/
/
ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי – היתרונות, הסיכונים, ומתי הוא מומלץ

ניתוח בריאטרי הוא ניתוח הרזייה, והוא מבוצע בשיטות שונות המתאימות למטופלים שונים, ברמת השמנה שונה ועם אחוזי הצלחה וסיבוכים שונים. בעשור האחרון הניתוחים הבריאטריים, החל מבלון בקיבה (ניתוח המבוצע באלחוש מקומי עם אחוזי הצלחה נמוכים יחסית בשמירה לאורך זמן על משקל גוף נמוך יותר) ועד לניתוח מעקף קיבה (שהוא הגדול והיעיל מבין הניתוחים הבריאטריים כיום, כמו גם המורכב ביותר) – ניתוחים המשמעותיות של אוכלוסיית העולם המערבי במאה ה – 21. 

מומחים רלוונטיים

אילו ניתוחים בריאטריים קיימים היום, ומה ההבדלים ביניהם?

כל ניתוח בריאטרי משנה במובן מסויים את מבנה מערכת העיכול על מנת להפחית את כמויות האוכל שהמטופל יכול להתמודד איתם ולהקדים באופן משמעותי את תחושת השובע במהלך האכילה. חשוב לדעת, בהקשר של כל אחד מהניתוחים הבריאטריים, שהקיבה היא שריר סתגלן, וללא שינויים באורח החיים כמויות האוכל שהמטופל יכול לאכול עלולות לגדול.

הסוגים הנפוצים של ניתוחים בריאטריים הם:

בלון קיבה - הליך שנחשב לא לחלוטין ניתוחי, הינו הליך של החדרת בלון אל הקיבה ומילוי הבלון במים פיזיולוגיים. הבלון תופס חלק ניכר מנפח הקיבה ואינו מאפשר לאכול את הכמות הרגילה של אוכל. סטטיסטית, בלון בקיבה מאפשר ירידה של כ – 15 ק"ג בממוצע בתוך חצי שנה. החדרת הבלון לקיבה הינה פעולה שאינה כירורגית, היא הפיכה והיא מתאימה למטופלים בעלי שיעורים קלים יחסית של משקל עודף.

טבעת קיבה - ניתן להקטין את נפח הקיבה על ידי החדרת טבעת סיליקון שתקיף ו"תסגור" את החלק העליון של הקיבה, ובכך לצמצם את כמות האוכל עד לתחושת שובע בכ – 20%. ההליך פשוט יחסית, הוא נערך בשיטה לפרוסקופית (זעיר-ניתוחית) ואורך כחצי שעה.

שרוול קיבה - אם צורת הקיבה כצורת שעועית נפוחה כאשר צינורות מערכת העיכול מתחברים אליה מלמעלה ומלמטה, בהליך שרוול קיבה "נסגרים" בתפירה או ממש בחיתוך החלקים הצדדיים של הקיבה להפחתת נפח הקיבה ביותר מ-50%. ניתוח שרוול לא רק מקטין את נפח הקיבה, אלא גם מקצר את תהליך העיכול ומפחית את שיעורי הספיגה של רכיבי התזונה (כולל שומנים, פחמימות, חלבונים, ויטמינים ומינרלים) ועל ידי כך משפיע בעוד דרך על ההשמנה – אולם גם על ספיגה רכיבים חשובים לתזונה מהאוכל (ועל כן יש צורך, בדרך כלל, ליטול תוספי תזונה לאחר ניתוח כזה). ההליך מבוצע בהרדמה מלאה והוא אורך בדרך כלל עד שעתיים.

ניתוח מעקף קיבה - הניתוח הבריאטרי של מעקף קיבה הוא הדומיננטי, האפקטיבי וגם בעל הסיכונים הרבים ביותר במשפחת הניתוחים הבריאטריים, מכיוון שלמעשה הוא מוציא מכלל פעילות כמעט את כל הקיבה כולה, ומחבר בין צינור העיכול העליון לתחילת המעי הדק. ניתוח מעקף קיבה הוא ניתוח ארוך יחסית, הוא מחייב מספר ימי אשפוז לאחריו והוא כולל תקופת החלמה איטית יותר – אולם הוא גם זה המתאים ביותר לבעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוה או למי שסובלים ממחלות רקע על רקע השמנה (כמו סוכרת, היפר ליפידמיה, ואחרות).

למי מתאימים ניתוחים בריאטריים?

המשתנה המרכזי להתאמה לניתוחים בריאטריים הוא מדד מסת הגוף של המטופל (ה – BMI), כאשר ניתוחים בריאטריים מאסיביים מתאימים לסובלים מהשמנת יתר חולנית, עם מדד מסת גוף גבוה מ-40, או גבוה מ-35 עם מחלות רקע. כמובן שבהליכים פשוטים יותר כמו בלון בקיבה, הקריטריונים להתאמה הם גמישים יותר ביחס להליכים בריאטריים מורכבים ומסוכנים יותר, כמו מעקף קיבה. חשוב לדעת כי מעבר להתאמה הגופנית לביצוע ניתוח בריאטרי, נבחנת גם ההתאמה הנפשית והמוכנות להליך, מכיוון שהליכים כאלה דורשים מחוייבות ושינוי הרגלים לטווח ארוך על מנת להצליח. 

איפה הכי נכון לעבור ניתוח בריאטרי?

כפי שכבר נרמז לאורך המאמר, ניתוחים בריאטריים הם ניתוחים שיש להם סיכוי משמעותי להשפיע על שינוי משקל הגוף ומדדים נוספים הנגרמים כתוצאה מהשמנה יתר (כמו סוכרים בדם, שומנים בדם, בריאות מערכת הלב וכלי הדם, סוכרת, ועוד) – אולם הם משפיעים באופן האופטימלי אצל מטופלים שמגיעים מוכנים לעבודה הקשה שתידרש מהם לאחר הניתוח, ומקבלים ליווי מקצועי בהיבטים הפיזיולוגיים כמו גם הפסיכולוגיים האופייניים למחלימים מניתוחי קיצור קיבה וניתוחים בריאטריים אחרים.

על כן, בבחירת מסגרת רפואית מתאימה לביצוע ההליך, מומלץ לבחור במוסד רפואי מקצועי, מאובזר, מנוסה – וגם כזה המציע ליווי לפני ולאחר ההליך. ניתן (ואולי אפילו מומלץ) לשקול מסגרת פרטית לביצוע ניתוח בריאטרי, בדרך כלל בכיסוי העלות על ידי ביטוח בריאות פרטי.