/
/
החלמה מקורונה – לא מה שחשבתם | MIOK

החלמה מקורונה – לא מה שחשבתם

במרץ 2020 נכנסה הקורונה (Covid-19) לחיינו בסערה, וכמעט מייד החלו מכוני מחקר ומוסדות רפואיים לחקור את הנגיף, מופעיו, השפעתו על הגוף, אופני הריפוי והאפשרויות לפתח חיסון אליו. במהלך יותר מחצי שנה בה נגיף הקורונה השפיע על כל מדינות העולם כמעט, הרבה מידע הצטבר בנוגע למהלך המחלה, ובחודשים האחרונים זה הופך ברור יותר ויותר, שנגיף הקורונה הוא הרבה יותר אלים והרסני לגוף האדם ממה שאולי חשבנו בתחילה. 

הקורונה אינה שפעת

מי שחולים בקורונה מפגינים בתחילה תסמינים שיש קווי דמיון ביניהם לבין התסמינים של שפעת חורף רגילה: בדרך כלל מדובר בעליית חום הגוף לצד צינון והתעטשויות. החולים מרגישים בדרך כלל חולשה ואובדן של חוש הריח וחוש הטעם. עד כאן, זה אגן נשמע דומה – אולם חשוב לדעת, כי וירוס ה – Covid-19 משפיע על הגוף במנגנונים שונים לגמרי מאלה של נגיפי השפעת הנפוצים – והרבה יותר הרסניים. 

רוצים בדיקת קורונה מהירה? לתיאום מיידי של בדיקת קורונה בתשלום התקשרו 072-2727336

הסערה הציטוקינית של הקורונה

כארבעה חודשים לאחר שהחל המחקר בנוגע לוירוס הקורונה, נמצא כי הוירוס כשלעצמו אינו מזיק באופן ישיר לגוף – מה שגורם לכלל התסמינים של הקורונה, מאות תסמינים שמופיעים בצורות שונות אצל חולים שונים, היא אותה "סערה ציטוקינית" שנגרמת בנוכחות הנגיף. ציטוקינים הם גופי חלבון זעירים, שפועלים כחלק ממערכת החיסון על מנת לחבר בין תאי מערכת החיסון לבין רקמות הגוף. אותה סערה ציטוקינית שמתחוללת בעקבות נוכחות נגיף הקורונה, מביאה לפעילות יתרה של מערכת החיסון – עד כדי פגיעה בתאי הגוף. 

מסתבר, אם כן, שגם לאחר שבדיקות קורונה חוזרות שליליות ולא קיימת עדות לנוכחות הנגיף במערכת הנשימה או בגוף – הגוף המחלים עדיין "נלחם בעצמו", ובעולם נאספות עוד ועוד עדויות על תהליך החלמה ארוך – ואפילו על חולים שפשוט לא חוזרים לעצמם.

התסמינים המפתיעים במהלך המחלה ולאחריה

יותר מ-200 תסמינים שונים תוארו על ידי מיליוני חולי קורונה מסביב לעולם, במהלך המחלה וחודשים רבים לאחריה. חלק מהתסמינים הם מפתיעים, הנה כמה מהם בסדר אקראי:

•    רעידות בגוף או בכפות הידיים, שנובעות מפעילות לא מווסתת של מערכת העצבים
•    כאבי שרירים, כאבי גב, כאבי ראש, כאבי צוואר, כאבי בטן
•    שיעול קשה וטורדני, ליחה, קוצר נשימה
•    קושי להירדם, נדודי שינה, דום נשימה בשינה, תחושת עייפות עם הקימה, חלומות קשים
•    חוסר תחושה – ברגליים, באצבעות הידיים
•    חבלות בעור, הזדקנות של העור, אדמומיות, גרד, קשקשת
•    דפיקות לב, כאבים בחזה
•    אובדן חוש הריח והטעם
•    "טנטון" – שמיעת צפצוף בלתי פוסק
•    הפרעות הורמונאליות, שינויים במחזור החודשי אצל נשים
•    נשירת שיער
•    תסמונת מעי רגיש, שינויים בהרגלי היציאות, נפיחות, גזים, בריחת שתן ובריחת צואה
•    בלבול, טשטוש ראייה, ערפול
•    בעיות פסיכולוגיות: דיכאון, חרדה, פחדים

בבדיקה שערך המרכז האמריקני לבקרת מחלות (ה – CDC) על כמעט 300 חולי קורונה שטופלו במחלה במחצית הראשונה של שנת 2020, עלה כי כמחצית מהם המשיכו לסבול מתסמיני מחלה גם הרבה אחרי שהבדיקות לאבחון מחלת הקורונה חזרו שליליות, ועל פי הכלים הרפואיים – הם כבר היו בריאים. 

התסמינים שנמשכים עוד הרבה אחרי שהנגיף כבר אינו קיים בגוף הם: תשישות וקושי לחזור לשיגרת החיים הרגילה, כאבים, קוצר נשימה ושיעול, כאבי שרירים, ועוד. 

ההשפעות הקריטיות של נגיף הקורונה על הגוף

מעבר לכל התסמינים שתוארו לעיל, לא ברור בשלב זה אילו נזקים מצטברים נגרמים מאותה תגובת יתר של מערכת החיסון לנוכחות נגיף הקורונה בגוף. בין השאר, תוארו מקרים של שינויים מבניים במוח (שהתגלו בבדיקות MRI), עלייה בסיכון לאירועים מוחיים, פגיעה בשריר הלב, פגיעה בתפקוד מערכת קרישת הדם, ופגיעה בתפקוד מערכת הנשימה. תופעות אלה עלולות לגרום למצבים בריאותיים קשים - ואף למוות, גם לאחר ה"החלמה" מנגיף הקורונה עצמו.

התסמינים נמשכים יותר זמן אצל מבוגרים יותר

מבין מיליוני החולים ברחבי העולם, עולה כי בני החמישים + ממשיכים לסבול מתסמיני הקורונה גם חודשיים ויותר לאחר האבחון החיובי. בקבוצת גיל זו, מעל 50% דיווחו על המשך חוויית התסמינים לאחר ההחלמה. זאת, לעומת רק 32% שדיווחו על המשך התסמינים בקבוצת בני 35-49, ורק 25% בקבוצות גילאים צעירות יותר. 

מעניין לציין כי בישראל, החולה הצעיר ביותר (בן 24) שהיה מאושפז ומונשם למשך 5 ימים, דיווח גם הוא על תסמינים שאינם חולפים, ביניהם לחץ דם גבוה ודופק גבוה שמחייבים אותו ליטול מדללי דם, וייתכן שייאלץ ליטול תרופות אלה למשך שארית חייו; קושי בתחושה ברגל בשל בעיות עצביות שנוצרו עקב המחלה וצליעה; ותחושת מתח ונטייה לכעסנות שלא איפיינו אותו לפני שחלה. 

לתיאום מיידי של בדיקת קורונה פרטית בתשלום - התקשרו 072-2727336

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

התקשרו לתיאום בדיקת קורונה באזור מגוריכם

התקשרו 072-2727336

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין