גוש בשד – איך מאבחנים ומה כדאי לך לעשות?

גילוי של גוש חדש בכל מקום בגוף מעורר חשש מפני שאחת האפשרויות, גם אם בהסתברות נמוכה, היא שמדובר בגידול סרטני. רמת החרדה עלולה להיות גבוהה במיוחד כאשר מדובר בגילוי של גוש בשד, זאת משום שסרטן השד הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים. חשוב לדעת שברוב המקרים גוש שאנו מגלים בגופנו, כולל גוש בשד, אינו סרטני, ובכל זאת יש לנהוג באחריות ולפנות לאבחון במטרה לברר בדיוק מהו אותו גוש והאם נדרש טיפול כלשהו בו. 

מומחים רלוונטיים

בעבר רופאים נהגו להמליץ לנשים לבדוק בעצמן, במישוש, את השדיים כדי לזהות שינויים בהם. כיום כבר לא ממליצים על בדיקה עצמית, מכיוון שלנשים רבות שדיים גבשושיים ולעיתים ישנן תחושות שונות לקראת, במהלך או אחרי המחזור החודש. מקובל שנשים בגיל 30 יפנו לכירורג שד כדי להיבדק ויאמצו שגרת ביקורים תקופתיים לפי המלצתו. מגיל 50 מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקת ממוגרפיה (צילום רנטגן של כל שד), כאשר מי יש לה סיפור משפחתי של סרטן השד, כלומר, בנות משפחה בדרגה ראשונה חלו בסרטן מסוג זה - מומלץ להתחיל בשגרה קבועה של בדיקות אבחנתיות כבר בגיל 40. 

למרות השינוי בהמלצות, מבדיקה עצמית חודשית לבדיקות תקופתיות אצל כירורג שד ושגרת צילומי ממוגרפיה, קורה לא פעם שנשים חשות בעצמן בגוש חשוד בשד. נדגיש שוב שברוב המקרים אין סיבה לדאגה, גושים שצורתם אינה מוגדרת נעלמים עלפי רוב מעצמם. עם זאת, כדי להפחית מתח ובמקרים בהם מדובר בגוש קשה שהמגע בו מלווה בכאב, אין סיבה להמתין. אספנו עבורכן מידע אודות גוש בשד, נסיבות שונות העלולות להוביל לגילוי גוש כזה, פעולות בהן כדאי לנקוט אם מרגישים גוש חשוד בשד, בדיקות שונות שאולי יידרשו במהלך האבחון ועוד.

רוב הגושים המתגלים בשד אינם סרטניים

גוש בשד עשוי להתגלות במקרה, בבדיקה עצמית או במהלך בדיקה שגרתית אצל כירורג שד (כאמור, בדיקה תקופתית מומלצת לנשים מגיל 30 ומעלה). גוש כזה גם עשוי להתגלות בבדיקת דימות, ממוגרפיה או אולטרסאונד שד. חשוב לדעת שתהיינה נסיבות גילוי הגוש אשר תהיינה ברובם המוחלט של המקרים מדובר בממצא ללא חשיבות קלינית, דהיינו בגושים שאינם מהווים סכנה, הם ייעלמו מעצמם ואינם מצריכים קבלת טיפול כלשהו. לכן, אם התגלה גוש בשד, במקרה או במהלך בדיקה, אין סיבה להיתפס לבהלה, יש מקום לפנות לאבחון, אך יש לזכור שמירב הסיכויים שמדובר בתופעה הקשורה למחזור החודשי, ציסטה או גוש שפיר. 

לפנות לרופא משפחה, כירורג שד או גניקולוג

במקרה של גילוי גוש בשד יש לנהוג באחריות ולפנות לרופא שיוכל לבדוק במה מדובר ולקבוע איך צריך להתקדם. כירורג שד הוא בעל המומחיות המתאימה ביותר לבירור כזה אולם גם רופא משפחה או גניקולוג הם כתובת טובה. מומלץ לבחור לפי זמינות והיכרות מוקדמת, הרופא שיבצע את הבדיקה הראשונית ידע אם ניתן לקבוע שאין צורך בבירור נוסף וניתן לחזור לשגרה. אם יסתבר שמדובר בשינוי המחייב בירור מעמיק יותר מבדיקה במישוש הרופא ייתן לך הנחיות בהתאם. 

בדיקת דימות

בדיקות דימות הן בדיקות המאפשרות קבלת תמונה של איברים בפנים הגוף ונסתרים מן העין. ברוב המקרים בירור פשרו של גוש בשד יבוצע באמצעות בדיקת ממוגרפיה שהיא צילום רנטגן של השד מכמה כיוונים. הבדיקה מבוצעת תוך לחיצת השד בין שני לוחות, היא כרוכה במעט אי נוחות אולם אינה מכאיבה. בדיקת דימות נוספת שבכוחה לספק מידע על גוש חשוד בשד היא בדיקת אולטרסאונד של השד. בדיקה כזו מבוצעת באמצעות מכשיר אולטרסאונד המשדר גלי קול בתדרים גבוהים יותר מאלה שהאוזן שלנו יכולה לקלוט. גלי הקול חודרים באופן שונה דרך רקמות שונות ומקלט רגיש של מכשיר האולטרסאונד הופך החזרים של גלי הקול לאותות חשמליים המתורגמים לתמונה המוצגת על גבי מסך. ניתן לקבל תמונות באיכות טובה מאוד ובתלת ממד. 

תוצאות תקינות בבדיקת הדימות יצביעו על כך שלא נתגלה ממצא כלל או שזוהה גידול שפיר. במקרים כאלה, לעיתים תהיה המלצה לחזור על הבדיקה לאחר כמה חודשים. במקרה של חשד לתהליך סרטני תינתן הפניה לביופסיה.

ביופסיה

אם ממצאי בדיקת הדימות מחייבים המשך הבירור תבוצע בדיקת ביופסיה במהלכה ניטלת דגימה מן הגוש שזוהה כדי לבדוק אם מדובר בגידול סרטני. הבדיקה אינה כואבת, הדגימה נלקחת באמצעות מחט, לעיתים תוך הנחייה בעזרת מכשיר אולטרסאונד. לאחר לקיחת הדגימה יחלפו כמה ימים עד קבלת התשובה. 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לתור פרטי מהיר דברו איתנו

התקשרו 072-3305631

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין