/
/
צילום פנורמי

צילום פנורמי: לאיזה צורך הוא מיועד

במסגרת צילומי שיניים, הצילום הפנורמי נחשב לשיטת הצילום המקיפה והאיכותית ביותר המאפשרת קבלת תמונה רציפה של כל חלקי חלל הפה. צילום מסוג זה מאפשר קבלת תמונה נרחבת היות שהוא מורכב מאיחוד בין כמה תמונות רגילות. 

מומחים רלוונטיים

שימושיו של הצילום הפנורמי

הצילום הפנורמי מלמד על צורת הלסתות במלואה ועל השיניים הממוקמות בהן, ולכן צילום מסוג זה משמש כלי אבחוני ברפואת שיניים. בין השאר מאובחנים במסגרתו: מבנה עצמות הלסת ומיקום השיניים – לצורך בניית תוכנית לשיקום של הפה; עצבים וכלי דם עיקריים – למידה על מיקומם לצורך תכנון פעולות כירורגיות ושתלים; סינוסים מקסילריים (חללים בעצמות הלסת העליונה) – למידה על המבנה והצורה שלהם לצורך אבחון פתולוגיות בהם ולשם תכנון שתלים; אבחון מיקום שיניים בלסת – לצורך טיפולי אורתודנטיה (יישור שיניים);  שיני בינה כלואות – אבחון מיקומן כהכנה לקראת עקירה; הכנה להרכבת שיניים תותבות; התפתחות שיניים אצל ילדים – מצב השיניים וקצב התפתחותן.

בין השאר אפשר לגלות במסגרת הצילום הפנורמי מחלות חניכיים, גידולים בלסתות וסרטן בפה, ציסטות בעצמות הלסת, דלקת בסינוסים (סינוסיטיס), שיני בינה ושיניים כלואות, בעיות במפרקי הלסת, ואף לאתר באופן מוקדם הסתיידויות ומשקעים בעורקים המובילים דם למוח – כלי אבחוני חשוב שעשוי לעיתים להתגלות כמציל חיים. 

מתי עולה צורך בביצוע צילום שיניים פנורמי?

בדרך כלל, לפני ביצוע הליך כלשהו ברפואת הפה והשיניים, הרופא המטפל מפנה לאחד ממכוני הצילום לצורך ביצוע צילום פנורמי בהתאם להנחיות שאותן מעביר הרופא. עם קבלת ממצאי הצילום יש לחזור אל הרופא המטפל ובעזרת הצילום שבידיו יכול הרופא לאתר את הגורם המדויק לבעיה באופן שמאפשר התאמת טיפול ייעודי וממוקד בלי צורך בביצוע בדיקות ובירורים נוספים. 

לעיתים מפנה הרופא גם לביצוע CT של השיניים לצורך השלמת התמונה, זאת בפרט לפני ביצוע השתלות שיניים.

אופן ביצוע הצילום הפנורמי 

חשוב לדעת כי צילום שיניים פנורמי הוא הליך בלתי פולשני המתבצע באופן חיצוני בלבד, זאת בניגוד לצילומי רנטגן רגילים אשר מבוצעים בתוך חלל הפה. במסגרת הצילום לא מוחדר כל עצם לגוף ולא נגרמים לנבדק כל הפרעה, אי נוחות או כאב. משך הצילום עצמו העומד על כמה שניות בלבד.

המכונה המשמשת לצילום פנורמי כוללת שפורפרת הדמיה אשר מורכבת על זרוע אופקית המצביעה לכיוון צד אחד של הפנים. הזרוע האופקית שממול מצביעה על הצד האחר ובה מצויים הגלאי או שקף הצילום. על פי רוב הראש ממוקם בין משענות מצח, צידי הראש והסנטר, והנבדק מתבקש להשאיר את הפה פתוח. זרועות מכונת הצילום נעות בחצי מעגל סביב הראש, מצד אחד של הלסת לעבר הצד השני של הלסת. הצילום מתבצע כמובן על פי תקנים מורשים של איגוד הרדיולוגיה.

במסגרת צילומי שיניים פנורמיים דיגיטליים, המכונות אשר מבצעות את הצילום קובעות באיזו זוויות יבוצעו הצילומים ובאיזה רגע נתון, כדי שהרצף של התמונות הבודדות יצור צילום פנורמי יעיל ומדויק ביותר, עד לרמת המילימטר. היות שיד אדם אינה מעורבת בתהליך, המכשירים המתקדמים מבצעים את הצילום במהירות רבה תוך חשיפת הנבדק לרמות קרינה נמוכות במידה משמעותית לעומת אלה שהיו כרוכות בצילום פנורמי בעבר.

יתרונות וסיכונים הכרוכים בצילום פנורמי

צילום פנורמי נותן בידי רופא השיניים תמונה מלאה ומקיפה של כל חלל הפה על גבי שקף אחד, בזמן קצר יחסית. בד בבד חשוב לציין כי שיעור הקרינה שאליה נחשף הנבדק במסגרת צילום פנורמי הוא גבוה לעומת צילומי נשך המבוצעים כחלק מבדיקה שוטפת אצל רופא השיניים. בשל התפתחות הטכנולוגיה בתחום זה, הצילומים הפנורמיים הדיגיטליים מאפשרים כיום כאמור הפחתה של כמות הקרינה שאליה נחשף הנבדק.