/
/
בנק הזרע

בנק הזרע – על תרומת זרע ועל שימוש בזרע מתורם

פוריות, הריון ולידה הם חלק טבעי מהחיים, אולם בישראל, כמו גם במדינות מערביות רבות אחרות, ישנם שיעורים משמעותיים (כ – 20%) של זוגות שמוצאים את עצמם נעזרים בטיפולי פוריות על מנת להפוך הורים. בנק הזרע הוא לעיתים תחנה בדרך הזו, של זוגות בטיפולי פוריות אל ההורות הנכספת – אבל לא רק.

בנק הזרע משמש גם אימהות יחידניות, גברים שהפוריות שלהם עלולה להיפגע בעקבות מחלה או טיפולים רפואיים (כמו למשל במקרה של סרטן), גברים שמחליטים לשנות את מינם, ועוד. הכל על תרומת זרע וקבלת תרומה מבנק הזרע בישראל – לפניכם.

מומחים רלוונטיים

תרומת זרע – מי יכול ואיך עושים זאת?

בישראל 17 מוסדות המאושרים לשמירת תרומת זרע, חלקם ציבוריים וחלקם פרטיים. בבנקי הזרע השונים תמצאו מנות זרע שנשמרות לבעליהן, כמו גם מנות זרע המיועדות לסיוע בתהליכי פוריות של נשים, אותן ניתן לרכוש ולהעביר אל המוסד בו מתנהלים טיפולי הפוריות.

תורמי הזרע נדרשים לעמוד בקריטריונים מחמירים של בנקי הזרע ושל משרד הבריאות, והם מקבלים תשלום בעד תרומתם. טרם קבלת התרומה, תורם הזרע עובר ראיון טלפוני ולאחר מכן גם ראיון פנים אל פנים.

כל תורם זרע בישראל חייב להיות:
•    מעל גיל 18
•    בעל תעודת בגרות, ורצוי גם תואר אקדמי (אם כי אין הכרח)
•    רווק
בישראל אין הגבלה על דת או לאום תורם הזרע.

לאחר שנבדק ונמצא כי התורם עומד בקריטריונים הבסיסיים, נבדקים גם ההיסטוריה הרפואית של התורם, המצב הבריאותי שלו, תכונותיו, מראהו, בדיקות הדם שלו, מצבו הבריאותי (כולל בין השאר מצבו הנפשי והבנתו את הבחירה שהוא עושה, מחלות ומחלות מין), ומצבו האישי והמשפחתי. 

גם איכות הזרע שלו נבחנת כולל הקפאת הזרע והפשרתו מחדש לבחינת עמידות הזרע. 

לאחר שנמצא מתאים, על תורם הזרע לחתום על מסמכים שמאשרים שמירת DNA לבדיקות עתידיות במידה ויידרשו כאלה, הוא נדרש לחתום על הצהרה המכילה את כל המידע שמסר ומאשרת כי מסר מידע שלם ומדויק, וכמו כן, הוא נדרש להתחייב כי לא יתרום זרע בבנקי זרע אחרים בארץ. 

הוא גם מצהיר כי הוא מבין שתרומת הזרע היא אנונימית ושלא יימסרו פרטים, תחת שום נסיבות, אודות השימוש בתרומת הזרע כך שהוא לא יוכל לדעת למי נמסרו. כל תורם זרע מתוגמל כספים עבור תרומת הזרע שלו ישירות מבנק הזרע שבו בוצעה התרומה. 

איך משתמשים בתרומת זרע?

תרומת זרע משמשת בישראל לשימוש עצמי, או לשימוש בתהליכי פוריות. במקרים של שימוש עצמי, נשמרות מנות זרע לשימוש בעליהן בלבד, כאשר בעל תרומת הזרע משלם עבור האחסון. במקרה של תרומת זרע בטיפולי פוריות, יכולות נשים יחידניות, גברים בתהליכי פוריות שסובלים ממחלות גנטיות או זוגות שאינם יכולים להרות בשל איכות הזרע ונדרשים לתרומת זרע לרכוש תרומת זרע בהתאם לתנאים בכל בנק זרע בארץ. 

בתהליך הרכישה של תרומת זרע, מסופק למתעניינים קטלוג ובו פרטים כלליים (ללא פרטים מזהים, כמובן) אודות התורם בכל מנה. בקטלוג מופיעים פרטים כמו: גיל התורם, המראה הכללי שלו (גובה, משקל, צבע שיער, צבע עיניים, וכדומה), השכלתו ותחביביו.

רוכשים רבים של מנות זרע משתמשים במידע זה על מנת לאתר תורם זרע שדומה להם במראה הכללי ובמאפיינים. יש שמשערים כי החיבור לתינוק שיוולד באמצעות תרומת זרע מתורם שדומה להורים, יהיה טבעי ואוטומטי יותר. כמובן שישנם מקרים בהם ההורים המיועדים אינם מייחסים חשיבות לנתונים אלה. 

לאחר הבחירה והרכישה של תרומת זרע בבנק זרע נבחר, השימוש בתרומת זרע אפשרי במספר דרכים: 

ניתן להשתמש בזרע בתהליך הזרעה על בסיס בדיקות ביוץ. בתהליך כזה, האישה המיועדת לקבל את תרומת הזרע בתהליך כזה מבצעת מעקב זקיקים במרפאת פוריות, ובחלק מן המקרים נוטלת גם תרופות להשראת ביוץ

ביום הביוץ היא מגיעה אל בנק הזרע לביצוע תהליך של הזרעה, שהיא החדרת הזרע אל הנרתיק. התהליך מבוצע על ידי רופא מטעם בנק הזרע.

אפשרות נוספת היא הזרעה בתהליך של הפריה חוץ גופית (IVF). במקרה כזה, יתקבל מיכל מיוחד לאיסוף תרומת הזרע מטעם יחידת טיפולי ההפריה החוץ גופית ויום לפני ביצוע ההפריה יגיעו מי שרכשו את התרומה לאיסופה במיכל הייחודי, ויעבירו את התרומה ליחידת הטיפולים. 

בכל אחד מהמקרים יש ליידע את בנק הזרע בנוגע ליום ההזרעה או האיסוף של התרומה, על מנת שבנק הזרע יכין את מנת הזרע שנרכשה, יפשיר את הזרע וישביח את הזרע במידת הצורך.

בנקי זרע בארץ

בישראל, כאמור, 17 בנקים לתרומת זרע הפזורים בכל רחבי הארץ, חלקם ציבוריים או ממשלתיים וחלקם פרטיים.

הנה רשימה חלקית של בנקי זרע בישראל:
•    בנק הזרע בבית החולים רמב"ם בחיפה (בנק זרע בבעלות ממשלתית)
•    בנק הזרע המרכזי בעמק, בעפולה (בבעלות קופת חולים כללית)
•    בנק הזרע בבית החולים ביילינסון בפתח תקווה (בבעלות קופת חולים כללית)
•    בנק הזרע בבית החולים הדסה עין כרם (בבעלות בית החולים הדסה)
•    בנק הזרע בבית החולים ברזילי באשקלון (בבעלות ממשלתית)
•    בנק הזרע בבית החולים אלישע בחיפה (בבעלות פרטית)
•    בנק הזרע סופרם בבית החולים אסותא בתל אביב (בבעלות פרטית)
•    בנק הזרע במרכז הרפואי בהרצליה (בבעלות פרטית)

בדרך כלל, השירותים המוצעים לרוכשי מנות זרע בבתי חולים פרטיים הוא שונה. תהליך בחירת המועמדים לתרומה, הפרטים, והתמיכה (כולל ליווי פסיכולוגי בחלק מן המקרים) יהיו שונים ועל כן כדאי לבדוק את מסגרת השירותים המוצעת בכל בנק זרע. 
בישראל, ניתן גם לרכוש תרומת זרע ממוסדות בחו"ל שקיבלו את אישור משרד הבריאות ועל פי הנחיות מוסדרות.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך