/
/
טיפול בבקע במפשעה ללא ניתוח

טיפול בבקע במפשעה ללא ניתוח

בישראל, מבוצעים בכל שנה למעלה מ-15,000 ניתוחים לתיקון בקע מפשעתי (Inguinal hernia), בעיקר אצל גברים (אם כי יש גם מקרים של בקע מפשעתי אצל נשים). בקע הוא מצב של היחלשות רקמה וחדירה של רקמה אחרת דרכה. בבקע מפשעתי, נחלשים שרירי דופן הבטן ובדרך כלל משתחלים דרכם חלקים מהמעי (תיתכן גם "זליגה" של איברים אחרים בבטן דרך הבקע).

 

מומחים רלוונטיים

בעבר, היה מקובל לחשוב כי בכל מצב של בקע סרעפתי חשוב לשקול ניתוח. השיקול היה שללא ניתוח, בלתי אפשרי לשפר את המצב ולחזק את השרירים שנחלשו ונבקעו. כך, ניתן להניח כי מצבו של הבקע רק יחמיר עם הזמן. אך כיום, הגישה הטיפולית היא שונה, ובחלק מהמקרים אפשר לוותר על הטיפול הניתוחי ולהישאר בהשגחה רפואית שתבטיח שמירה על המצב הקיים ללא החמרה.

מתי חשוב לשקול ניתוח לטיפול בבקע במפשעה, ומתי אפשר להמתין עם ההחלטה? אילו ערוצי טיפול נוספים קיימים במקרה של בקע במפשעה, אם בכלל, ואיך אפשר להפחית את הצורך בניתוח?

בקע במפשעה – מה הסיכונים?

בקע במפשעה נובע מהיחלשות נקודתית של שרירי דופן הבטן. במצב כזה, נוצר פתח בדופן הבטן ודרכו עוברים רקמות וחלקי איברים אל מעבר לשרירי דופן הבטן. התוצאה היא בדרך כלל נראית לעין: מעין כדור או בלט שניתן להזיז ממקום ולמקום, ובחלק מן המקרים גם "לדחוף" בחזרה פנימה.

בחלק מן המקרים, בקע מפשעתי מוביל למצב של ניתוח חירום. מצב זה מכונה "בקע כלוא", והוא מתרחש כאשר תפקוד האיבר שנכלא בתוך הבקע נפגע. במקרה של לולאת מעי כלואה בבקע, העיכול עלול להפסיק לחלוטין, למשל. במקרים כאלה – אין מנוס מניתוח חירום, בדרך כלל בגישה הפתוחה (ולא בגישה זעיר ניתוחית, המתאפשרת בניתוחי בקע מתוכננים שאינם ניתוחי חירום).

ביחד עם העובדה כי בחלק מן המקרים בקע במפשעה מסתבך ונדרש לטיפול כירורגי במתכונת חירום, חשוב לזכור כי אין טיפול לבקע במפשעה פרט לזה הניתוחי (וגם אז, בחלק מן המקרים צפויה חזרה של הבקע במהלך החיים). השילוב של שתי עובדות אלה הוביל רופאים ומטפלים במשך שנים רבות למחשבה כי במקרה של בקע במפשעה – מוטב לנתח מייד ולא לחכות למצב חירום.

 

מחקרים שמצביעים על העדפה לטיפול ללא ניתוח

בעשור האחרון מצטבר גוף נרחב של מחקרים שגורס דווקא אחרת – ניתן להמתין עם הטיפול הניתוחי, לעקוב אחר מצב הבקע ובמקרים קלים להשיב את האיברים שעברו דרך הבקע בחזרה למקומם בקלות באמצעות לחץ ידני. במחקרים שבדקו את איכות החיים של בני הגיל השלישי שסבלו מבקע במפשעה, הוכח כי ניתוח הבקע לא השיג שיפור באיכות החיים ביחס לקבוצת הביקורת שלא נותחה. במחקר נוסף נמצא כי מעל 30% מהמנותחים במקרה של בקע במפשעה ממשיכים לסבול מכאבים מקומיים באזור הבקע, גם לאחר הניתוח.

במחקר שבדק את הסיכוי בחולים בגיל העמידה לניתוח חירום בעקבות בקע כלוא במפשעה, נמצא כי הסיכויים לאירוע כזה עומדים על פחות מ-2%.

אם כן, במצב של בקע, מומלץ להיוועץ עם הרופא המנתח ולבדוק האם הכרחי לבצע ניתוח לטיפול בבקע, או שאפשר להישאר במעקב תכוף (על פי הצורך) ולהימנע מהליך כירורגי שעל פי מחקרים מהשנים האחרונות, לא בהכרח משפר את איכות החיים או מונע סבל והתמודדות עם כאבים מקומיים. במקרה של בקע שאינו חריף, אין סיבה להניח שיתעורר צורך בניתוח חירום בשל בקע כלוא, וניתן להימנע מאיזמל המנתחים – לפחות לזמן מה, לעיתים אף לאורך כל חיי המטופל.

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת יעוץ מהיר

התקשרו 073-7024144

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין