/
/
חידושים בדיקות קורונה

בדיקות קורונה: חידושים אחרונים

אם אתם מתכננים לצאת מגבולות הארץ או אם אתם חשים ברע, אתם עשויים לבחור להיבדק בבדיקות הקורונה, שבישראל נערכות עשרות אלפים מהן בכל יום. ישראל היא משיאניות העולם בשיעורי הנשאים (התוצאות החיוביות לבדיקות קורונה) ביחס לנבדקים בעולם – אולם שיעורי התחלואה והתמותה כאן נמוכים.

ייתכן, שההפרשים נובעים מבדיקות רגישות מידי: בעוד בשימוש בבדיקות הנפוצות בישראל מבוצעים 37 סבבים במעבדה לאיתור הוירוס, במדינות אירופה וארה"ב, מבוצעים 30-32 סבבים בממוצע, ושיעור הבדיקות החיוביות הוא נמוך יותר. ייתכן, כי מי שנבדק וקיבל תשובה חיובית בישראל, היה מקבל דווקא תשובה שלילית במקומות אחרים בעולם.

יצאנו לבדוק: מה החידושים בתחום בדיקות הקורונה, עד כמה החידושים ישפיעו על הדיוק בתוצאות הבדיקה, ומה צפוי אצלנו בחודשים הקרובים?

הבדיקות המהירות של Visby

המירוץ לפיתוח בדיקות קורונה אמינות יותר, מהירות יותר וזולות יותר כבש בסערה חברות בתחום הפארמה, חוקרים ומפתחים בכל העולם. כמה מהפיתוחים המעניינים יותר שראינו בשבועות האחרונים כוללות פיתוח ערכת בדיקה לקורונה (שמגיע דווקא מהודו) באמצעות נייר לקמוס, ופיתוח מעניין בניגריה של בדיקה שמאבחנת קורונה בשיטת PCR (היא השיטה המקובלת גם בבדיקות המעבדה לקורונה כיום) בתוך כרבע שעה.

אבל הבדיקה החדשה שתפסה את עין הציבור מגיעה דווקא מהכיוון שלנו – ישראלי בשם אדם דה לה זרטה, שפתח בסן חוזה את החברה Visby Medical, והצליח לגייס באפריל מעל 70 מיליוני דולרים בתהליך הפיתוח, קיבל ממש לאחרונה אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה – FDA) לקיט של בדיקת קורונה מהירה. מדובר במכשיר מתכלה בגודל כף יד, המבצע בדיקות קורונה בשיטת PCR - Polymerase Chain Reaction (אותה שיטה המשמשת לבדיקות הקורונה כיום).

הבדיקה מסוגלת להחזיר תשובה בתוך כחצי שעה, אולם במסמך האישור של ה – FDA לא מצויינת רמת הדיוק שלה. בנתונים הרשמיים של החברה, מדובר על – 96% אחוזי דיוק – דיוק גבוה מאוד ביחס לבדיקות קורונה מהירות. 

חשוב לציין, כי על אף שיעורי הדיוק הגבוהים של הבדיקה מבית Visby, מרבית בדיקות הקורונה המהירות אינן אמינות דיין, וזו הסיבה שבדיקות מהירות עדיין לא נהוגות במרפאות ובמעבדות הציבוריות העורכות בדיקות לקורונה ומחזירות תשובות בתוך לכל הפחות 24 שעות. 

מייד לאחר אישור הבדיקה על ידי ה-FDA, רכשה מדינת ישראל זכות ראשונים לרכישה של כמויות גדולות מן הבדיקה לשימוש בציבור ולקטיעת שרשראות ההדבקה. 

לתיאום בדיקת קורונה פרטית ומהירה - התקשרו 072-2727336

בדיקות לכל דורש

הפיתוח המהיר של קיטים זולים לבדיקת נוכחות וירוס ה – Covid מאפשרת לא רק תוצאות מהירות במעבדות ובעמדות הבדיקה הרשמיות, אלא גם בדיקות אישיות, בקיטים שדומים לבדיקות הריון, וללא פיקוח, של הדבקה בוירוס לפרטיים.

בארצות הברית זה כבר כמעט קורה: בסאן דייגו ארה"ב, למשל, כבר ניתן למצוא בבתי המרקחת קיטים פרטיים לבדיקת קורונה. מדובר בקיטים לא יקרים, בגודל ומראה שדומים לבדיקת הריון, והמבצעים בדיקה בשימוש ברוק. רמת האמינות של הבדיקות אינה ברורה ולא כולן קיבלו אישורים מארגונים רלוונטיים, ועל כן, מוסדות רשמיים אינם נסמכים על תוצאות בדיקות ביתיות אלה ובמידת הצורך, נערכות גם בדיקות במעבדות ציבוריות. 

בדיקות מבוססות אנטיגן באירופה

בגרמניה הודיעה לאחרונה כי במקום בדיקות האבחון לקורונה המבוססות PCR, הם יעברו לבדיקות קורונה מבוססות אנטיגן – אלו הן בדיקות דם המאתרות חלבונים הנקשרים לנגיף. בדיקות כאלה מיוצרות על ידי חברות ענק בתחום הפארמה, כמו למשל "אבוט" האמריקאית, ומספקות תשובות ברמת אמינות גבוהה בתוך עד 20 דקות. בוואריה כבר רכשה 10,000,000 בדיקות כאלה וכחלק מההיערכות לשילוב של שפעת וקורונה בחודשי החורף, היא מתעתדת לפתוח מרפאות שפעת וקורונה שיספקו בדיקות קורונה מהירות ומבוססות אנטיגן וטיפולים נקודתיים לחולים בשפעת או בקורונה.

התקדמות בבדיקות וקטיעת שרשראות ההדבקה

מבין הוירוסים שהאנושות כבר התמודדה עימם, ניראה שוירוס ה – Covid 19 הוא יעיל במיוחד בהיבט של הפצה והדבקה. בהיעדר אמצעי ריסון להתפשטות הנגיף, כל נשא של הוירוס צפוי להדביק בממוצע 2.5 נשאים חדשים. הקצב הוא כמובן אקספוננציאלי – כל 2.5 נשאים חדשים ידביקו גם הם 2.5 אנשים כל אחד, וכך, במהירות גבוהה, ניתן להגיע לנשאות בשיעורים גבוהים מתוך האוכלוסייה. 

בדיקות הקורונה מטרתן לקטוע את שרשראות ההדבקה, ובשל כך, חשוב לאבחן את נשאי הוירוס בשלבים מוקדמים ככל האפשר, ולפני שידביקו את מי שנמצא בקרבתם ויפיצו את הנגיף הלאה. 

על כן, לא רק ההתפתחויות וההתקדמות בתחום פיתוח בדיקות הקורונה היא משמעותית, אלא גם האחריות האישית של כל אחד מאיתנו, בארץ ובמדינות אחרות מסביב לעולם, לאחר קבלת תוצאה חיובית בבדיקת קורונה. זו הסיבה, שבדיקות פרטיות הנערכות באופן פרטי וללא פיקוח, הן יעילות פחות, ושבישראל עדיין מבוצעות כ-20,000 בדיקות קורונה במרכזים המועמדים לשירות הציבור בכל יום.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

התקשרו לתיאום בדיקת קורונה באזור מגוריכם

התקשרו 072-2727336

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין