/
טיפים רפואיים
/
איך מחשבים bmi

איך מחשבים bmi

מדד מסת הגוף (BMI – Body Mass Index) הוא המדד המקובל ברפואה המערבית של ימינו, על מנת לקבוע אם משקל הגוף הוא תקין, נמוך או גבוה – ובכמה. החישוב של מדד מסת הגוף לוקח בחשבון את הגובה והמשקל של הנבדק, והבחינה אם ה-BMI תקין או לא מבוצעת בהשוואה למדדים תקינים, על פי מין הנבדק וגילו. איך מחשבים את מדד מסת הגוף, ומה התוצאה אומרת עליכם? על כל זאת ועוד – לפניכם.

מהו מדד מסת הגוף, ולמה הוא חשוב?

בעוד השמנת יתר כבר מזמן קיבלה את התואר הלא מחמיא "המגיפה של המאה ה-20", ושיעורים גבוהים של מבוגרים, עם שיעורים עולים והולכים של ילדים החל מגילאי בית הספר היסודי, סובלים מהשמנת יתר – קשה לקבוע עד כמה סובל אדם מהשמנת יתר רק על ידי בירור משקל הגוף שלו, מכיוון שיש עוד משתנים שמשפיעים על דירוג התוצאה, כמו למשל הגובה שלו והמין שלו, כאשר אצל גברים המשקל לאותו גובה הוא באופן טבעי גבוה יותר. השימוש במדד מסת הגוף ברחבי העולם הוא מקבול כבר מהמאה ה-19, והוא מספק אומדן טוב מספיק (אם כי לא מושלם) לרמות השומן בגוף. 

השמנת יתר מקושרת לתסמונת המטבולית ולמגוון לא מבוטל של מחלות קשות, ביניהן סוכרת, מחלות לב וכלי דם, ועוד רבות. השמנת יתר מקושרת גם לתוחלת חיים נמוכה יותר, ולאיכות חיים ויכולת פעילות נמוכות. זו הסיבה שהרפואה מבקשת לעקוב אחר משקל הגוף לצד מדדי בריאות אחרים, ולבדוק האם מטופל סובל מתת משקל או ממשקל עודף. ניתוחים בריאטריים כמו קיצור קיבה ומעקף קיבה למשל, שנועדו לטפל בהשמנה חולנית ואפילו בסוכרת, תלויים במידה מסויימת גם במדד ה-BMI של הגוף. 

מדד מסת הגוף, מאנגלית Body Mass Index או BMI בקיצור, הוא ערך הנגזר מן המשק והגובה שלנו. BMI מוגדר כאינדקס, או מדד של מסת הגוף, או המשקל שלנו בקילוגרמים, חלקי ריבוע הגובה שלנו במטרים. הערך המתקבל עבור ה – BMI הוא ערך אוניברסאלי שנהוג להתייחס אליו לפי קטגוריות משקל שונות, מרסון יתר ועד השמנת יתר חולנית.

ישנם טבלאות ותרשימים המציגים את מדד מסת הגוף כפונקציה של המשקל והגובה באמצעות קווי מתאר וצבעים עבור קטגוריות BMI שונות. כך למשל צבע כחול בהיר עבור מדד מסת גוף עד 18.5 (מסמל תת משקל), צבע ירוק עבור מדד מסת גוף בין 18.5 ל - 24.9 (מסמל משקל תקין), צבע כתום עבור BMI בין 25 ל - 29.9 (מסמל עודף משקל קל), צבע אדום בהיר עבור מדד מסת גוף בין 30 ל -34.9 (מסמל השמנת יתר מדרגה אחת), צבע אדום כהה עבור BMI בין 35 ל - 39.9 (מסמל השמנת יתר מדרגה שתיים) וצבע כהה עוד יותר עבור BMI מעל ל - 40 (מסמל השמנת יתר מדרגה שלוש ומעלה, השמנת יתר חמורה ומסוכנת לבריאות).

מדד מסת הגוף יכול לשמש ככלי לקביעת מתאם כללי בין קבוצות באוכלוסייה לסיכון לחלות במחלות הקשורות בעודף משקל. למרות שקל להשתמש במדד ה - BMI, על ידי חישוב כללי פשוט, הוא מוגבל ברמת הדיוק של הנתונים שניתן לדלות ממנו. מדד ה - BMI משמש את ארגון הבריאות העולמי כסטנדרט לרישום סטטיסטיקה מאז תחילת שנות ה - 80.

אפשר לעשות הרבה על מנת להוריד את מדד מסת הגוף. כך למשל לעיתים מספיק פשוט להפוך לפעילים יותר פיזית (לוותר על מה שמכונה "אורח החיים היושבני" האופייני לחיים המודרניים, פחות לשבת ויותר לעמוד, ללכת, לרוץ, לשחות, לטפס במדרגות ובאופן כללי להיות יותר בתנועה). מומלץ לכל אחד לאמץ שגרת אימון גופני, מומלץ בחום להוסיף לשיגרת החיים שני אימונים בשבוע בני כשעה כל אחד, ולהקפיד גם על לפחות 45 דקות בשבוע של פעילות שמעלה את הדופק, המכונה פעילות סיבולת לב – ריאה; עוד, על מנת להפחית את הערך המתקבל במדד ה – BMI ניתן לצמצם צריכת קלוריות, לעבור לצרוך מזון עשיר בסיבים תזונתיים ובחלבונים ולצרוך פחות שומנים, פחמימות וסוכרים. שמירה על תזונה בריאה ושגרת יום פעילה היא ערובה לכך שברבות הזמן נגיע למדד מסת גוף תקין ולא נהיה בקטגוריה המעידה על סכנה להתפתחות מחלות כלשהן הקשורות לעודף משקל. עוד חשוב לזכור שגם להיות בתת משקל אינו דבר בריא. בעיות בריאותיות העלולות לנבוע ממדד מסת גוף נמוך מדי (קטן מ - 18.5) עשויות להיות אוסטאופורוזיס (בריחת סידן מן העצמות), דלדול רקמת שריר ובעיות מטבוליות למיניהן.

מה יהיה מדד מסת גוף תקין?

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות הוא הגוף הקובע את תחומי התקינות של מדד מסת הגוף, ובאופן גורף ניתן לומר שמדד מסת גוף תקין הוא בין 18.5 ל – 24.9. מי שמדד מסת הגוף שלו נמוך מ – 18.5 סובל מתת משקל – בעיה בריאותית לא פשוטה שבעקבותיה חשוב לבדוק אפשרות לתת תזונה. מי שמדד מסת הגוף שלו מעל 24.9 סובל מעודף משקל, כאשר BMI של מעל 35 מכונה מצב של השמנת יתר מדרגה שנייה, ומי שה – BMI שלו מעל 39 סובל מהשמנת יתר חולנית. 

כאמור, באופן כללי מסת גוף תקין הוא תוצאה של חישוב המשקל בקילוגרמים חלקי ריבוע הגובה במטרים. עבורנו הישראלים, במקרים בהם התוצאה היא בין 18.5 ל - 24.9 מדד מסת הגוף נחשב תקין. כך למשל אצל מי שגובהם מטר ושבעים ומשקלם 65 קילוגרמים, חישוב מדד מסת הגוף יהיה 65 לחלק לאחד נקודה שבע בריבוע, התוצאה היא 22.49, ערך הנמצא בקטגוריית משקל הגוף התקין (בין 18.5 ל - 24.9). כדאי לדעת שייתכנו הבדלים בערכי BMI בקטגוריות השונות עבור אוכלוסיות שונות, כך למשל BMI של 24 נחשב תקין עבור אירופאים (כולל עבורנו הישראלים) אולם נחשב כמעיד על עודף משקל אצל אסייתים החיים בחלק ממדינות המזרח הרחוק, הונג קונג וסינגפור.

חשוב להבין שמדד מסת הגוף יכול לשמש רק ככלל אצבע וישנם מצבים בהם תוצאה שונה מזו של קטגוריית ה - BMI התקין אינה מעידה על בעיה של השמנה. כך למשל אצל ספורטאים שיש להם מסת שריר רבה, ולכן גם משקל גוף גבוה. תוצאת חישוב רגיל של מדד מסת הגוף של מרים משקולות השוקל 100 קילוגרמים וגובהו 1.78 מטרים תהיה 100 לחלק ל - 1.78 בריבוע כאשר התוצאה היא 31.56, לכאורה השמנת יתר מדרגה אחת אך בפועל מדובר באדם בריא לו מסת שריר גבוהה במיוחד. תוצאות דומות נצפות אצל שרירנים בוני גוף (Body Builders).

גם אצל ילדים לא מקובל להתייחס לקטגוריות הרגילות אליהן שייכות תוצאות המשוואה לחישוב מדד מסת הגוף. אצל ילדים מקובל לערוך את חישוב מדד מסת הגוף כרגיל ולערוך השוואה לתוצאות כלל הילדים באותה שכבת גיל. ילדים שיחשבו סובלים מעודף משקל הם רק אלה שהתוצאה שלהם היא באחוזון ה - 85 ומעלה.

עוד חשוב לדעת שטווח BMI אידאלי משתנה לפי מוצא, כך למשל מה שנחשב תקין עבור אירופאים ייחשב גבוה עבור אסייתים וכן הלאה. כך למשל בהונג קונג משקל תקין נחשב רק עד מדד מסת גוף של 22.9 ולא 24.9, כך גם בסינגפור שם מקובלת חלוקה לארבע קטגוריות בלבד, מתחת ל - 18.5 תת משקל, בין 18.5 ל - 22.9 משקל תקין, בין 23 ל - 27.4 משקל עודף המעיד על סכנה קלה להתפתחות מחלות כגון מחלת לב כלילית, עודף לחץ דם, שבץ וסכרת, ומעל 27.5 מדד מסת גוף המעיד על השמנת יתר (Obesity) בדרגות חומרה שונות, העלולות להעיד על סכנה חמורה להתפתחות מחלות כגון מחלות לב, סכרת, שבץ, סינדרום מטבולי, לחץ דם גבוה ועוד.

איך מודדים את מדד מסת הגוף?

חישוב מדד מסת הגוף מבוצע על ידי חלוקת המשקל בקילוגרמים לריבוע הגובה במטרים. לדוגמה, מי שגובהו 1.70 מטרים ומשקל הגוף שלו 70 ק"ג – מדד מסת הגוף שלו יחושב כך: 70/1.702 . במקרה הזה, אגב, התוצאה היא 24.22 – משקל גוף תקין. 

ניתן לחשב את מדד מסת הגוף גם כאשר המשקל ניתן בליברות והגובה באינצ'ים, במקרים כאלה יש להכפיל את תוצאת חלוקת המשקל בריבוע הגובה ב - 703. כך למשל אצל מי שגובהם 1.65 ומשקלם 75 קילוגרמים מדד מסת הגוף יהיה 27.55 שפירושו עודף משקל,  165 סנטימטרים הם כמעט 65 אינצ'ים, 75 קילוגרמים הם 167.375 ליברות ואם נבצע את החישוב כך נקבל 167.375 לחלק ל-65 בריבוע כפול 703 – מדד מסת גוף של 27.85.

שימוש נפוץ במדד מסת הגוף הוא לשם הערכת מידת התאמת משקל הגוף של אדם למה שנחשב רצוי או נורמלי. חשוב להבין שהעודף או החוסר במשקל תלויים אמנם בשומן שנמצא ברקמות הגוף אולם תיתכנה גם סיבות נוספות כגון מסת שריר (מסת שריר גבוהה עלולה לגרום לחישוב מדד מסת גוף המראה כאילו על עודף משקל בעוד שבפועל מדובר באדם בריא).

לפי ארגון הבריאות העולמי BMI של 18.5 ומטה מצביע על תת משקל ועלול להעיד על תת תזונה, הפרעת אכילה או בעיה בריאותית אחרת. BMI גדול יותר מ - 25 מעיד, כך לפי החלוקה המקובלת לקטגוריות, על עודף משקל, BMI של 30 ומעלה נחשב השמנה (Obesity).

חישוב BMI אצל ילדים

לצערנו, בשנים האחרונות אנחנו רואים במדינות מערביות עלייה בשיעורים גבוהים במספר הילדים הסובלים מהשמנת יתר. אצל ילדים, בניגוד למבוגרים, מדד מסת הגוף מחושב באותה שיטה אולם על מנת לקבוע את דרגת ההשמנה לא משווים את תוצאת הילד הנבדק לסולם קבוע אלא לאחוזוני הגיל והמגדר שלו, המשתנים מידי שנה. ילדים שסובלים מעודף משקל הם הילדים הנמצאים באחוזון ה-85 ומעלה ביחס המשקל והגובה שלהם. 

חשוב להבין שמדד מסת הגוף משמש באופן שונה ככל שמדובר בילדים כאשר החלוקה לקטגוריות, כפי שנהוגה אצל מבוגרים, אינה תופסת. ה – BMI עבור ילדים מחושב באותו אופן כמו שנעשה החישוב עבור מבוגרים (משקל בקילוגרמים חלקי ריבוע הגובה במטרים). אולם, לאחר ביצוע החישוב, במקום השוואה לקטגוריות הקבועות (המעידות על תת משקל, משקל תקין, עודף משקל והשמנה בדרגות חומרה שונות) מבוצעת השוואה לערכים טיפוסיים אצל ילדים בגיל דומה. רק ילדים בעלי BMI נמוך מן האחוזון ה - 5 נחשבים ככאלה הנמצאים בתת משקל, ילדים עם BMI בין האחוזון ה - 85 ל - 95 נחשבים כסובלים מעודף משקל. מחקרים שנערכו בבריטניה בשנת 2013 מראים כי אצל בנות בין גילאי 12 ל - 16 מדד מסת הגוף הוא גבוה יותר מאשר אצל בנים בני אותו גיל בשיעור של 1.0 קילוגרם חלקי מטר מרובע בממוצע.

שמירה על מדד מסת גוף תקין אצל ילדים היא חשובה במיוחד היות ובשנות הילדות הגוף נבנה. עוד חשוב להקנות הרגלי תזונה נכונים בגיל צעיר אשר יאפשרו שמירה על מדד מסת גוף תקין גם לאורך שנות הבגרות.

הביקורת על ה-BMI

השמנת יתר היא מצב שגורם לפעילות שאינה מיטבית של מערכות הגוף – בזאת אין בכלל ספק. מי שסובלים מהשמנת יתר סובלים מבריאות רופפת של כלי הדם (כתוצאה מהצטברות של שומנים), מנטייה לסוכרת מסוג 2 (כתוצאה מצריכת כמות גבוהה של סוכרים ביחס לרמת הסוכרים בדם שהגוף מסוגל לפנות בהצלחה), ומעוד שפע של בעיות גופניות ובריאותיות. לצד זאת, מחקרים מראים שאיכות החיים, רמת הפעילות ואפילו תוחלת החיים של אנשים שסובלים מהשמנת יתר היא פחות טובה ביחס למה שאפשר לצפות למצוא אצל אנשים במשקל נורמטיבי. עולה, אם כן, שחשוב לאתר אנשים שסובלים ממשקל יתר ולהציע טיפול ו/או תמיכה בהתאם. למשל, הזכאות לניתוחים בריאטריים מותנית בתוצאות חישוב ה-BMI של מטופלים, כמו גם טיפולים אחרים נוגדי השמנה ומעודדי אורח חיים בריא ופעיל ושגרת תזונה איכותית. 

לצד זאת, ידוע כבר למשל שהצטברות שומן באזורים שונים מעלה את הסיכון למחלות תלויות השמנה. נושא פיזור השומן בגוף אינו נלקח בחשבון בחישוב ה-BMI, כמו גם נושא משקל השלד עצמו המשתנה מאדם לאדם. כך, ייתכן שהאבחון של אדם כסובל מהשמנת יתר הוא כללי מידי כשלוקחים בחשבון רק את ציון ה-BMI שלו. 

ידוע כי מדד ה-BMI, על אף הכלליות שלו, מהווה אמדן יעיל שתוצאותיו מתאימות לאיתור מי שסובלים מעודף משקל משמעותי הדורש טיפול. על כן, חישוב ה-BMI משמש כלי טוב לאיתור מי שמועדים לחלות במחלות אופייניות לתסמונת המטבולית ובמחלות אופייניות בהשמנת יתר, כאשר אנחנו זוכרים כי במקרים גבוליים של השמנת יתר קלה, ייתכן שמשקל השלד עצמו משפיע על התוצאות וכי פיזור השומן בגוף מהווה גם הוא מדד לסיכויים לסיבוכי ההשמנה. 

שיטות אחרות למדידת מסת הגוף

שיטות אחרות למדידת שומן בגוף כוללות מדידות של עובי קיפולי עור (עם מחוגה), שקילה תת-מימית, עכבה ביו-אלקטרית, קליטת רנטגן באנרגיה כפולה (DXA), ודילול איזוטופים 1,2,3. עם זאת, לא תמיד שיטות אלה זמינות, והן נחשבות ליקרות וגם צריכות להימדד על ידי צוות מיומן מאוד. יתר על כן, רבות משיטות אלה יכולות להיות עם נטייה לשוני במדידה בין משקיפים או מכונות, מה שמסבך את ההשוואות בין מחקרים לתקופות זמן.

  • אנשים מבוגרים, בממוצע, נוטים ליותר שומן יותר בגוף מאשר מבוגרים צעירים.
  • לספורטאים יש פחות שומן בגוף מאשר לאנשים שאינם ספורטאים.
  • נשים נוטות ליותר שומן גוף מאשר לגברים.

מהן ההשלכות הבריאותיות של השמנת יתר?

אנשים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר למחלות:

  • לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
  • כולסטרול LDL גבוה, כולסטרול HDL נמוך או רמות גבוהות של טריגליצרידים (דיסליפידמיה)
  • סכרת סוג 2
  • מחלת לב כלילית
  • שבץ
  • מחלת כיס המרה
  • דלקת מפרקים ניוונית (פירוק של סחוס ועצם במפרק)
  • דום נשימה בשינה ובעיות נשימה
  • סוגי סרטן שונים (רירית הרחם, השד, המעי הגס, הכליה, כיס המרה והכבד)
  • מחלות נפש כגון דיכאון קליני, חרדה והפרעות נפשיות אחרות
  • כאבי גוף, שרירים וקושי בתפקוד גופני

איך להוריד אחוזי שומן בגוף?

בגוף שלנו קיימים שני סוגי שומן: שומן שנמצא באיברים כמו לב, ריאות, כבד, טחול, כליות, מעי, שרירים וברקמות מערכת העצבים העשירות בשומן. שומן חיוני נמצא גם במערכת איברי המין הנשיים. תפקידו של השומן באיברים בגוף הוא לשמור על פעילות ביולוגית־פיזיולוגית תקינה והשמון שם הוא חיוני לבריאותינו.

הסוג השני של השומן הוא למעשה מאגרי שומן שנמצאים ברקמות השומן עצמן ותפקידן הוא לספק אנרגיה. סוג זה של שומן מכיל 83% שומן נקי, 2% חלבונים ועוד 15% מים. קיימים שני סוגים של שומן ברקמות: שומן בחלל הבטן אשר שומר על האיברים הפנימיים ומערכת העיכול ומגן מפני טראומות, מכות וכדומה וכן שומן תת עורי, המורכב מרקמת שומן שנמצאת מתחת לעור ומספקת בידוד ושמירה על טמפרטורת הגוף. זה השומן שאנו רוצים לצמצם כאשר מדוברים על ירידה באחוזי שומן.

על מנת להשיג את המטרה של ירידה באחוזי השומן, עלינו להקפיד על שינויים בתפריט שלנו:

  1. עלינו להפחית את כמות הקלוריות היומית שאנו צורכים בתפריט, על מנת לאפשר שריפת שומן ממאגרי השומן שבגופנו, על ידי בניית תפריט מסודר.
  2. עלינו לאכול מספיק חלבון, למרות שמומלץ לצרוך פחות קלוריות וזאת על מנת לשמר את מסת השריר.
  3. פחמימות נותנות את הכוח לבנות את השריר ותפקודי הגוף החיוניים ועלינו לתכנן את כמות הפחמימות הנכונה בתפריט שלנו.
  4. חשוב להפחית בצריכת השומן שאנו מקבלים מהמזון במיוחד בדיאטה שמטרתה ירידה באחוזי השומן.
  5. כדי לאפשר לגוף לשרוף שומן בצורה יעילה חייבים לשתות הרבה מים במסגרת התפריט.