ציסטה בשד - איך מאבחנים ומה עושים לאחר שהחשד עולה?

אחת מכל שמונה נשים תחלה בסרטן השד, האבחון מתחיל ברוב המקרים עם אבחון של גוש בשד – במהלך בדיקת ממוגרפיה שמומלץ לבצע אותה באופן שגרתי אחת לשנתיים, או במהלך בדיקה ביתית פשוטה. אם עולה החשד לממצא לא שגרתי בשד, כמו גוש, שינוי במרקם או בתחושה במגע בשד – חשוב לטפל בנושא ללא עיכובים. ב-80% מהמקרים לא יאובחן גידול ממאיר, אלא ציסטה בשד או פיברואדנומה, שניהם אינם ממאירים ולעיתים נדירות מתפתחים לגידול ממאיר.

כל מה שיש לדעת על אבחון ציסטה בשד ועל המשך טיפול – במאמר הקצר שלפניכם.

מומחים רלוונטיים

איך מאבחנים ציסטה בשד?

קודם כל, חשוב לדעת שבעת הגילוי של כל שינוי בשד, קשה לדעת אם מדובר בציסטה או באלמנט אחר. ציסטה היא שקיק מלא בנוזלים, והיא אינה ממאירה (כלומר, במקרה של גילוי ציסטה בשד – לא מדובר בגילוי של גידול סרטני בשד). היא אופיינית במיוחד אצל נשים לקראת גיל המעבר ובשליש מן המקרים הן מופיעות שוב. 

ציסטה בשד עשויה להופיע במיקום אחד או בכמה מיקומים, בשד אחד או בשניהם. הציסטה היא כאמור מעין שקיק נוזלים, והיא בדרך כלל רכה למגע וקל להזיז אותה ממקום למקום (בניגוד לגוש של גידול סרטני, שהוא בדרך כלל קשה יותר למגע ומקובע למקומו). לציסטה עשוי להתלוות כאב מקומי או כאב שמקרין לאזור בית השחי, וכשמדובר בשקיק גדול למדי, ייתכן שהוא משפיע על מראה השד (כאשר ניתן לראות את הגוש או כאשר השד כבד יותר ונראה מלא יותר ולא סימטרי). 

כדאי לדעת, כי ציסטות משתנות לאורך המחזור החודשי הנשי: הן בדרך כלל מוגדלות ורגישות יותר בזמן ביוץ באמצע המחזור ולפני הווסת, תסמינים שפוחתים לאורך שאר ימי המחזור. בחלק מהמקרים, ציסטה בשד תלווה גם בהפרשות של נוזל שקוף מהפטמה. 

איזו בדיקה מאבחנת ציסטה בשד?

כולנו יודעות כי ההמלצה הגורפת היא לבצע בדיקות ממוגרפיה שגרתיות אצל רופא הנשים אחת לשנה, החל מגיל חמישים או קודם, במקרה של סיפור משפחתי של סרטן השד. בדיקת ממוגרפיה היא דרך מצויינת לאתר כל נגע לא תקין בשד – ציסטה, פיברואדנומה, או חלילה גידול ממאיר.

במקרה של איתור גידול כזה, טיפול מהיר הוא מהותי, במיוחד כאשר מדובר בסרטן השד, שאבחון מוקדם שלו מגדיל באופן דרמטי את הסיכוי לריפוי מלא. באיתור גושים בעומק השד לעיתים תבוצע גם בדיקת אולטרסאונד שד שתעזור לקבוע אם השקיק או אכן ציסטה – שק מלא בנוזלים. 

ביופסיית מחט

חלק מהטיפול השיגרתי בציסטה בשד כולל נטילת ביופסיה מנוזלי הציסטה לאבחון מוקדם של תאי סרטן השד, אם כי נדיר שציסטות בשד הן ממאירות. הביופסיה מבוצעת באמצעות מחט ארוכה ובאלחוש מקומי קל, בדרך כלל בהנחיית אולטרסאונד (כשהגוש ממוקם באזור הנדרש להנחיה על מנת להגיע אליו). בחלק מן המקרים בביופסיה יישאבו כל נוזלי הציסטה, מה שיסייע להיעלמותה. 

טיפולים נוספים

ברוב המכריע של המקרים, הציסטה תיעלם מעצמה בתוך זמן קצר. כאמור, בכשליש מן המקרים היא גם תופיע שוב במהלך החיים. במקרים השכיחים בהם הציסטה בשד נעלמת מעצמה, לא תידרשי לטיפולים נוספים. כשהביופסיה מצביעה על נוזלים דמיים בציסטה, כשהרופא שמבצע את הבדיקה לא מצליח לשאוב נוזלים מהציסטה (מה שמעלה את החשד שלא מדובר בגוש שמלא נוזלים) או כאשר הציסטה לא נעלמת מעצמה והיא מפריעה לשיגרת החיים – ייתכנו התערבויות נוספות, כמו ניסיון נוסף לשאוב את כל נוזלי הציסטה או טיפול באמצעות גלולות הורמונליות. 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לתור פרטי מהיר דברו איתנו

התקשרו 072-3305631

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין