/
/
הכנה לגסטרוסקופיה

הכנה לגסטרוסקופיה - איך תכינו את עצמכם לבדיקה?

גסטרוסקופיה הינה בדיקה של מערכת העיכול העליונה, המיועדת לאבחון ו/או טיפול במחלות בדרכי העיכול העליונות, כגון פוליפים, דלקת, כיבים, דימומים וכו'. הבדיקה נעשית באמצעות אנדוסוקופ, שהוא צינור דק וגמיש, שעליו מורכבת מצלמה. בתחילת הבדיקה האנדוסקופ מוחדר לתוך הוושת דרך הפה, תוך שאתם שוכבים על הגב או על הצד. בעת החדרת הצינור ייתכן שהרופא יבקש מכם לבלוע רוק על מנת להקל על כניסת האנדוסקופ. לאחר ההחדרה לא ניתן לדבר אך תוכלו להשמיע קולות, האנדוסקופ איננו משפיע על יכולתכם לנשום.

מומחים רלוונטיים

בדיקת גסטרוסקופיה – דברים שכדאי שתדעו על הבדיקה עצמה

כדי להפחית את תחושת אי הנעימות שעלולה להיווצר מהבדיקה, תיתנן לכם זריקת הרגעה דרך הוריד בטרם הבדיקה. כמו כן, תינתן הרדמה מקומית בדרון באמצעות תרסיס שירוסס דרך הפה. כמו כן, ייתכן שיבקו מכם להחזיק בפה מגן פלסטיק שיסייע לכם להישאר עם פה פתוח בכל מהלך הבדיקה.

במהלך הבדיקה, הרופא המבצע, שהינו גסטרולוג במקצועו, צופה בתמונות מהאנדוסקופ על צג, ומבקרה הצורך יכול להחדיר דרך האנדוסקופ מכשירים שונים על מנת לקחת דגימות מאזור הבדיקה, לטפל בדימומים או בעיות שונות שמתגלות בעזרת הבדיקה. כמו כן, ייתכן ויעשה שימוש בלחץ אוויר קל כדי לנפח את דרכי העיכול ולאפשר ראייה מירבית של כל הקפלים שבה. השימוש בלחץ אוויר יכול להוביל לתחושת לחץ ומלאות, תופעת נורמלית לגמרי, החולפת עם שחרור האוויר. משך הבדיקה עצמה נעה בין 5 ל15 דקות בדרך כלל. לאחר הבדיקה תידרשו להישאר במרפאה להתאוששות במשך כשעתיים. צילומי הבדיקה נשמרים לצפייה חוזרת בהמשך בהתאם לצורך. 

דברים חשובים לזמן קביעת הבדיקה

•    מלווה - במהלך הבדיקה תינתן לכם זריקת הרגעה, ולא תוכלו לנהוג במשך 8 שעות לאחר הבדיקה, ולכן אתם נדרשים להגיע לבדיקה עם מלווה. כדאי לתאם איתם את התאריך מראש. 
•    אפוטרופוס – במידה והמטופל איננו כשיר לחתום על טופס הסכמה לבדיקה, יידרש מהאפוטרופוס/ית להגיע לבדיקה. על האפוטרופוס להגיע עם מכתב מינוי מבית המשפט ותעודת זהות שלו ושל המטופל. 
•    טפסים נדרשים – בררו מול המרפאה המטפלת, וכן מול קופת החולים, אם אלו טפסים אתם נדרשים להגיע לבדיקה. ייתכן ותזדקקו לטופס 17 או להתחייבות. בכל אופן הצטיידו בהפנייה מהרופא המטפל. 
•    בדיקות – בררו מול המרפאה או מול הרופא המטפל אם יש בדיקות מסוימות שעליכם להגיע איתם לבדיקה. בדרך כלל תידרשו להגיע לבדיקה עם תוצאות בדיקות גסטרו קודמות במידה וישנםץ כמו כן, אם מתוכננת כריתת פוליפ, ייתכ ותידרשו להגיע עם תוצאות בדיקת ספירת דם ותפקודי קרישה (PTT, PT)

לקראת הבדיקה

•    תרופות – אם הנכם נוטלים תרופות כלשהם באופן קבוע, ובייחוד תרופות מדללות דם, או תרופות למחלות כרוניות כגון סכרת, יתר לחץ דם או מחלת לב, היוועצו ברופא המטפל בקשר לנטילתם בימים שלפני הבדיקה. הסיבה לכך היא שמדללי דם יכולים להעלות את הסיכוי לדימום במקרה של ביופסיה, למשל. כמו כן תהיו בצום ביום הבדיקה, מה שמצריך שינויים בתרופות לסכרת.
•    אם יש לכם קוצב לב, או שאתם אלרגיים לתרופות מסוימות, הודיעו על כך לרופא בסמוך לבדיקה.

ביום הבדיקה

•    צום – יש לצום באופן מוחלט, בלי אוכל או שתייה, במשך 6-8 שעות לפני הבדיקה. ניתן לשתות מים צלולים בלבד עד כ3 שעות לפני הבדיקה. תרופות מסוימות שקיבלתם הנחיה מהרופא שעליכם לקחת בפרק זמן קרוב יותר לבדיקה, יינטלו עם מעט מים בלבד. 
•    לפני היציאה למרפאה, וודאו שיש עליכם את כל הטפסים הנדרשים, כמו גם תעודה מזהה ובכרטיס מגנטי של הקופה בה אתם מבוטחים. 
•    מומלץ להגיע לבדיקה בבגדים נוחים. 
•    בעת הכניסה לבדיקה תתבקשו להסיר מעליכם תכשיטים ולמסור למלווה. כדאי לשקול להשאיר את התכשיטים בבית כדי למנוע אי נעימויות או לחץ מיותר במקרה של אובדן של חפצי ערך. 
•    מומלץ להצטייד באוכל – כגון כריך – אותו תוכלו לאכול בזמן ההתאוששות לאחר אישור הצוות הרפואי. 
•    היעזרו בסבלנות – ייתכנו עיכובים בין התורים, ובדיקתכם עלולה להתעכב מעט. 

בתום הבדיקה

•    לאחר הבדיקה תתבקשו לשבת כשעתיים בחדר ההתאוששות. בזמן זה הצוות יאשר לכם בהדרגה שתיה ולאחר מכן אוכל. 
•    לאחר שהצוות הרפואי יתרשם שהתאוששתם מהבדיקה תקבלו מכתב שחרור ואת תוצאות הבדיקה. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך