מעקב הריון – כל מה שחשוב לדעת

כל הריון הוא ללא ספק מהתקופות המרגשות בחייה של כל אישה. החל מהרגע שבו את מגלה שהווסת מתעכב, מבצעת בדיקת הריון ומגלה לשמחתך שחיים חדשים נובטים ברחמך, ועד לתום הלידה וה"פגישה העיוורת" עם התינוק החמוד, החבר החדש במשפחה, שיגדל להיות ילד או ילדה לתפארת. 

לפניכם הרשימה המלאה של כל בדיקות ההריון ב – 40 שבועות ההריון, על 3 הטרימסטרים שלו. הנה כל התאריכים שבהם תפגשו את העובר שלכם, כולל פירוט בנוגע למה שאתם צפויים ללמוד עליו (או עליה, כמובן) בכל בדיקה.
 

מומחים רלוונטיים

במהלך 40 שבועות ההריון, תיהני מליווי צמוד של רופא ההריון שלך, ובדיקות תכופות שיעזרו לוודא כי העובר מתפתח בדיוק על פי המצופה. נתונים שנאספו לאורך עשרות שנים ומיליוני תינוקות, מאפשרים מאגר מידע עצום של גדלים ממוצעים ומשרטטים את ההתפתחות הנורמטיבית של התינוק. בכל מקרה של סטייה מן המצופה – ניתן לקבל את כל המידע, להבין את המשמעויות ולבחור כיצד להתמודד עם המידע ובמידת הצורך, לתכנן את הצעדים בהמשך. 

שבוע 8 – בדיקת דופק ראשונה

בשבוע החמישי להריון, בערך, את מגלה שהווסת מאחר, ובערך באותה התקופה בדיקת הריון (בדיקת דם או בדיקת שתן) תחזיר תשובה חיובית בנוגע לקיום הריון צעיר – זאת בשל שיעורים גבוהים של הורמון ההריון HcG. זה יהיה הזמן להתקשר לרופא ההריון שלך ולקבוע איתו את הפגישה הראשונה למעקב ההריון, לבדיקת דופק. בבדיקה הזו, שנערכת באמצעות אולטרסאונד, ייבדק מיקום העובר, הדופק שלו, ומיקום השילייה. זו תהיה הפעם הראשונה שתפגשי את העובר החדש – בשלב זה, לא יותר מאשר צבר של תאים, עם לב פועם במרכזם.

בדיקת סיסי שיליה (בין השבועות 10-13)

זו אינה בדיקה הכרחית, והיא ידועה בשיעורים לא נמוכים של הפלות לאחריה. הבדיקה דומה לבדיקת דיקור מי שפיר – באמצעות נטילת דגימה מסיסי השיליה של העובר, נבדק המטען הגנטי שלו ונשללים באופן מוחלט פגמים גנטיים. הבדיקה מומלצת כאשר הבדיקות הגנטיות שביצעתם טרם ההריון הצביעו על סיכון למומים גנטיים, ובמקרים שאתם מבקשים להימנע מבדיקת דיקור מי שפיר בשלב מאוחר יותר של ההריון

בדיקת שקיפות עורפית (בין השבועות 11 ל-13 ושישה ימים)

בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקה משולבת של אולטרסאונד ודגימות מעבדה (בבדיקת דם). בבדיקה המבוצעת באולטרסאונד נמדד עובי צינור נוזל השידרה בעובי התינוק. באופן סטטיסטי, נמצא מתאם בין עובי הנוזל למומים גנטיים. תוצאות הבדיקה משולבות בתוצאות בדיקת הדם שגם הן בדיקות סקר בלבד, ותוצאות הבדיקה חוזות ברמת וודאות משתנה את הסיכוי שהתינוק יסבול מפגמים גנטיים (תוצאה למשל של בדיקת שקיפות עורפית, עשוייה להיות 1:50, 1:200, 1:10,000).

ככל שהסיכוי גבוה יותר למומים גנטיים – כך חשוב יותר לבחור בביצוע בדיקת דיקור מי שפיר לאיתור מומים גנטיים באופן וודאי. עם זאת, חשוב לזכור, שאפילו בסיכויים גבוהים כמו 1:200 למומים גנטיים בתינוק, תוצאות הבדיקה מסרות שבכל 200 הריונות בתוצאות דומות לאלה שלכם בבדיקות השקיפות העורפית – נולד תינוק אחד שסבל ממומים גנטיים, ועוד 199 תינוקות בריאים לחלוטין.

סקירת מערכות

בעבר, היה מקובל לבצע שתי בדיקות של סקירת מערכות העובר: האחת בין השבועות 14-16, והשנייה בין השבועות 19-24, אחרי שכבר עברת חצי מתקופת ההריון. שתי בדיקות הסקירה מבוצעות באמצעות אולטרסאונד, כאשר בסקירת מערכות ראשונה משתמשים לעיתים בגישה נרתיקים אולם בסקירת המערכות השנייה הגישה היא כמעט תמיד בטנית. בשתי הסקירות נבדקים נתונים שונים בנוגע למערכות הגוף של העובר, כמו מערכת העיכול, הלב וכלי הדם, התפתחות המוח על חדריו, התפתחות איברי המין (בסקירת המערכות השנייה את צפויה לדעת אם יש לך בן או בת, בתנאי שהתינוק שלך לא יתעקש על מנח ביישני לאורך כל הבדיקה...).

בדיקת העמסת סוכר (בין השבועות 24-28) 

בשלב זה, כשקשה להסתיר את ההריון, חשוב לוודא שלא מתפתחת סוכרת הריון ושרמות הסוכרים בדם מאוזנות. במקרה של רמות גבוהות של סוכרים בדם, חשוב לדעת כי הסיכויים לתינוק גדול במיוחד וללידה בניתוח קיסרי עולים, וביחד איתם עולה גם הסיכוי שתפתחי סוכרת מסוג 2 בהמשך החיים. מי שתוצאות הבדיקה הראשונה של העמסת הסוכר שלה יצאו לא תקינות, תתבקש להגיע לבדיקת העמסת סוכר מורחבת. שתארך שלוש שעות ותכלול בדיקת ערכי הגלוקוז בדם לאחר כל שעה.

בדיקות שגרתיות – אצל רופא ההריון ואחות קופת החולים

לצד כל המפגשים והבדיקות השגרתיים לאורך ההריון, את צפויה להיפגש עם רופא ההריון שלך בערך אחת לחודש (לקראת סוף ההריון ולאורך ההריון בהריונות בסיכון תיפגשו כנראה לעיתים קרובות יותר) כמו גם להיפגש עם אחות קופת חולים, שם לא תפגשי את העובר באמצעות אולטרסאונד, אלא תתבקשי להישקל, למדוד את לחץ הדם והדופק, ותקבלי ליווי להריון בריא.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך