/
/
ניתוח קטרקט החלמה

ניתוח קטרקט החלמה – מה חשוב לעשות?

קטרקט, או בעברית "ירוד", הוא מצב בו עדשת העין הולכת והופכת עכורה. ככל שהעכירות גוברת ייתכנו הפרעות ראיה כגון ראיה מטושטשת, עיוורון לילה, ראיה כפולה, סנוור, צורך תכוף בהחלפת משקפיים, שינוי בראיית צבעים ועוד. כל עוד הקטרקט אינו גורם לפגיעה משמעותית בראיה ניתן להסתפק במעקב בלבד, ככל שגוברת הפגיעה בשגרה ואיכות החיים יש לשקול ניתוח קטרקט בו מוחלפת העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית חדשה וצלולה.

 

 

מומחים רלוונטיים

ישנן כמה שיטות לביצוע ניתוח קטרקט, בכל מקרה מדובר בהליך כירורגי פשוט יחסית, המבוצע בהרדמה מקומית ואורך זמן קצר, בדרך כלל כ- 15 דקות. החלמה מניתוח כה פשוט היא מהירה אולם מכיוון שקטרקט מופיע בדרך כלל רק בגיל מתקדם, ניתוחי קטרקט מבוצעים כמעט תמיד אצל גברים ונשים בגילאי 60 ומעלה. בגילאים כאלה חילוף החומרים בגוף מאט ותהליכי ריפוי והחלמה עלולים לקחת זמן רב יותר.  

לכן, חשוב לעשות כל שניתן כדי להבטיח החלמה מלאה במהירות וללא סיבוכים. לפניכם סקירה אודות ההחלמה מניתוח קטרקט ובה נפרט את הדברים שצריך להקפיד עליהם כדי שניתן יהיה לחזור לשגרת חיים רגילה מהר ככל שאפשר.

לעין לוקח זמן להסתגל לעדשה החדשה

גם כאשר יש קטרקט בשתי העיניים מנתחים קודם עין אחת ורק לאחר החלמה מלאה מן הניתוח הראשון חוזרים על ההליך בעין השנייה. אחרי הניתוח יש לנוח כשעה בחדר התאוששות ואז אפשר להשתחרר הביתה עם מלווה (אי אפשר לנהוג בעצמנו). יש להרכיב משקפי שמש וניתן להסיר את מגן העין לראשונה לאחר כמה שעות. 

עם הסרת המגן מגלים בדרך כלל שהראיה בעין שנותחה מטושטשת, "מעוננת" או "גלית". תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך כמה שעות והראיה מתחדדת. יתכן שהעין תהיה אדומה וגם אדמומיות זו תעלם מעצמה בתוך כמה ימים. פגישת מעקב אצל הרופא תתקיים בדרך כלל יום אחד לאחר ביצוע הניתוח. תיתכן תחושה של יובש בעין אך לא יהיו כאבים או אי נוחות משמעותית אחרת. 

הזלפת טיפות וניקוי הפרשות 

מי שעוברים ניתוח קטרקט יקבלו טיפות עיניים אותן יש להזליף אל העין שנותחה, במשך שבועיים לאחר הניתוח, במינונים משתנים לפי הנחיות הרופא. ייתכנו הפרשות מן העין שאותן יש לנקות בזהירות באמצעות פד גזה (חדש בכל פעם) הספוג בחומר חיטוי המיועד לעיניים. 

בשבוע הראשון לאחר הניתוח מומלץ להימנע מחשיפה לשמש חזקה ויש להרכיב משקפי שמש בכל יציאה מן הבית. אין לשחות בבריכה או בים במשך חודש לאחר הניתוח. אין להשתמש באיפור סביב העין שנותחה במשך חודש לפחות לאחר הניתוח. חשוב להישמר ולהימנע מכל פעילות שעלולה לגרום לנו לספוג חבטה באזור העין. במשך השבועיים הראשונים לאחר הניתוח מומלץ להשתמש במגן הפלסטיק אותו מניחים על העין בעת שמתקלחים, ישנים או בכל זמן אחר בו אתם חשים שכדאי להגן על העין באופן מיוחד. 

הזלפת הטיפות בצורה נכונה היא חשובה מאוד, בדרך כלל כדאי להיעזר באדם נוסף, לפחות בימים הראשונים, כדי להבטיח שהטיפות אכן יוזלפו כיאות. את בקבוקוני הטיפות יש לשמור במקום חשוך וקריר, יש לרחוץ את הידיים היטב לפני הזלפתן. לאחר הורדת מגן הפלסטיק מהעין יש לנקות הפרשות מן האזור באמצעות פד גזה חדש הטבול במים נקיים או חומר חיטוי המתאים לעיניים. יש למשוך את העפעף התחתון בעדינות החוצה, להזליף את הטיפות (לפי המינון שקבע הרופא) אל בין העפעף וגלגל העין ואז לשחרר בעדינות את העפעף ולאפשר לו לחזור למקומו. 

מה מותר לעשות לאחר הניתוח

כבר למחרת הניתוח ניתן לצפות בטלוויזיה, לקרוא, לעבוד במחשב, לצאת מן הבית לטיול רגלי ואפילו לשוב לעבודה ובלבד שזו אינה כרוכה בביצוע מאמץ גופני משמעותי. ניתן לחפוף ראש תוך הטייתו לאחור כך שלא יכנסו מים לעין. 

המלצות להחלמה מהירה

כדי להחלים מניתוח קטרקט ולחזור לשגרה מלאה מהר ככל האפשר מומלץ להקפיד על מספר כללים: כדאי להימנע מהרמת משקל כבד או מעיסוק בפעילות גופנית מאומצת בחודש הראשון לאחר הניתוח. יש להשתדל לא להתעטש בחוזקה או להקיא בשעות שלאחר הניתוח. חשוב למנוע חבלות וטראומות באיזור העין, כמו למשל כתוצאה מנפילה או מכה מקומית. חשוב להימנע מחשיפת העין לגירויים כגון אבק או גרגירי חול, אדי מים מלוחים, אדי חומרים כימיים או עשן. 

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך