/
/
ניתוח קטרקט החלמה

8 טיפים להחלמה מהירה מניתוח קטרקט

קטרקט הינה תופעה של עכירות בעדשת העין, והיא מתפתחת בעיקר אצל בני הגיל השלישי (החל מגיל 60) באופן טבעי. ניתוח קטרקט הוא ניתוח החלפת עדשת העין בעדשה סינתטית. הוא אורך 10 דקות ושיעורי ההצלחה שלו גבוהים מאוד. מכיוון שאין תרופות לטיפול בקטרקט ואפשר רק להאט את התפתחותו אבל לא למנוע אותה – יש שימליצו על ניתוח קטרקט עם גילוי הסימנים הראשונים לעכירות בעדשה.

ההחלמה מניתוח קטרקט היא שונה מאדם לאדם: יש כאלה שיראו באופן ברור וחד כבר ביום שלאחר הניתוח, ויש מי שיסבלו מראייה מטושטשת עד שבועיים לאחריו. לפניכם שמונה טיפים חשובים להחלמה מהירה ובריאה לאחר ניתוח קטרקט.

 

מומחים רלוונטיים

1 – אל תנהגו ביום הניתוח (או עד שראייתכם תהיה בהירה וברורה)

אתם לא רוצים להיות מעורבים בתאונה חלילה בתקופת ההחלמה מניתוח קטרקט. על כן, דאגו שיהיה מי שיקפיץ אתכם חזרה הביתה לאחר הניתוח (כי כנראה שלא תראו בבירור, וייתכן שתעדיפו להימנע מתחבורה ציבורית כשעה לאחר שעברתם הליך כירורגי בעין). הביאו איתכם משקפי שמש כהים ונוחים.

2 – הקשיבו להוראות ההחלמה של הצוות שביצע את ההליך

אתם יוצאים מהמרפאה לאחר ביצוע ניתוח קטרקט כשהעין שעברה את ההליך חבושה או חסומה באמצעות רטייה. בדרך כלל תוכלו להסיר את הרטייה בתוך מספר שעות. הצוות הרפואי בוודאי ימליץ על מנוחה ביום או יומיים שלאחר ההליך, וייתכן שתתבקשו להמשיך ולהשתמש ברטייה המגנה על העין גם בימים שלאחר ביצוע ההליך, למשל בשעות הלילה. אף אחד לא יידע להנחות אתכם להחלמה מהירה באופן מדוייק יותר מהצוות הרפואי שביצע את ההליך – הקשיבו להוראות בתקופת ההחלמה, זה יגדיל משמעותית את הסיכויים להחלמה בטוחה ומהירה.

3 – מה שאסור לעשות מייד לאחר ההליך

התפקוד המיטבי של העין שלכם נובע גם מלחץ תוך עיני תקין, והעין שלכם רגישה מייד לאחר הניתוח. לכן, יש שימליצו על הקפדה יתרה על הלחץ התוך עיני. מה שעלול לשבש את הלחץ הזה הוא: הרמה של משאות כבדים, התכופפות (כך שכוח המשיכה פועל להגדלת הלחץ), עיטוש או שיעול. במידת האפשר – הימנעו מהגדלת הלחץ התוך עיני בימים שלאחר הניתוח. השתעלו בעדינות, אל תאצרו עיטושים (הוציאו אותם החוצה בכל הכוח... זה עשוי להיות מהנה!), הימנעו מהרמת משאות כבדים והשתדלו לנוח.

4 – אל תיבהלו מעיוותים בראייה בימים הראשונים לאחר הניתוח

לאחר הסרת הרטייה מהעין שעברה את ההליך, יש שמזהים מייד שיפור בראייה, ויש שמתארים עיוותים בראייה, כמו טשטוש בראייה הפריפריאלית (בזוויות העין), "גלים" בראייה וכדומה. התופעות האלה אמורות לעבור בתוך יום אחד, כשהעין מתרגלת לעדשה החדשה שלכם. קחו את הזמן, נוחו הרבה ואפשרו לעין להתרגל למצב החדש.

5 – הכירו את התופעות הנורמטיביות במהלך ההחלמה ופנו לקבל עצה מהצוות במקרה של תופעות מדאיגות

בימים הראשונים שלאחר הניתוח, העין עלולה להיראות אדומה, אולי תחושו יובש בעין או גירויים בה. כל אלה הן תופעות טבעיות ואתם לא צריכים לדאוג בנוגע אליהן. אם אתם מזהים תופעה חריגה, כאב או יובש בעין שלא חולפים בתוך מספר ימים או טשטוש בראייה שאינו חולף – פנו למרפאה וקבלו עצה מקצועית להמשך ההחלמה. 

6 – שמרו על העין שלכם היטב

על מנת למנוע זיהום בעין לאחר הניתוח, הימנעו מחשיפת העין לאבק, לכלוך, חול, וגם למקורות מים עומדים, כולל ג'קוזי ו"הוט-טאב", כולל בריכות ציבוריות ואפילו ים. הקפידו להשתמש במשקפי שמש כהים על מנת למנוע חשיפת העין המחלימה לבוהק אור השמש.

7 – אל תגעו בעין שלכם לאחר הניתוח

זו טעות לגרד, לשפשף, או לגעת בעין שלכם לאחר הניתוח. 

8 – הקשיבו לקול הפנימי שלכם

כשאתם מרגישים שהכל בסדר, הכל כנראה בסדר. זכרו שניתוח קטרקט הוא הליך קצר, נפוץ וממועט בסיבוכים. אבל אם עולה בכל התחושה ש"משהו לא לגמרי בסדר", אם אתם שמים לב לתסמינים או השפעות של הניתוח שלא חולפים או אם הראייה לא השתפרה – כדאי שתוכלו להתקשר לצוות הרפואי המספק לכם ליווי בתהליך ההחלמה, ואפילו לקפוץ לביקור, ולקבל את כל הטיפים הנוגעים למצב שלכם.

 

מאמרים נוספים שיעניינו אותך:

 

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך