/
טיפים רפואיים
/
טיפול בפצעי לחץ

טיפול בפצעי לחץ

פצעי לחץ הינם אזורי נמק ברקמה הרכה (שכבת העור). פצעים אלו נוצרים לאחר שהעור נדחס בין בליטה של רקמת העצם (כמו בקרסול או בעצמות הישיבה) לבין משטח קשיח כגון מזרן מיטה, מיטה או מושב לאורך פרק זמן. פצעי לחץ הינם בעיה בריאותית בעיקר אצל אנשים בעלי מוגבלויות ואנשים המרותקים למיטה. זוהי בעיה נפוצה במסגרות טיפול שונות, בבתי חולים, בתי אבות ובבתים פרטיים. פצעים רבים אינם מחלימים ונעשים כרוניים, ולבסוף המטופל נפטר איתם, או אפילו בגלל סיבוכים הקשורים אליהם.

פצעי לחץ מסווגים ל-4 דרגות קושי, החל מרמה 1, בה יש אודם של אזור הלחץ שאיננו עובר לאחר הסרת הלחץ, אך אין פגיעה בשלמות העור, ועד לדרגה 4, בה יש הרס עמוק ורחב של כל שכבות העור, וישנה מעורבות של שריר או עצם. ישנם גם סיווגים בהם יש חשש להרס נרחב, אך אין אפשרות לדעת ויזואלית מה מצב הפצע.

הסיבוכים הנפוצים ביותר הקשורים לפצעי לחץ הינם זיהומים מקומיים וכללים, כגון אלח דם, כמו גם כאבים באזור הפצע ופגיעה באיכות החיים. 

איך מטפלים בפצעי לחץ?

הטיפול המרכזי והראשוני ביותר בפצעי לחץ הוא המניעה שלהם. המניעה יכולה להתבצע על ידי אביזרים למניעת לחץ (מזרנים, כריות, מגני עקב ומרפק), וידוא שהמטופל לא שוכב או יושב בחוסר תזוזה אלא משנה תנוחה לפי לוח זמנים, ושצורת הישיבה שלו בכיסא או הכורסה הינה נכונה. חשוב לוודא שהמטופל שומר על היגיינה טובה, שהעור משומן ומוגן מיובש, רטיבות, חום וקור. כמו כן חשוב להקפיד שלמטופל תזונה עשירה בחלבון וקלוריות.

חשוב להקפיד לבדוק את גופו של המטופל בתכיפות גבוהה ולבחון האם קיימים עליו סימנים שלא היו שם בעבר. כמובן שישנו גם צורך בטיפול במצבי רקע רפואיים שעלולים לזרז היווצרות פצעי לחץ, כגון חסימת כלי דם, בצקות, אנמיה או ריווי חמצן נמוך. 

לאחר היווצרות פצע לחץ, ישנן חבישות אטומות מתקדמות העוזרות לטפל מקומית בפצע, הסופגות הפרשות מהפצע ומונעות חדירת גורמי זיהום שונים, מעודדות את סגירת הפצע ומפחיתות את הכאב והריח מאזור הפצע. את החבישות יש להחליף מדי 2-3 ימים. כמו כן, יש לנקות את הפצע בצורה עקבית, ולבצע הטריה אוטוליטית, בה מוסרים רקמות מתות על מנת לאפשר לרקמות חדשות ובריאות לגדול במקומן, ובכך לרפא את הפצע. 

ישנן אופציות נוספות לטיפול ארוך טווח שיכולים לשפר את אחוזי ההחלמה של הפצע. בין השאר, בולט הטיפול בואקום, או מכונות לחץ שלילי (VAC), שהוכחו כמועילות בהזרמת דם לאזור הפצע והחלמתו. בטיפול זה ישנה חבישה המשרה מצב תמידי של לחץ שלישי על אזור הפצע, שעוזר להפחית את הבצקת ולשאוב הפרשות מהפצע.

בטיפול זה על מטופל להיות מחובר למכונה במשך 22 שעות ביום, לזמן של כחודש. אופציה נוספת הינה טיפול בתא לחץ (רפואה היפרברית) הינו טיפול בו מופעל על הגוף לחץ גבוה ממה שהוא מורגל אליו. בתנאים אלו, ניתן לספק לרקמות הגוף חמצן בלחץ הגבוה מהרגיל. מכיוון שכל תא בגו שלנו זקוק לחמצן כדי להתקיים, מובן שאספקת חמצן בלחץ גבוה יכולה לסייע לתהליכים טבעיים המרחשים בגופנו.

בין השאר, טיפול זה נמצא כאפקטיבי לטיפול במגוון פגיעות ונזקים כגון נזקי קרינה, פצעים קשים ונמק. ישנם השערות רבות בעולם המחקר הרפואי שטיפול זה יכול להיות אפקטיבי גם בטיפול בפצעי לחץ, מכיוון שהוכח כאפקטיבי בטיפול בנמקים הקשורים לסכרת לא מאוזנת.