/
טיפים רפואיים
/
חודש המודעות לסרטן השד

חודש המודעות לסרטן השד: כל מה שחשוב שתדעי

אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, ואם עוד לא דיברנו על זה, בהחלט הגיע הזמן: עם יותר מ-50,000 מאובחנות חדשות בכל שנה, סרטן השד היא בהחלט מחלה שחשוב להעלות על סדר היום של כל אישה בישראל.

מי צריכה להכניס את בדיקות האבחון המוקדם לסרטן השד לשיגרת החיים? מי נמצאת בסיכון לחלות וכמה חשוב שתקבעי ממש עכשיו תור לבדיקת ממוגרפיה?
 

חשוב לדעת, כי סרטן השד, בתחילת המאה ה-21, הוא הגורם הראשון לתמותה אצל נשים צעירות, והפרוגנוזה (הסיכויים לשרוד לאחר חמש שנים) אצל נשים שאובחנו בשלבים מתקדמים של המחלה היא שונה בתכלית, ביחס לסיכויים הגבוהים להחלמה מהירה, אצל מי שמאובחנת בשלבים מוקדמים של המחלה – בדרך כלל בשל בדיקות אבחון שגרתיות. 

כמה נתונים מפתיעים על סרטן השד

חולות בסרטן השד מהוות כשליש מכלל החולות בסרטן בישראל. עמותת "אחת מתשע" שמלווה ומספקת מידע בנושא סרטן השד, הוקמה כאשר הסיכויים לחלות בסוג זה של סרטן עמדו על מעט יותר מ-10%, כיום כבר מדברים על אחת משבע, ובחלק מקבוצות האוכלוסייה אפילו אחת משש. בכל שנה, מאובחנות בישראל כ-5,500 נשים, וכ-1,000 נשים נפטרות בכל שנה כתוצאה מסרטן השד. מעל 90% מהמאובחנות בשלבים מוקדמים של המחלה, עוד לפני שנראים סימנים, יחלימו באופן מלא. מי שאובחנו בשלבים מתקדמים של המחלה, הן בעלי סיכוי של פחות מ-20% לשרוד לאחר חמש שנים. 

בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן השד

הבדיקה לאיתור מוקדם של סרטן השד נקראת בדיקת ממוגרפיה, והיא מבוצעת באמצעות צילום רנטגן, ובודקת את סמיכות הרקמות של השד ומאתרת שינויים אזוריים בסמיכות זו. הבדיקה אינה כואבת, היא לא פולשנית, אין לה תופעות לוואי (פרט לחשיפה לקרינה מייננת, על כן לא כדאי לבצע אותה לעיתים קרובות מידי) והיא אינה דורשת הכנות או החלמה. היא אורכת כעשר דקות, ומאבחנת גידולים בשד בוודאות גבוהה. במקרים בהם עולה צורך בבירור נוסף, תיתכן בדיקת אולטרסאונד להשלמת המידע העולה בבדיקת הממוגרפיה. 

לצד בדיקת הממוגרפיה, ההמלצה בישראל לנשים החל מגיל 30 היא לעבור בדיקה קלינית ידנית על ידי כירורג שד, אחת לשנה. הנה כל ההמלצות:

מי צריכה להיבדק ומתי? בישראל, ההמלצה להתחיל להיבדק לסרטן השד היא גורפת, עבור כל הנשים החל מגיל 30. הנה כל הפרטים:

  • בין הגילאים 30-40: מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקה קלינית על-ידי כירורג שד. הבדיקה מבוצעת באופן ידני, וכוללת בדיקת השדיים ואזור בלוטות הלימפה שמתחת לבית השחי. ייתכן שבעקבות הבדיקה תופני לבדיקות המשך, כמו בדיקת דימות באולטרסאונד.
  • בין הגילאים 40-65: לצד הבדיקה הקלינית, כדאי להתחיל לבצע גם בדיקת ממוגרפיה (ברנטגן) באופן קבוע, אחת לשנה. 
  • מגיל 65: אפשר להפחית את תדירות בדיקות הממוגרפיה לאחת לשנתיים.
  • נשים בקבוצת סיכון: מי שיש במשפחה הקרובה שלה סיפורים של סרטן תלוי אסטרוגן (כמו סרטן השד או סרטן השחלות), נמצאת בקבוצת סיכון. בנוסף, מי שיודעת שהיא נשאית של הגן BRCA, נמצאת בקבוצת סיכון לסרטן תלוי אסטרוגן. במקרים כאלה, חשוב לשמור על שגרת בדיקות קפדנית במיוחד, בדרך כלל מגיל צעיר. 

עלייה בשיעורי האבחון המוקדם של סרטן השד

מאז תחילת שנות האלפיים, אנחנו רואים עלייה מתמדת בשיעורי הגילוי המוקדם עקב אבחון של סרטן השד. הגילוי המוקדם הוא זה שאפשר ירידה דרמטית, אל המקום ה-64, בשיעורי התמונה מסרטן השד בעולם, ביחס לכמות המאובחנות החדשות בכל שנה, שם אנחנו דווקא במקום ה-26 בעולם. ככל שהאבחון הוא מוקדם יותר, הטיפול יעיל יותר והסיכויים להחלים מהמחלה ולהמשיך בחיים – הוא גבוה. על כן, מומלץ לא לעכב את תחילת שיגרת הבדיקות. אם את בת 30 או יותר – קבעי תור לכירורג שד והתחילי בשגרת בדיקות שנתיות לאבחון מוקדם של סרטן השד.