/
/
באיזה שבוע עושים מי שפיר

באיזה שבוע עושים מי שפיר?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה לא פשוטה, שבניגוד לבדיקות הסקר במהלך ההריון – מאתרת בוודאות תסמונת דאון ומומים כרומוזומליים אחרים. היא אינה חלק מסל בדיקות ההריון בתהליך מעקב ההריון השגרתי, אלא היא מומלצת לנשים בהתאם להתוויות ותוצאות בדיקות קודמות. מתי עושים דיקור מי שפיר? למי כדאי לשקול ביצוע הבדיקה, ומתי דווקא עדיף שלא?

מומחים רלוונטיים

מהי בדיקת דיקור מי שפיר וכיצד היא נערכת?

בדיקת דיקור מי שפיר מבוצעת בישראל במרפאות פרטיות בלבד, כאשר בהתוויה מתאימה, היא בדרך כלל מבוצעת בהחזרים מלאים מטעם קופות החולים. הדיקור עצמו מבוצע בהנחיית אולטרסאונד, ובמהלכו מוחדרת מחט דקה וארוכה מדופן הבטן הקדמית דרך דופן הרחם אל הרחם עצמה, ונשאבת כמות קטנה של נוזל מי השפיר המקיף את העובר. הנוזל מכיל תאים מגופו של העובר שנשרו באופן טבעי, ותאים אלה נבדקים. הבדיקה מציירת בוודאות גבוהה את המבנה הכרומוזומלי של העובר וניתן לבדוק אם הוא תקין ולאתר מספר רב של מומים כרומוזומליים, ביניהם הפגם השכיח ביותר, תסמונת דאון.

בדיקת דיקור מי שפיר הינה בדיקה מורכבת, שחשוב לבצע אצל רופא מומחה. גם החדירה במחט אל מרחב הרחב וגם השאיבה של נוזל מי שפיר, במיוחד במקרה של מיעוט מי שפיר, הם תהליכים מורכבים. במהלך הבדיקה מוודאים באמצעות אולטרסאונד שהעובר לא נפגע מהמחט, המוחדרת אל הרחם. לאחר הבדיקה, חשוב לוודא שכמות מי השפיר מתחדשת וכי לא מתפתח זיהום באזור חדירת המחט. על כן, ההמלצה היא על שני ימי מנוחה לאחר דיקור מי שפיר. ביחד עם כל אלה נאמר, כי כיום הרוב המכריע של בדיקות דיקור מי שפיר מסתיים ללא תופעות לוואי וסיבוכים. 

מתי מבצעים דיקור מי שפיר?

בדיקת דיקור מי שפיר מבוצעת בין השבועות 16-20 להריון, והיא מבוצעת בדרך כלל בהינתן התוויה רפואית. התוויה רפואית מתאימה לביצוע דיקור מי שפיר (במימון קופת החולים) היא גיל מבוגר (מעל 35) של האם או תוצאות שמעלות חשד למומים כרומוזומליים בבדיקות מעקב הריון, כמו התבחין המשולש, בדיקת שקיפות עורפית, הסקר הביוכימי של השליש הראשון, בדיקות הסקר הגנטיות שנערכות לפני ההריון או בתחילתו על ידי שני ההורים, ועוד. 

חשוב לדעת, כי כמו בדיקות הריון אחרות, גם כאן יש להקפיד על חלון הזמנים המיועד לבדיקה ולבצע את הבדיקה בשבועות המתאימים לה. ביצוע הבדיקה במועדים מוקדמים או מאוחרים יותר עלול להשפיע גם על מהימנות הבדיקה וגם על הבטיחות שבביצועה.

ביצוע הבדיקה היא החלטה אישית

בעוד הרוב המכריע של בדיקות דיקור מי שפיר הוא בעל תוצאות תקינות והרוב המכריע של התינוקות נולדים בריאים ושמחים, חלק מהבדיקות מעלה כי העובר המתפתח ברחם סובל ממום כרומוזומלי. לידה של תינוק שסובל מפגמים כרומוזומליים היא בחירה שמשנה את החיים. היא משפיעה על חיי התינוק שיוולד, על חיי הוריו ועל חיי האחים והאחיות שלו. על כן, יש הורים שמקבלים בחירות בנוגע למקרים נדירים כאלה מבעוד מועד – למשל, לגדל את הילד שנובט ברחם ולא משנה מה מצבו, או להיפך – לוותר על ההריון במקרה של מום כרומוזומלי משמעותי.

הבחירה, היא בחירה אישית ותמיד מבוצעת בליווי רפואי ובהינתן כל המידע שההורים מבקשים לקבל בטרם קבלת הבחירה. יש אימהות שיבחרו לבצע דיקור מי שפיר גם ללא התוויה רפואית, על מנת להגדיל את הסיכוי לדעת על כל מום גנטי של העובר שהן נושאות ברחמן ולקבל החלטות בהתאם, ויש כאלה שבשל סיכוני הבדיקה ומורכבותה, ולאחר הבחירה ללדת את התינוק ולגדלו בכל מקרה – מוותרות על הבדיקה, גם במקרים של חשד לסיכויים גבוהים לתסמונת דאון, למשל, כתוצאה משילוב תוצאות הסקר הביוכימי ובדיקת השקיפות העורפית בין השבועות 11-13. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך