/
/
כאבים לאחר ניתוח החלפת ברך

כאבים לאחר ניתוח החלפת ברך

ניתוח החלפת ברך הוא אחד הניתוחים הנפוצים והמוצלחים ביותר בעולם האורתופדי. מרבית המנותחים משפרים באופן דרמטי את איכות חייהם. עם זאת, החשש מפני ההתאוששות מהניתוח, והכאבים הכרוכים איתה מובנים, בעיקר כאשר המטופלים אינם יודעים למה לצפות. 12 השבועות שלאחר הניתוח קריטיים לשיקום ולהצלחת הניתוח בכללותה. פיתוח תכנית עבודה יחד עם הרופא והפיזיותרפיסט שלהם, והתמדה בה, יעזרו לכם להחלים מהם יותר ולהעלות את הסיכויי ההצלחה של הניתוח לטווח ארוך.

לאחר הניתוח, יכול להיות שתחוו כאבים במשך כמה שבועות. כמו כן, ישנה נפיחות שצפויה להימשך 2-3 שבועות, אך יכולה גם להישאר במשך 3-6 חודשים, כתלות במצב הבריאותי הכללי שלכם ותהליך השיקום אותו אתם עוברים לאחר הניתוח. כמו כן, צפויות להיווצר חבורות ("מכות כחולות") על הרגל במשך שבוע עד שבועיים מהניתוח. עם זאת, מרבית האנשים ירגישו שיפור דרמטי בתפקוד הברך שלהם בשבועות שלאחר הניתוח. 

מומחים רלוונטיים

כ20% מהמטופלים חווים כאבים במשך מספר חודשים לאחר הניתוח, המתגברים לאחר פעילות מאומצת. בשנים האחרונות העולם הרפואי פועל למזער את כמות הכאב אותה חווים לאחר הניתוח, דרך שיטות ניתוח חדשניות יותר, וטיפול רפואי מותאם אישית. יחד נסקור את כל השלבים הצפויים בהחלמה מניתוח החלפת ברך, וטיפים להתמודדות עם התסמינים הצפויים במהלך השיקום. 

במהלך הניתוח ומיד לאחריו

השיקום מניתוח החלפת ברך מתחיל כבר ביום הראשון. במהלך הניתוח, ייתכן שתהיו תחת הרדמה כללית ותשנו במהלך כל הניתוח, או שתהיו תחת הרדמה מקומית בלבד, שם תהיו מורדמים מהאגן ומטה, אך לא תשנו. ההרדמה המקומית דומה מאד מהבחינה הזאת לאפידורל הניתן במהלך לידות.

לאחר שהשפעת חומרי ההרדמה תפוג, הצוות הרפואי יכול לספק לכם משככי כאבים דרך הפה, או לתוך הוריד דרך העירוי. תרופות אלו יכולות להיות גם משככי כאבים חזקים ונרקוטיים, כגון מורפין, פנטניל או אוקסיקודון. תרופות אלו ינתנו רק לתקופה קצרה על מנת למנוע יצירת התמכרות אליהם. אם אתם יודעים על עצמכם שיש לכם נטייה ליצור תלות בחומרים שונים, אנא דברו על כך עם הרופא שלכם לפני הניתוח. 

ימים 1-3 לאחר הניתוח

לאחר הניתוח אתם צפויים להישאר בבית החולים במשך 1-3 ימים, במהלכם תחלו את הליך השיקום בעזרת פיזיותרפיסטים והצוות הסיעודי. זמן השחרור שלכם תלוי בקצב ההתקדמות שלכם ובכמות הסיוע לו אתם זקוקים. בשלב השחרור, אתם תוכלו לעמוד עם תמיכה מועטה או בלעדיה, תוכלו ללכת להליכות אורכות יותר יחסית במחלקה, עם תמיכה מועטת ממכשירי עזר. כמו כן, לפני השחרור תוכלו להתלבש, להתרחץ ולהשתמש בחדר השירותים עצמאית, ולעלות או לרדת במדרגות עם סיוע. 
בשלב זה, הרופא צפוי לשנות את משככי הכאבים שלכם מתרופות מרשם חזקות לתרופות חזקות פחות. 

כאבים במהלך השיקום

לאחר הניתוח ומהלך השיקום צפויים להיות כאבים כלשהו, שילכו וימעטו עם הזמן. מרבית האנשים נוטלים משככי כאבים שמורידים דלקת, כגון איבופרופן או נפרוקסן. במידה הכאבים ממשיכים והתרופות הנ"ל אינן מסייעות מספיק, ייתכן והרופא ירשום לכם תרופות חזקות יותר כגון טראמאדול או אוקסיקודון. 

גם לאחר השבועות הראשונים, ייתכן ומדי פעם תצטרכו לשכך את הכאבים עם תרופות ללא מרשם, כגון אדוויל או אקמול. 

ייתכן והפיזיותרפיסט שלכם ייתן לכם מסאז'ים או תרגילים מסוימים שיורידו את הדלקתיות, ולכם את הכאב. הכאב צפוי ללכת ולפחות במשך מספר שבועות. במקרים נדירים, עלולה להתפתח דלקת לאחר הניתוח. אם הכאב שלכם הולך ומתגבר, או שהרגל נהיית אדומה, נפוחה וחמה, גשו לרופא על מנת להתייעץ איתו ולאבחן את מקור הכאב. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך