/
טיפים רפואיים
/
ממוגרפיה מאיזה גיל

ממוגרפיה – מאיזה גיל מומלץ להתחיל?

הנה שתי עובדות שחשוב לדעת על סרטן השד בישראל: הראשונה היא ששכיחותו נמצאת בעלייה. בעוד העמותה לתמיכה בנשים שאובחנו עם סרטן השד עדיין מכונה "אחת מתשע", מדובר כיום על אישה אחת מכל 7.5 נשים בשראל, שתחלנה בסרטן השד. 

העובדה השנייה שחשוב לדעת על סרטן השד, הוא שבגילוי מוקדם, הסיכוי להחלים מסרטן השד הוא גבוה מ99%, בדרך כלל עם ניתוח וטיפול קרינתי לטווח קצר. על כן, בישראל ההמלצה הגורפת היא לבצע באופן שיגרתי בדיקות ממוגרפיה לאבחון סרטן השד, החל מגיל חמישים אחת לשנתיים, כאשר נשים עם סיפור משפחתי של סרטן השד מקבלות המלצה להתחיל בשגרת בדיקות הממוגרפיה כבר בגילאים צעירים יותר, אחת לשנה ולא שנתיים.

מהי בדיקת ממוגרפיה ומתי כדאי להתחיל להכניס אותה לשיגרת הבדיקות האבחנתיות השנתיות? על כל אלה ועוד – לפניכם.
 

ההמלצות בישראל על בדיקות שגרתיות לאבחון סרטן

בישראל, ישנן המלצות לביצוע שגרתי של מספר בדיקות לאיתור מוקדם של סרטן, בקבוצות סיכון כמו גם לכלל האוכלוסייה. המוכרות שביניהן היא בדיקת קולונוסקופיה, המומלצת לנשים ולגברים החל מגיל חמישים לאיתור פוליפים במעי הגס ואבחון מוקדם של סרטן המעי וסוגים נוספים של סרטן. בדיקה שנייה שמומלצת בשגרה החל מגיל חמישים היא בדיקת הממוגרפיה, לאבחון סרטן השד או גילוי גוש בשד.

לשם ההשוואה, מי שמאובחנות כסובלות עם סרטן השד בשלב הראשון של המחלה (המכונה שלב 0), הן בעלות סיכויים של מעל 99% להחלמה מלאה; ולעומתן, מי שמאובחנות בשלב III הן בעלות סיכוי של 80% להישרדות לחמש שנים, ומי שמגלות סרטן השד רק בשלב IV, הן בעלות סיכוי של 17% בלבד להישרדות לאחר חמש שנים.

כאשר הגוש הממאיר הוא קטן (בשלבים המוקדמים של המחלה הוא בדרך כלל קטן), כשהוא ממוקם בעומק השד, כאשר השד מלא וגם כשהגוש הממאיר ממוקם בין השד לאזור בית השחי – גם בדיקה ביתית (שהיא חשובה ומומלץ לערוך אותה מידי פעם) ברוב המכריע של המקרים לא תגלה את הגוש ולא תאפשר פנייה לאבחון מקצועי נוסף.

לצד ההמלצה על בדיקת ממוגרפיה, המבוצעת באמצעות רנטגן, אחת לשנתיים, המלצה נוספת היא לפגישה אבחונית עם רופא הנשים אחת לשנה, לאבחון מוקדם של סרטן השד. רופא הנשים מבצע את הבדיקה באמצעות מישוש וגם מסביר, בדרך כלל, כיצד מומלץ לבדוק את השד בבית, לגילוי מוקדם של גושים ושינויים במרקם או במבנה השד. בנוסף, לפעמים נדרש להשלים את הבדיקה באמצעות אולטרסאונד שד.

חיובי שגוי - ההיבט הפחות נעים של בדיקות ממוגרפיה

בדיקת ממוגרפיה היא בדיקת השדיים באמצעות צילום רנטגן. הקושי עם בדיקת הממוגרפיה הוא בשיעור לא נמוך של תוצאות המכונות "חיובי שגוי" – כלומר, תוצאת בדיקת ממוגרפיה שאכן מצביעה על גידול בשד בעוד הנבדקת אינה חולה בסרטן השד. תוצאות כאלה גורמות למתח ניכר וחשוב להיערך רגשית מבעוד מועד לאפשרות לקבלת תוצאה המצביעה על צורך בהמשך אבחון – תוך שאנחנו זוכרים כי לא מדובר על אבחון המחלה, אלא רק על איתור ממצא שנדרש לבירורים נוספים.

באילו מקרים מומלץ להתחיל עם הבדיקות אפילו לפני גיל חמישים?

כ-75% ממקרי סרטן השד מתגלים אצל נשים בין הגילאים 50-75, ועל כן זהו טווח הגילאים במהלכו מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה בתדירות של אחת לשנתיים. עם זאת, במקרים של מטופלות עם סיפור משפחתי של סרטן השד בקרובי משפחה מדרגה ראשונה (הורים ואחיות) – ההמלצה היא להתחיל עם בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד לפני גיל 50, וכידוע, במקרים חריפים מומלץ אף על כריתה מניעתית של השדיים והשחלות.