולחקור את השפעתן של תוכניות הכשרה שונות.

ניתוח קטרקט – מתי חשוב לשקול אותו?

כדאי לדעת – קטרקט אינה מחלה שניתן לרפא או לשלוט בקצב ההתקדמות שלה. מרגע האבחון של המחלה, צפויה התדרדרות במצב הראייה עד למצב של עיוורון. השאלה, אם כן, אינה האם כדאי לשקול ניתוח קטרקט – אלא מתי.

כאשר מדובר בחולים מבוגרים מאוד, שאינם פעילים והסובלים מעוד מצבים רפואיים שפוגעים בשגרה ובאיכות החיים שלהם, ייתכן שכדאי לדחות את ההחלטה לביצוע ניתוח קטרקט על מנת שלא לגרום להם עוד סבל. אולם כאשר מדובר בחולים פעילים, שאיכות הראייה המתדרדרת מפריעה את שיגרת החיים שלהם – חשוב לשקול ניתוח קטרקט, על מנת להשיב את איכות הראייה למצב איכותי ולהמשיך ליהנות מחיים מלאים, פעילים ושמחים.

היתרונות של ניתוח קטרקט על פני ניתוח מסורתי

עוד לפני השימוש בטכנולוגיית לייזר לניתוחי קטרקט, היה מבוצע הניתוח באופן ידני. הרופא המנתח היה מבצע פתחים בקרנית ובקופסית העדשה של העין, מפרק את העדשה הקיימת ומניח במקומה עדשה חדשה וצלולה. כיום, את החתכים בקופסית ובקרנית מבצעת מכונת לייזר בעלת שיעורי דיוק שאינם אנושיים ושיעורי הצלחה שמתקרבים ל-100%, ללא טעויות אנוש. 

בשנת 2011 בוצע מחקר שהשווה את תוצאות ניתוח הקטרקט לאורך זמן בקבוצת מנותחים בשיטה המסורתית מול קבוצת מנותחים בלייזר.

היתרונות שמצא המחקר לניתוח קטרקט בלייזר היו רבים, הנה כמה מהם:

  • ניתוח קטרקט בלייזר מתאפשר גם במצבים בהם ניתוח קטרקט בשיטה מסורתית הוא מורכב במיוחד או אפילו בלתי אפשרי, כמו למשל אצל אנשים בעלי מבנה עין צר במיוחד או בטיפול בקטרקט במצב מתקדם (קטרקט "בשל").
  • הדיוק הרב בביצוע החתכים באיברי העין מאפשר חיתוכים קטנים יותר, והחלמה מהירה יותר.
  • תהליך הפירוק של העדשה העכורה בוצע במהירות, בדיוק, ותוך ופעלת פחות לחץ. נושא זה הפחית את המקרים של נזק לקרנית ולתאי האנדותל בה, ובאופן כללי לנזקים בעין בעקבות הניתוח.
  • פחות מקרים של בצקת בעין נראו לאחר ניתוח קטרקט בלייזר ביחס לניתוחים בשיטה המסורתית.
  • מיקום העדשה החדשה הוא מדויק יותר, נושא חשוב במיוחד כאשר יש תפקידים נוספים לעדשה החדשה, כמו תיקון ראייה לתיקון אסטיגמטיזם או בהנחה של עדשות מולטי פוקאליות. בעדשות כאלה, הנחה מדוייקת משפיעה על איכות הראייה, ועל כן ניתוחי הלייזר היו מוצלחים יותר.

חזרה של קטרקט לאחר ניתוח

תופעה נפוצה היא חזרה של אותה עכירות אופיינית בראייה אפילו מספר שבועות לאחר הניתוח. במקרים כאלה, בדרך כלל ניתן לבצע תיקון קל בקופסית העדשה ולתקן את העכירות גם ללא ניתוח נוסף.

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך