/
/
שקיפות עורפית תוצאות

שקיפות עורפית תוצאות - איך מפענחים ומה חשוב לדעת?

בדיקת שקיפות עורפית היא חלק מרשימה לא קצרה של בדיקות מומלצות בהריון, והיא מבוצעת בין השבועות 11-13 להריון, עוד לפני סקירת מערכות מוקדמת. הבדיקה משלבת בדיקת אולטרסאונד למדידת עובי הנוזל בעורך העובר, ותוצאות בדיקת דם הנערכת בין השבועות 10-13 להריון ומודדת את רמות החלבון PAPP-A וההורמון בטא גונדוטרופין אנושי (BhCG).

מומחים רלוונטיים

תוצאות בדיקת השקיפות העורפית הן תוצאות סקר: הבדיקה לא מאתרת מומים בעובר, אלא קובעת על פי הנתונים שנמדדו, מה הסיכויים שהעובר יחלה בתסמונת כרומוזומאלית כמו תסמונת דאון (ותסמונות מורכבות נוספות). זה אומר, שגם כשהתשובה לבדיקה היא מעוררת חשש, כשהסיכוי ללידת תינוק חולה הוא גבוה – התינוק עשוי להיות בריא לחלוטין. 

איך מפענחים את תוצאות בדיקת השקיפות העורפית, ומה זה בעצם אומר? על כל זאת – לפניכם.

מה משפיע על תוצאות השקיפות העורפית?

כאמור, תוצאות השקיפות העורפית משוקללות מתוך תוצאות שתי בדיקות:

1. האחת היא בדיקת אולטרסאונד של עובי נוזל השדרה בעובר (המבוצע רק בין השבועות 11 עד 13 ושישה ימים, כשמומלץ לבצע את הבדיקה בטווח התחתון של גיל ההריון ולא בטווח העליון שלו). חשוב לדעת כי במקרים של תוצאת בדיקת האולטרסאונד בלבד, כאשר התוצאה גבוהה מ – 2.5 ס"מ – מוערך כי כ – 85% יסבלו ממחלה כרומוזומלית. 

2. הבדיקה השנייה היא בדיקת סקר ביוכימי של דם האם – וגם כאן, מדובר בבדיקה סטטיסטית בלבד. 

חשוב לדעת, כי שלב ההריון בביצוע הבדיקה, כמו גם גיל שני ההורים, משפיעים על תוצאות הבדיקה. למשל, להורים מבוגרים סיכוי סטטיסטי גדול יותר ללידת ילד בעל מום כרומוזומלי, ושקלול הגיל פוגע בתוצאה הסטטיסטית של הבדיקה. ככל שהבדיקה מבוצעת בשלב מאוחר יותר בהריון, כך ישנו סיכוי לתוצאות פחות טובות של הבדיקה, ולכן במקרה של בדיקת שקיפות עורפית – חשוב לבצע את הבדיקה בתאריכים עליהם ימליץ לכם הרופא המטפל.

מה עושים במקרה של תוצאות שקיפות עורפית שדורשות המשך בירור?

כאמור, תוצאות בדיקת השקיפות העורפית אינן מאתרות מומים או מספרות באופן חד משמעי על מצב העובר – הן רק "ממקמות" את העובר, על פי הנתונים שהצטברו על עוברים אחרים לאורך השנים, במדרג הסיכויים לסבול ממחלות כרומוזומאליות. גם כשתוצאות השקיפות העורפית מנבאות שחורות, למשל בתוצאות של 1:10 – חשוב לדעת שרק תינוק אחד מכל עשרה יוולד כשהוא סובל ממום כרומוזומלי, ואילו תשעה יוולדו בריאים לחלוטין.

אם כן, הבחירה באופן ההתייחסות לתוצאות בדיקת השקיפות העורפית היא בידי ההורים. לעיתים קרובות יומלץ על ביצוע בדיקת המשך המאתרת מומים כרומוזומאליים באופן וודאי ולא סטטיסטי בעובר לאחר תוצאות גבוליות או לא תקינות בבדיקת השקיפות העורפית – זוהי בדיקת דיקור מי שפיר. בדיקור מי שפיר ניטלת דגימה של נוזל השפיר ממש מתוך הרחם, ונבדק המבנה הכרומוזומלי של העובר עצמו. איתור של חריגות במבנה הכרומוזומים בבדיקה כזו, מאבחן באופן וודאי מום כרומוזומלי בעובר. בדיקת דיקור מי שפיר תקינה מבשרת על עובר ללא מומים כרומוזומליים. 

במקרים של תוצאה גבולית בבדיקת השקיפות העורפית, כמו למשל תוצאה של 1:200 או אפילו תוצאה טובה יותר שמעוררת חשש אצל ההורים העתידיים, ובשל הסיכונים בביצוע בדיקת דיקור מי שפיר – הבחירה היא בידי ההורים, אם להמשיך לבדוק את מצב העובר, או להמשיך את ההריון ללא בדיקה נוספת. רופאים רבים ימליצו על בדיקת דיקור מי שפיר ללא קשר לתוצאות בדיקת השקיפות העורפית, במיוחד אצל הורים מעל גיל 35.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך